Het zat EBS en de Vervoerregio niet mee met de elektrische bussen. Eigenlijk zouden alle bussen per 10 december 2023 al elektrisch moeten zijn, maar op dat moment waren de 193 VDL-bussen nog niet geleverd. Uitstel tot later in december, januari en april leverde nauwelijks e-bussen op. De laatste belofte was eind april.
Half april waren er van de 193 slechts 23 geleverd en beschikbaar op de vestiging in Purmerend. Vervoerrego-bestuurder Gerard Slegers schreef op 17 april: “Dit aantal valt tegen. Zowel EBS als wij hadden verwacht dat er inmiddels meer bussen geleverd zouden zijn.” De woordvoerder van de Vervoerregio had echter goed nieuws in mei. Volgens haar was per ‘begin maart de instroom van de nieuwe ‘grote’ elektrische bussen op gang gekomen.” Dat moet dus over de 23 gaan die Slegers half april telde, maar nu gaat het in hoog tempo:
“Op dit moment worden dagelijks tien van deze bussen in de dienstregeling ingezet. We verwachten dat in de komende maanden per week nieuwe bussen door VDL worden afgeleverd. Het aantal elektrische bussen dat in de dienstregeling ingezet wordt zal de komende maanden dus stapsgewijs toenemen.”
Testritten
‘Dit moment’ is dus begin mei. En ‘dagelijks tien in de dienstregeling’ en ‘wekelijks nieuwe bussen’ moet betekenen dat we ze deze maand vrijwel op alle lijnen zouden moeten zien.
De vertraging is volgens Slegers opgetreden omdat de bussen “niet voldoen aan de standaard. Het gaat hierbij vooral om afwerkingseisen.” Voordat de nieuwe bussen de dienstregeling mogen rijden, worden ze getest. Volgens Slegers waren er op 17 april nog maar twee bussen ingezet in de echte dienstregeling. De rest van de bussen rijdt nog in het testbedrijf.
Bij ‘Busposities‘ zijn de bussen die EBS inzet te zien.
Purmerend
We vroegen lezers begin april om de nieuwe bussen (dat zouden vooral blauwe exemplaren moeten zijn) te spotten en te melden bij De Orkaan. Er kwamen spaarzaam meldingen binnen. Die kwamen vrijwel allemaal uit Waterland en Purmerend, en betroffen in de meeste gevallen testbussen zonder passagiers (foto boven).
Het probleem met de remise in Zaandam, die nu nog niet geschikt zou zijn om alle elektrische bussen op te laden, is binnenkort opgelost volgens de Vervoerregio: “Het laadstation in Zaandam zal na verwachting halverwege mei afgerond zijn. De laders zijn geplaatst en worden nu één voor één in bedrijf gesteld.”
Slegers kon medio april ook positieve zaken melden: “Laat ik voorop stellen dat er op dit moment door EBS meer kilometers worden gereden in de dienstregeling dan voor dit nieuwe pakket het geval was.” Dus EBS rijdt nu al meer dan Connexxion voor december. Er stappen gemiddeld meer mensen in, maar “het aantal meldingen dat een bus vol is [neemt] af. Bij de Vervoerregio komen echter wel signalen binnen dat het weleens voorkomt dat een bus vol zit.”
Klachten
In maart zijn er wel meer klachten binnengekomen (de Vervoerregio noemt dat ‘klantreacties’): “De oorzaak hiervan is waarschijnlijk dat er problemen waren met het in- en uitchecken. De apparaten gaven de verkeerde halte aan, waardoor er verkeerde prijzen werden gerekend.” De meest klachten gingen over restitutie (geld terugkrijgen), de dienstregeling en reisinformatie, en bussen die vertraagd zijn of helemaal niet komen.
Die vertraging zou overigens nauwelijks voorkomen volgens de Vervoerregio, in maart was dat zelfs minder dan 2 procent (grafiek).
Met die ‘uitval’ is iets aan de hand omdat de ‘geplande uitval’ niet goed in de app wordt verwerkt. De vertraging is dus ten opzichte van de afgeschaalde dienstregeling en zonder ‘geplande uitval’.
Door Piet Bakker. Bronnen: eerder nieuws op De Orkaan, brief Vervoerregio en contact via de woordvoerder. Foto boven is van één van onze lezers.
Hey, grappig, nu weer een blauwe. Wel vrolijk gezicht, elke keer weer een ander kleurtje!
Het gaat in ieder geval de goede kant op top EBS en medebestuurder Meneer Slegers top
Wat een misselijkmakende misleidende berichtgeving weer van EBS. "Op dit moment worden dagelijks tien van deze bussen in de dienstregeling ingezet." Natuurlijk is hiervan geen woord gelogen, maar de buitenstaander leest dan al gauw dat er elke dag 10 nieuwe elektrische bussen bij komen. Dit is zeer zeker NIET het geval. EBS Za-Wa heeft er in totaal nu nog maar een stuk of dertig, en dan ook alleen in Purmerend. Hiervan worden er zogezegd volgens het nieuwsbericht 10 in de dienstregeling ingezet, maar die bussen rijden alleen maar stukjes van gebroken diensten: ochtend- of middagstukjes. Want de poort van de nieuwe garage van dit zogenaamde 24-uursbedrijf moet natuurlijk wel voor het acht uur journaal op slot zitten. Na achten 's avonds zul je deze bussen dus niet meer zien rijden, net zo min als in het weekend (want dan zit de poort van de nieuwe garage van dit "wereldbedrijf" ook op slot). Er is geen beleid, geen plan, geen visie, er wordt niet gemonitord, doorgedacht en doorgepakt. Dit bedrijf is nog steeds heel goed in alles op het beloop laten. Ik doe een voorspelling: Bij ingang van het tweede concessiejaar (halverwege december 2024) zal de exploitatie door dit busbedrijf nog steeds niet 100% elektrisch uitgevoerd worden. "Aanrommelen maar" lijkt het credo te zijn.
Het was het antwoord van de Vervoerregio, niet van EBS. We hebben ook EBS gebeld, die kon of wilde niks zeggen. We nemen overigens aan dat de Vervoerregio dit op basis van informatie van EBS meldt, maar wij hebben dus alleen inhoudelijk contact gehad met de woordvoerder van Slegers.
Wat maakt het uit: de Vervoerregio of EBS. Van hetzelfde laken een pak, twee handen op één buik. Eindconclusie: er worden nog steeds heel bewust rookgordijnen opgetrokken. En vooralsnog zijn/blijven dat dikke dieselrookgordijnen.
Ik lees dit niet als 'elke dag komen er 10 e-bussen bij in de dienstregeling ', maar als 'we zetten elke dag maar 10 van de beloofde 193 bussen in'. Wanneer de rest komt? Slegers mag het weten.
Bij mij is het één keer voorgekomen dat ik in checkte op station Zaandam, en uitcheckte in Wormerveer. Toen schreef ebs maar 1 euro nog wat af omdat ik op station Zaandam zou zijn uitgecheckt.(hier hoorde je me heel hypocriet niet over klagen natuurlijk)
Daarna is het voorgekomen dat ik in checkte op station Wormerveer en uitcheckte in krommenie. Toen schreef ebs ruim 4 euro af omdat ik op station Zaandam zou zijn ingestapt. Daar heb ik wel over geklaagd en kreeg netjes het volledige bedrag terugbetaald.
Tot slot heb ik ten tijde van de kermis in Wormerveer bijna een uur zitten wachten op de bus die achteraf een omleiding bleek te rijden vanwege de verplaatste weekmarkt. Deze omleiding was nergens terug te vinden of aangekondigd, en ook hier heb ik over geklaagd en een dagkaart als vergoeding voor gekregen.
Bent een beroepsklager?
Waarom is iemand die zijn/haar recht haalt als een openbare voorziening faalt een beroepsklager?
Ik vind dit een beetje ongepast.
Wel als het op openbaar vervoer aankomt. Bij de NS zal ik het ook niet laten om een gtbv claim in te dienen als ik een half uur of meer vertraging
heb.
As we speak stond ik deze reactie te typen terwijl ik op bus 69 aan de Cor Bruynweg sta te wachten om boodschappen bij deka Wormer te gaan doen. Guess what? Rit van 16:03 is komen te vervallen :')