Op maandag 10 juni is de website van de Zaanse Schans verbouwd. Met het nieuwe Ticket Zaanse Schans kan je in molens en musea. Losse molenticket worden niet meer verkocht. Nieuw is dat je vanaf nu wel met je Museumkaart in de molens kan, voorheen was dat niet mogelijk.
Ook zijn de prijzen van de groepskaarten bekend. Die kosten € 15 per persoon en € 10 voor jongeren (4 t/m 17 jaar). De ‘gewone’ prijzen zijn € 17,50 en 12,50. Groepskaarten kunnen alleen voor groepen vanaf tien personen worden besteld.
De Zaanse Schans zelf is overigens ook ‘verbouwd’: er kwamen nieuwe informatie-containers, kassa’s in portakabins en diverse tel-camera’s verspreid over het hele gebied. De proef loopt tot september, dan zullen de effecten van de nieuwe tickets bekend zijn. De Schans blijft vrij toegankelijk.
Vrij toegankelijk
Ondernemers vreesden dat in de communicatie weggemoffeld zou worden dat de Zaanse Schans openbaar gebied is, maar dat lijkt niet het geval, de introductietekst:
“Ga je mee naar een beroemd vrij toegankelijk erfgoedgebied in Nederland? Beleef dit erfgoed op de Zaanse Schans en wandel langs zijn molens, groene houten huizen, ambachten en industrieën, die al eeuwenlang het knooppunt van wereldhandel zijn”
De teksten in het Engels, Duits, Frans en andere buitenissige talen bevatten dezelfde boodschap: “freely accessible heritage area”, “frei zugängliches Kulturerbegebiet”, “célèbre zone patrimoniale librement accessible”.
Kosten
Bij de kassa’s zijn al wel de eerste effecten merkbaar. Ko Kraakman (Henri Willig Group, kaasboerderij) zag hoe iemand, die € 70 moest betalen omdat die met vier personen alleen een molen wilde bezoeken, daar vanaf zag vanwege de kosten. Niet iedereen laat zich daardoor weerhouden: “een gids met vier Amerikaanse toeristen betaalde wel dat bedrag.” Kraakman is niet erg te spreken over hoe bij de ingang aangegeven wordt dat de Zaanse Schans openbaar gebied is:
“Nu wordt het op een klein aangeplakt leaflet aangegeven. Het is gewoon verlakkerij. Ze wekken de indruk dat je een kaart moet kopen.” Volgens Kraakman zou het vanaf donderdag groter aangeven worden op de voorkant van de kassa’s.
Niet alleen Museumkaart-houders mogen gratis in de molens en musea. Ook bezitters van een I Amsterdam Card, Vereniging Rembrandt kaart, VriendenLoterij VIP- kaart, Icom card, KVN lidmaatschapskaart, De Zaansche Molen lidmaatschapskaart en Vrienden van het Zaans Museum hoeven geen kaartje te kopen.
Door Piet Bakker. Foto’s: De Orkaan. Meer informatie via website Zaanse Schans.
En hoe zit het met de "passanten," die enkeld fietsend de Kalverringdijk gebruiken willen om even iets noordelijker dan de Zaanse Schans uit te komen? Ja, men kan natuurlijk ook bewestenlangs de Zaan gaan, maar ook daar is een flink stuk van de van vroeger openbare weg al sinds jaar en dag "afgesnoept" ten behoeve van het plaatselijke industriële verkeer, dus wordt het daar nòg meer omrijden en vooral goed de weg weten. Worden ook die "voorbijgangers" verplicht om een passantenkaartje te kopen? Of krijgen die een speciaal signaal mee, om ergens aan hun stuur te bevestigen? Zoiets als de S en de H ooit, links en rechts van het achterspatbord, voor SlechtHorenden?
Hoe is het mogelijk dat je zo'n 'poort' daar kan neerzetten? Moest echt het zo lelijk? En juist op deze plek?
Blauw? Echt?
Waarom staal?
Hoezo lelijke logo's en waarom dubbel?
Is er echt nu niemand die dit zag en zei: moeten we dit nu zo wel doen?
Het is belachelijk wat je tegenwoordig moet neertellen om een museum binnen te komen.
Het is niet normaal meer. 17,50. euro. En dan vangen de meeste musea ook nog eens subsidie. Als je als normaal gezin de eindjes aan elkaar moet knopen. En je wilt jou kinderen toch enigszins educatie meegeven . Waar ze in hun latere leven ook iets aan hebben. . Dan ben je eigenlijk genoodzaakt om jou kinderen thuis te laten en ze iets te ontzeggen waar ze hun kennis mee opdoen. Maak deze instellingen toegankelijk voor iedereen zou ik zeggen. Ik heb zelf als Museum acteur jarenlang rondleidingen mogen geven aan leerlingen van de bovenbouw voor het basisonderwijs. Een dankbare taak waarbij ze kennis opdeden. En ik nog steeds na 14 jaar krijg te horen van leerlingen destijds hoe hun interesse gewekt werd door de manier van geschiedenisles geven. Nee..haal de motivatie bij kinderen weg door ze een boekje voor te schotelen. Waar ze moeten leren in welk jaar de 80 jarige oorlog uitbrak. Geef kinderen iets tastbaars. Laat ze zelf beleven hoe het geweest is in de geschiedenis. Laat ze zien,ontdekken. Dan geef je ze iets mee voor de toekomst. Niet om een entreeprijs onbetaalbaar en onbereikbaar te maken.
Dus ik kan nu eindelijk mijn museum kaart gaan gebruiken, top 👍
Nu nog even die wanstaltige porta cabins om toveren in Zaanse huisjes en de andere rommel verwijderen en dan wordt ik nog blijer
het is een grove schande dit verdienmodel.
Zo ook het parkeer beleid, anderhalf uur parkeren of korte met een touringcar bus kost 45,00 euro, waar zijn deze instanties mee bezig.
prima toch... wie komt betaald.. hoeven de inwoners minder op te hoesten.. hup omhoog die parkeerkosten voor bussen. smerige luchtvervuilers die de motor laten draaien voor de airco s
wordt lid van de Zaanse Molen en je kunt alle molens plus het Molenmuseum gratis bezoeken! Dat geldt ook voor toeristen.
alle veranderingen hebben mij juist na bijna 40 jaar doen besluiten om geen donateur meer te willen zijn
En HOE wordt de toeristen duidelijk gemaakt dat het pad aan de onderkant van de dijk voor (brom)fietsen is??????
OF draait ALLES alleen maar om het feit HOE krijg ik jouw euro in mijn zak Gemeente Zaanstad.
Het is op De Schans net zo dramatisch als op het fietspad bij het stadhuis. Moet iedere fietser echt in een scootmobiel de rest van zijn leven slijten???? Maar als dat zo is moet er toch veel meer aangepast worden of zie ik dat verkeerd?
Irene heeft helemaal gelijk!
In het pre Coronatijdperk waren er plannen om een nieuw fietspad aan te leggen vanaf het Zaans Museum, dus de hoofdingang van de Zaanse Schans, dat achter de Schans langs ongeveer bij de Gekroonde Poenburg zou uitkomen en dan langs het slootje, dus 15 meter oostelijker dan het huidige fietspad naar het noorden zou gaan.
Het zal wel een plan blijven, net als de parkeergarage die naast Pinksterdrie zou komen.
Maar als je op het fietspad van de Julianabrug fietst moet je ook goed opletten want met name de Aziaten staan soms midden op het fietspad of springen er zonder te kijken op!