Vanaf begin januari onderzocht De Orkaan drie keer het aantal EBS-bussen dat ’s middags wel en niet reed bij drie haltes in Zaandam: station Zaandam, De Vlinder en de Gedempte Gracht. Op verschillende dagen viel tussen de 16 en 27 procent van de ritten uit.
Vanaf 8 januari rijdt EBS een dienstregeling die ze ‘vakantiepakket plus’ noemen: op werkdagen het vakantiepakket met extra diensten op spits- en scholierenlijnen en op zaterdag een zondagdienstregeling. Dat zou een ‘voorspelbare en betrouwbare dienstverlening’ met ‘minimale onverwachte uitval’ moeten opleveren.
Minimale uitval
De uitval die we gister tussen 14.00 en 17.00 constateerden op de drie Zaandamse haltes was inderdaad beduidend minder: 32 van de aangekondigde 242 bussen (13 procent) reed niet. Maar ‘minimale uitval’ is dat nog steeds niet.
EBS heeft aangegeven dat de huidige dienstregeling “het maximale is dat EBS nu betrouwbaar kan doen” aldus de Vervoerregio. Maar EBS gaf ook aan dat in de eerstkomende weken “met name in Zaanstad toch lijnen kunnen uitvallen”. Dat gebeurt volgens een ‘geplande uitval lijst’. “Deze lijst bevat ritten die met de minste impact voor de reiziger en met beperkte logistieke uitdagingen niet rijden” aldus de Vervoerregio.
“Het betreft in totaal 154 ritten op werkdagen en 146 ritten op zondagen. Doordat EBS deze lijst vroegtijdig uit de planning haalt, wordt de reisinformatie hierop aangepast, zodat deze ruim van te voren up to date is en de reiziger weet waar hij aan toe is.”
Onder de percentages uitgevallen ritten (volgens de MeerPlus-app) op de vier dagen dat De Orkaan de ritten monitorde.
Door Sascha Timmerman (data) en Piet Bakker. Foto: Merel Kan (De Orkaan) van bussen in de remise in de Achtersluispolder.
Een zeer rijvaardige buschauffeur met hoog EQ geniet de voorkeur...
Ik hoor en lees allemaal ontevreden mensen maar alleen klagen bij de Orkaan helpt niet. Ik mis antwoorden van de partijen in Zaanstad. Nu zal de SP wel lawaaien maar wat doen POV,PvdA,VVD,CDA en die andere splinters eigenlijk om dit te verbeteren. Ja verschuilen achter wethouder Slegers en de Vervoersregio is het gemakkelijkst maar wat doen ze om de teleurgestelde reizigers tegemoet te komen.
Nix………
De bus 391 is verschrikkelijk. Zeer trieste situatie.
ook bij mijn 65 is het drama,
ik ga nu tegenwoordig met de trein naar me werk. ik kan me zelf niet meer veroorloven om laat te komen.
zondag heb ik 40 minuten in de kou gestaan voordat de klote bus kwam. zelf op 9292 word het niet altijd aangegeven wat erg irritant is
Zondag 21 januari, lijn 67 is een uurdienst en viel 4 keer achter elkaar uit (minstens). Half twee vanmiddag reed de laatste bus deze middag door Jisp en Wormer, rond half zeven vanavond reed de volgende pas, en we verwachten de volgende bus om half 12, want volgens de OV-apps rijdt de bus van half 8 wel maar de andere bussen rijden niet. En dat noemen ze dan een uurdienst, het is een blamage.
Nog zo'n verhaal: op 12 januari stond ik rond half 7 op bus 96 te wachten op halte Zonnebaars (Willis) die me zou moeten brengen naar station Krommenie, om daar vervolgens de trein naar mijn skivakantie te pakken. De bus lag 5 minuten te laat op schema, geen probleem, maar wat deed de bus....ff rondje rotonde, niet afbuigen naar halte dus, maar gewoon doorkarren. Met mijn 1.94 lengte en aan rand van trottoir staande werd ik niet gezien en dreigde mijn aansluiting te missen. Dankzij een lift van aardige mevrouw uit Willis kon ik mijn aansluiting noch halen mét al mijn skispullen.
Uiteraard bedoelde ik bus 69
Was gisteravond gewoon een drama om van a naar b te moeten. Amper tot bijna geen bus naar zaandam. Stukken moeten lopen. En we gewoon maar bussen er tussen uit. Omdat er personeel te kort is. Werk in de zorg daar hebben we ook personeel te kort. kunnen we ook niet zeggen dat we dicht gaan. Het is gewoon belachelijk voor woorden.
vrijdag 19 januari bus richting Zmc vanuit de morgensterstraat 391 uit gevallen, 111 gepakt uitgestapt bij menistenerf klein stukje gelopen richting de peperstraat, bus 69 richting Zmc ook uitgevallen in de ochtend uren! is niet normaal meer . juist deze lijnen mogen niet uitvallen. gelukkig kwam op dat moment een ex collega van me zij heeft mijn een lift gegeven om bij het Zmc te kunnen komen , weet niet hoe ik het heb kunnen volhouden met pijn!! om daar te kunnen komen. weg met EBS!! . is er geen mailadres waar ik pijn klachten kan mailen??
MIsschien wordt het tijd dat de overheid stopt met iedere 6 jaar het wiel uitvinden in de vorm van een nieuwe aanbesteding. Als het goed werkt, laat het dan ook goed werken. In het geval van die herhalende aanbestedingen wordt goedkoop vanzelf duurkoop. Dit geldt trouwens niet voor alleen voor het openbaar vervoer.
De consessieperiode is 10 jaar met mogelijke verlenging tot 15 (de afschrijvingstijd van een bus). Aanbesteding is overigens niet verplicht. In Amsterdam heeft het GVB de OV-consessie gekregen zonder openbare aanbesteding. Het ging om een 'inbesteding' waarbij uiteraard wel een plan en een begroting moest worden ingediend.
"Voor de vier grote steden geldt een inbestedingsuitzondering. De steden mogen hierdoor kiezen of zij het openbaar vervoer in hun stad aanbesteden of niet. Dit geldt niet voor andere gemeenten, provincies of plusregio’s. De inbestedingsuitzondering staat in artikel 63a Wp2000. Dit artikel is ingevoerd door middel van de Wet Aanbestedingsvrijheid OV grote steden uit 2012." Bron: Kenniscentrum Europa Decentraal.
Buiten Amsterdam is aanbesteding dus wel verplicht en Utrecht heeft zijn uitzonderingspositie ook verloren.
De Tweede Kamer heeft vorig jaar een motie aangenomen om provincies het recht te geven een provinciaal vervoerbedrijf op te richten. Maar dat kan dus niet werken in het gebied van de Vervoerregio Amsterdam.
De 391 is écht niet te doen. Continue halve, of uitgevallen ritten.
waar kan ik de vakantie dienstregeling op vinden?
Naast het uitvallen van div bussen blijf ik het onacceptabel vinden dat ik nu minstens een keer zolang onderweg ben met lijn 69! Was altijd een van de drukste lijnen hier in Zaanstad en nu nog maar heel weinig mensen, hoe zou dat toch komen!
Waar blijft het jaarabonnement, net als voorheen bij Connexxion, voor reizen na de spits voor de 65+ er? Vervoerregio regel deze twee zaken dan op z’n minst, daar hebben reizigers meteen baat bij.
Nu pas in september beter??? Waar zijn we mee bezig ?om iedereen maar uit het ov te krijgen?
Afgelopen donderdag. Geprobeerd om van de Heiligeweg in Krommenie richting Zaandam te reizen. Twee ritten achter elkaar uitgevallen. Andere kant op dito. Stond ik daar met m'n tassen vol boodschappen. Ik kon gelukkig iemand met een auto bellen, maar een andere meneer, die zijn arm in een mitella had en bovendien slecht ter been was, was minder fortuinlijk. Die is van ellende gaan lopen. Ik heb geen idee wat EBS onder betrouwbaar verstaat, maar ze zijn net zo betrouwbaar als het Nederlandse weer gewoonweg niet dus.
Wanneer je voor niets op de bus staat te wachten is er ongetwijfeld minder reden tot lachen. Om het IQ van een buschauffeur als maatstaf te nemen voor de service verlening is nogal vreemd, zijn taak is een voertuig veilig van A naar B te brengen. Daarbij is een goede instelling belangrijker dan het IQ. Als je deze taak goed kunt uitvoeren ben je bijzonder waardevol voor al de passagiers die van je afhankelijk zijn.
Ach Rens, je moet maar zo denken Iemand die het IQ van een buschauffeur meet aan het zijne niet beseft dat hij met het betreden van de bus het gemiddelde IQ van de inzittenden verlaagt terwijl dat zelfde IQ gemiddelde van de achterblijvers stijgt……