Het gaat maar over 3 à 4 centimeter, maar daar kan je nog lelijk over ten val komen volgens de Fietsersbond Zaanstreek. Het gaat om de stoeprandjes in de nieuwe Noorder- en Zuiderhoofdstraat in Krommenie. Die worden 3 à 4 cm hoog en dat is een heel laag stoeprandje (half zo hoog als gewone stoepranden volgens de Fietserbond).
Half zo hoog maar twee keer zo gevaarlijk: “Lage randjes zijn riskanter dan gewone hoge stoepranden” aldus de Fietsersbond. Er bestaat kans dat je door die lage randjes ten val komt als je er met je band tegenaan komt is, dat kan gemakkelijk gebeuren omdat de nieuw ingerichte straat vrij nauw is en je tegen de stoeprand aan kan komen als je voor een auto aan de kant moet.
Op dit moment zijn er in deze straat geen randen en dat kan beter zo blijven volgens de Fietserbond. De gemeente wil met de nieuwe stoeprandjes voorkomen dat fietsers op het trottoir gaan fietsen maar door die nieuwe randjes wordt de nauwe winkelstraat voor fietsers extra smal. Conclusie: “voor fietsers wordt de straat dus gevaarlijker.”
Autoluw
De Fietsersbond vindt overigens dat deze straat autoluw zou moeten worden: “Dat zou de Noorder en Zuiderhoofdstraat aantrekkelijker maken voor fietsers en voetgangers.”
Dat autoluw is overigens ook een wens van de gemeente. In het Zaans Mobiliteitsplan wordt voorgesteld ‘venstertijden’ voor het centrum van Krommenie in te voeren. Wat is dat? Dat wordt uitgelegd met verwijzing naar Zaandam waar door pollers een deel van het centrum gedurende een bepaalde periode voor autoverkeer wordt afgesloten.
Pollers in de Zuider- en Noorderhoofdstraat, dat is nog eens wat anders dan een stoeprandje van 3 centimeter!
Door Piet Bakker. Bronnen: website Fietsersbond Zaanstreek en Zaans Mobiliteitsplan. Foto van de Fietsersbond: de Noorderhoofdstraat nu (zonder stoeprandjes).
Tsja wat zullen we hier nu eens van zeggen
Bij de vorige herinrichtingen was er al een bijna onzichtbaar randje
Dat had het gevolg van vele valpartijen
Echter leert de praktijk dat ontwerpers vaak geen goed zicht hebben op het effect van hun ontwerp
Ziet er mooi uit dus voeren we het ook zo uit
Ik noem dat TTT
Ofwel Teken Tafel Terreur
Zelf slachtoffer van dat vorige randje helaas
Die onopvallende lage stoepranden zouden op den duur nog wel eens tot schadeclaims voor de gemeente kunnen leiden ...
Temeer als je bedenkt dat de gemeente voor de breedte van het wegprofiel voor het absolute minimum heeft gekozen 🤔
https://letselschademagazine.nl/aansprakelijkheid-wegbeheerder-bij-fietsongevallen/rblim-210421-val-fietser-door-opstaande-rand-trottoirband-met-facetrand-wegbeheerder-aansprakelijk
Blijf mij verbazen over dat er ontwikkelaars zijn die zo ongelooflijk dom kunnen ontwikkelen. Dat ze voor zoiets ook nog betaald krijgen, zou verboden moeten worden. Levensgevaarlijke figuren.
Fietsersbond valt over stoeprandje in Krommenie....en terecht!!!!
nederderlander zijn zeurpieten geworden.
wat betreft het noordeveld dat is een industrieel gebied daar is het goed ingericht, dus ga nu geen appels met peren vergelijken, het zal wel wenselijk zijn dat van het Noordeveld een 30 KM zone gemaakt word.
De fietsersbond komt zeker nooit op het Noorderveld in Wormerveer. Als er ergens niet te fietsen valt is het daar wel.
In Utrecht hebben we ook zo'n laag natuurstenen randje en dat heeft al voor heel veel ellende gezorgd.
Niet vergevingsgezind en 's avonds bijna onzichtbaar.
Jammer dat gemeentes zelf het wiel blijven uitvinden
stoepranden of iet mensen fietsen tegenwoordig toch overal met hun fiets knettergek wordt je er van kijk maar bij de deka langs de parkeergarage rijden ze op de stoep bij de plus rijden ze op de stoep gewoon overal om gek van te worden
tegenwoordig fietsen fietsers OVERAL op de stoep. de nieuwe rage. Door het park, over voetgangerspaden tussen huizen . als voetganger ben je nergens meer veilig.
Ik woon sinds 5 jaar in Heiloo, waar de Fietsersbond het voor elkaar heeft gekregen het hele infra-beleid naar hun hand te zetten.
Wat zich daar nu aan het ontvouwen is, moet Krommenie niet willen. Overal drempels, geknutselde wegversmallingen en veel te smalle wegen in zijn algemeenheid. Het is niet te doen. Zaanstad zou er goed aan doen om dit geitenwollen sokken-clubje zeker geen podium te geven.
Gemeente Zaanstad is gek van. half hoge randjes. Bij de sluizen in het centrum hebben ze ook zoiets bedacht. De eerste weken vele ongevallen. Met markeertape op de randen geplakt. Of laten we op de Enge Wormer ringdijk van die mooie witte blokken plaatsen. Waardoor een fietser na een windvlaag tegen aan reed en enkele dagen overleed. Als de gemeente iets niet kan is het verkeersveiligheid op juiste manier in te vullen.
Centrum van wat?
Als de werkzaamheden hier net zo voorspoedig verlopen als bij de Kruisstraat, dan hoeven we ons voorlopig nog over geen enkel randje zorgen te maken....
Dat is wel zo, maar daarna wil ik toch nog wel ouder worden en niet omkomen omdat mijn "geliefde" gemeente me over een "half" zichtbaar randje heeft laten vallen!
Ik ben het een beetje eens,maar fietser en brommer rijders denken dat ze God in Frankrijk zijn en hebben aan alles maling.(niet allemaal).
Het vervelende in deze gevallen is dat de hooguit 10 % verkeerden opvallen! Dus graag niet de goede 90 % als niet allemaal noemen! Hier is het heel prettig dat je de stoep kunt gebruiken als er weer een automobilist haast heeft. Jij toch niet, hoop ik!
Het houdt wel enig risico in, maar gewoon met de fiets midden op de weg rijden met de fiets; rijd je uiterst rechts, dan word je door sommige seniele automobilisten geraakt wanneer ze jou inhalen.
niet autoluw maar helemaal geen autos meer en vrachtautos voor 7 uur laden en lossen.
mevr bouwman
Helemaal mee eens.
Fietsen op de noorder en zuiderhoodstraat is zeer gevaarlijk om nog maar te zwijgen over lopen op de stoepen.
Ook in de nieuwe inrichting is er niet naar veiligheid gekeken. De beste oplossing is inderdaad autoluw maken.
Bewoners wordt wel om inspraak gevraagd alleen wordt er helaas niet geluisterd
Niet iedereen is goed ter been en wil toch de winkels bezoeken... of moeten we dan maar zeggen dat die mensen thuis moeten blijven? Beter zou idd bepaalde tijden maar helemaal geen auto's? Beetje meedenken met iedereen.
En het bizarre is dat toen ze de noorder en zuiderhoofdstraat net hadden aangelegd die stoepranden ook zo waren. Er is menigeen over onderuit gegaan. Ze hebben toen alles aangepast. En nu zijn ze dat blijkbaar vergeten.
In de Westzijde heb je ook zo'n link randje tussen de goot tegen de trottoirband en de weg zelf.
Ben ik toch wel een paar keer bijna op mijn plaat gegaan.
Waarom die stratenmakers dat zo doen ?
Het zal op den duur wel gaan zakken maar wanneer je daar door een malloot met een auto tegen de stoep gedrukt wordt kun je raar terecht komen.
En dat randje is ook maar een paar centimeter.
Autoluw maken.
Mensen met een beperking die gebruik maken van een scootmobiel, rollator of driewielfiets kunnen er nu al niet eens fatsoenlijk door.
De Zuider- en Noorderhoofdstraat lenen zich niet voor auto's/motoren ed. Voor fietsers en voetgangers is het een ramp en de auto schiet niet op. Laden & lossen tot 11:00 oid, en daarna afsluiten, parkeerplekken verminderen en reserveren voor omwonenden en ondernemers. Dan ontstaat zich een hele andere dynamiek die fietsers, bewoners en winkeliers/horeca bedient met een gastvrijer, veiliger en niet als laatste, een schonere omgeving.
Als fietser gewoon midden op de veel te smalle straat gaan fietsen zo dat de auto achter je moet blijven ,vooral zaterdag is het een en al auto we kunnen geen bootschappen meer doen op de fiets. Zaterdag komt een dame met een flesje afwas bij kruitvat en stapt in haar auto ,het is maar een voorbeeld.
Laat staan de hoeveelheid pakketjes die gebracht worden voor verzenden. Elke winkel heeft wel een nevenfunctie gekregen waarbij mensen ook te lui zijn om het pakketjes met de fiets af te geven.
gewoon het hele gebied autovrij maken
alles met de elektrische bakfiets leveren
alles wat niet in de bakfiets past snachts
lang leven de groene omgeving
Weet je wat een beetje jammer is ze zijn al een jaar of drie vier bezig met inrichten van deze straat iedereen mocht er een plasje over doen en nu gaat eindelijk bijna de eerste steen gelegd worden en dan komt er weer commentaar
Eens met de Fietsersbond.
Is er gedacht aan een 15 km gebied?
Of een fietsstraat met auto te gast?
Bij huidige inrichting is dezelfde fout gemaakt : randje tussen wegdek en goot van enkele centimeters. Na diverse ongelukken en valpartijen van fietsers , is aan beide zijden van de gehele straat, deze rand weggeslepen door de gemeente. Hoezo “ leren van het verleden “?
Ik moest daar ook gelijk aan denken. De wel bekende uitspraak met die ezel.
Het zijn wel kniesoren daar bij de fietsersbond!
Een gewone stoeprand is 10 tot 13 cm hoog dus is dat randje 1/3 zo hoog.
Van een randje van 3 a 4 cm heb je nauwelijks last.
Er zijn gevaarlijker situaties zoals de vele paaltjes in fietspaden, daar kun je tegen aan rijden en zijn veel gevaarlijker dan zo`n randje dat lager is dan een stoeptegel dik is.
In het verkeer, of je nu met de auto, op de fiets of lopend bent, moet je altijd op de weg letten maar de Zuider- en Noorderhoofdstraat zijn winkelstraten dus fietsers letten meer op de aanbiedingen dan op de weg.
1) Ze vallen minder op.
2) Ze zijn nog steeds hoog genoeg om een stuur uit je handen te slaan.
1+2=4 in dat geval, omdat 1 de kans op raken beduidend verhoogd, terwijl 2 in veel mindere mate het risico berlaagd. Dat is de kern van de argumentatie, dat ongetwijfeld gestaafd is met de landelijke ervaringen van de Fietsersbond.
Juist zo’n randje van vier cm gaat voor ongelukken zorgen. Heb het zelf meegemaakt in Wormerveer een auto rijdt door een plas , ik zie een golf water op me afkomen en wil uit wijken…maar daar zat dus ook zon randje wat je ook nog niet kon zien door plassen op het fietspad..
nu kan je idd tegenliggers nog een beetje ontwijken via de stoep , vooral automobilisten die de breedte van hun eigen voertuig niet kunnen inschatten...met zo'n half hoog stoeprandje zie ik ongelukken in het verschiet..
Helemaal eens. Het is echt rottig fietsen daar en je moet meerdere keren uitwijken waarvoor je de randloze stoep nu nog kan gebruiken. Je komt als fietser zeker weten klem te zitten als de stoeprand er wel komt.
Helemaal mee eens.
Fietsen op de noorder en zuiderhoodstraat is zeer gevaarlijk om nog maar te zwijgen over lopen op de stopen.
Ook in de nieuwe inrichting is er niet naar veiligheid gekeken. De beste oplossing is inderdaad autoluw maken