Het BNNVARA-tv-programma Kassa ging gisteravond – zaterdag 23 maart – over klachten over parkeerboetes: “Gemeentes massaal in de fout met parkeerbonnen: miljoenen euro’s te veel geïnd.”
Zaanstad hoort bij de gemeenten die veel de fout in gaan. De gemeente kreeg vorig jaar 4.493 bezwaren, meer dan de helft (2.682) daarvan was gegrond.
Het ging ook over de grote gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag: “Het afgelopen jaar regende het bezwaren in deze gemeentes. Het merendeel van de mensen die bezwaar maakten, werd in het gelijk gesteld en kreeg de zogenoemde naheffingsaanslag parkeerbelasting van maximaal 76,70 euro terug.” De grote boosdoener?
“Er blijken veel fouten te worden gemaakt door scanauto’s die namens de gemeente controleren of iemand geen – of te weinig – parkeergeld heeft betaald.”
In 2023 schreef De orkaan: Klagen over scanauto loont: 2200 bezwaren gegrond🎙
Bekijk hier de aflevering van BNNVARA’s Kassa.
Door Piet Bakker, bronnen: BNNVARA en eerder nieuws op De Orkaan.
In meer dan de helft van de gevallen gaat het om een onterechte aanslag, wordt het dan niet eens de hoogste tijd om orde de zaken te gaan stellen, geen enkele werkgever zou het accepteren als z'n personeel dergelijke hoge fout marshes er op na houdt ,dan lig je er uit.
Kromme gedachte ...
Een tweede scanauto gaat besteld worden, dus nóg meer personeel nodig om de boetes te controleren en geld terug over te maken!
De burger blijft betalen omdat er geen of logische parkeerplekken zijn, maar toch niet om "het systeem" alsmaar verder te financieren.
hans
het gaat om poen. verkeersveiligheid doet niet mee. zaandtad heeft een gat in zijn hand en heeft geld nodig voor hun onzin
De Orkaan schreef op 22 mei 2023 dat de Gemeente Zaanstad 4455 bekeuringen over 2022 en 2023 heeft terug betaald voor een totaal van € 307.206,-
Het ging om naheffingen opgelegd na 11 maart 2022 toen de Hoge Raad uitspraak deed
Echter ging deze uitspraak over een naheffing van iemand uit Hilversum die in 2019 was opgelegd.
De Orkaan heeft wethouder Slegers, wie anders, om opheldering gevraagd over jurisprudentie die Zaanstad zou hebben en waaruit zou blijken dat de ingangsdatum 11 maart 2022 zou zijn.
Slegers had toen geen antwoord gegeven op de vraag en ik ben benieuwd of de Orkaan 10 maanden later inmiddels al antwoord heeft gekregen van deze wethouder.
Op 24 februari j.l . schreef de Orkaan dat de scanauto prima werkte en nu lees ik dat er van de 4493 bezwaren er 2682 gegrond zijn!
Dus hoezo werkt de scanauto prima als er zoveel foute bekeuringen worden uitgeschreven?
Al die foute bekeuringen moeten gecontroleerd worden waarna bij een onterechte bon het geld moet worden teruggegeven aan de gedupeerden.
Heeft De Orkaan al aan Slegers gevraagd wat dit allemaal heeft gekost?
Bijna 4500 bezwaren nakijken lijkt me een klus waar een paar mensen continue mee bezig zijn.
We hebben niet gevraagd wat het allemaal kost, maar volgens de begroting van Zaanstad levert het netto op. Vergunningen, belasting (naheffing) en automaten zouden ruim 5 miljoen op moeten leveren in 2023.
De juridische grondslag om pas vanaf een bepaald moment terug te betalen zit in de verordening zelf: "Een uitspraak van de Hoge Raad of van een gerechtshof, waarin een toepassing van de belastingwet besloten ligt die voor de belanghebbende gunstiger is dan de bij de heffing van de belasting gevolgde toepassing, leidt niet tot het ambtshalve verlenen van vermindering van belasting indien de belastingaanslag of de voldoening op aangifte onherroepelijk is komen vast te staan voor de dag, waarop de uitspraak door de Hoge Raad of het hof is gewezen, tenzij het college van burgemeester en wethouders op dit punt een afwijkende regeling heeft getroffen." Dus als je op dat moment geen beroep had lopen (wat niet waarschijnlijk is omdat je helemaal niet wist dat de naheffing in feite niet geheven had mogen worden) vis je achter net.
wat ik nog steeds bijzonder vind is wat van oorsprong het doel was van betaald parkeren.
de bedoeling was, dat er op plaatsen waar het vaak heel druk was, je maar een beperkte tijd kon parkeren om anderen ook de gelegenheid te geven daar te parkeren.
tegenwoordig zie je overal betaald parkeren, ook op plekken waar bijna nooit de parkeerplekken allemaal bezet zijn.
Het is nu pure geldklopperij geworden.
Kijk naar het stukje vlak voor de Westzanerdijk, daar staat nooit iemand. wel verstuurd parkeren nu.
De Burcht staat praktisch nooit vol.
Tegenover het station aan de kant van Makelaardij van Vulpen, nooit vol.
Ze slaan nu de plank helemaal mis.
Ik schrik toch van het hoge percentage waar de scanauto er naast zit, zeven procent maak ik op uit het gelinkte artikel. Zou bij mij voor wel wat animositeit zorgen wanneer het me overkwam. Is er al iets van een oorzaak, en een verbeterplan?