De drie maanden durende proef met het nieuwe ‘totaal-ticket’ op de Zaanse Schans kost meer dan € 1,1 miljoen. Daarvan gaat € 727.000 naar personeel (kwartiermaker, projectleider, kassamedewerkers, hosts, verkeersregelaars) en € 392.000 naar materialen (kassa’s, info-cabins, camera’s, website etc.).

Tegenover de uitgaven staan uiteraard ook inkomsten. Bij het gunstigste scenario kopen 209.000 mensen een kaartje wat € 3,2 miljoen oplevert. Maar dat zijn geen netto opbrengsten. De ‘normale’ kaartverkoop en de toiletten hadden anders in die periode ruim een miljoen opgeleverd. Dat bedrag moet van die € 3,2 miljoen opbrengsten worden afgetrokken en bovendien moet € 130.000 ‘vermakelijkshedenbelasting’ aan de gemeente worden afgedragen. Er blijft dan iets minder dan € 2 miljoen over. Als daar die € 1,1 miljoen kosten vanaf gaat levert dat een positief resultaat op van bijna € 900.000.

Maar dat is het meest gunstige scenario. Het ‘break-even’ point ligt ongeveer bij 140.000 kopers van de nieuwe kaart. Als minder mensen een kaartje kopen, maakt de pilot verlies.

Het maximale verlies wordt op € 725.000 begroot. Zaanstad heeft vandaag bekendgemaakt dat maximaal € 350.000 daarvan betaald wordt.

Door Piet Bakker. Bron: presentatie business model Ticket Zaanse Schans.