De VVD- en BBB-fractie in Provinciale Staten van Noord-Holland willen meer weten over de alternatieve plannen voor de verbinding A8-A9. Eind van deze maand overleggen zij met de organisaties uit Zaanstad Noord die deze plannen hebben ontwikkeld. Dat meldde Rob Karst gisteren tijdens een bijeenkomst van de Dorpsraad Krommenie in oprichting.
De voorkeur blijft onverminderd uitgaan naar de verbinding A8-A9, maar de kans dat die er komt is volgens Karst minder dan vijftig procent. Niets doen is desastreus voor de gezondheid en de leefbaarheid in Krommenie/Zaanstad Noord. Temeer daar het aantal inwoners in Noord de komende jaren zal groeien door de ambitieuze nieuwbouwplannen die op stapel staan. ‘Dan slibt Krommenie helemaal dicht.’
Geen doorgaand verkeer
Dat vooruitzicht was voor dertien buurtgroepen uit Krommenie, het Platform Krommenie en de ondernemersverenigingen in Zaanstad Noord aanleiding om gezamenlijk te bekijken of er haalbare en betaalbare alternatieven zijn voor de A8-A9-variant. Dat heeft drie mogelijkheden opgeleverd:
- De invoering van venstertijden: geen doorgaand verkeer Uitgeest-Amsterdam tijdens de ochtend- en de avondspits. Handhaven door middel van trajectcontrole.
- De snelheid over het gehele traject van wegrestaurant de Krokodil (de kruising met Busch en Dam) tot aan de Coentunnel terugbrengen naar dertig, vijftig en tachtig kilometer.
- Geen vrachtverkeer door Krommenie, wat nu al tijdelijk praktijk is vanwege de afsluiting van de Kruisstraat voor werkzaamheden.
In een brief aan de gemeenteraad Zaanstad en Provinciale Staten Noord-Holland is nogmaals gewezen op de noodzaak van de verbinding A8-A9 en zijn de alternatieve plannen onder de aandacht gebracht.
Rob Karst: ‘De provincie komt met een robuuste oplossing voor de problemen in Zaanstad Noord. Die is toegezegd voor het einde van de huidige coalitieperiode Dan is het 2027. Zo lang kunnen we niet wachten’.
Tijdens de bijeenkomst van de Dorpsraad i.o. is de suggestie gedaan om voor heel Krommenie de dertig kilometer snelheid in te voeren. Die is nu al van toepassing in een aantal delen van het dorp. Eén snelheid voor heel Krommenie maakt het handhaven een stuk makkelijker.
Door: Jaap de Jong
Het plan wat de 13 buurtgroepen van Krommenie hebben is een slecht plan omdat je daarmee de problemen verplaatst en niet oplost.
Ook de aanleg van de verbinding A8/A9 is een slecht plan omdat de A8 met 2x2 rijstroken veel te smal is
Daarnaast heeft de gemeente Zaanstad ook diverse plannen.
Ten eerste komt er ter hoogte van het politiebureau een tunnel onder het spoor en verdwijnen de op -en afrit van en naar de Provinciale Weg.
Ten tweede wil de gemeente de busbrug De Binding permanent open stellen en als laatste was er een plan om nieuwe op - en afritten te maken van en naar de Nauernasche Vaart.
Als al deze plannen gerealiseerd worden heeft dat grote gevolgen voor de wijken Westerkoog, Rooswijk en Westerwatering.
Automobilisten hebben altijd haast en zijn altijd op zoek naar alternatieven en één van die alternatieve routes is die door Westerkoog via de Binding, de Houtveldweg, Thorbeckeweg naar de A8.
Het verkeer op de Guisweg tussen Rooswijk en Westerkoog zal door de plannen zeker in de spits vastlopen waardoor de wijken moeilijk te bereiken zijn.
De rondweg in Westerkoog en de Houtveldweg kan al dat extra verkeer niet aan en het zal met name in Westerkoog levensgevaarlijk worden.
Zaanstad heeft een verkeerswethouder, de inmiddels beruchte heer Slegers die onder andere verantwoordelijk is voor de wegen in Zaanstad maar deze man komt niet met voorstellen.
Zaanstad moet een verkeersplan maken in samenspraak met de Provincie Noord Holland en Rijkswaterstaat om tot een definitieve oplossing te komen want het gaat niet alleen om Zaanstad.
Als eerste zal de capaciteit van de A8 verhoogd moeten worden en dat kan door 2 extra rijstroken tussen de Nauernasche Vaart en Knooppunt Zaandam te maken zodat dit weggedeelte uit 2x3 rijstroken gaat bestaan.
In de A8 is het grootste knelpunt de Coenbrug maar ook het verkeer bij Knooppunt Zaandam loopt niet lekker door omdat daar de A7 en het verkeer vanaf het Prins Bernhardplein hier moet invoegen.
Het beste plan lijkt me om het verkeer OM Zaanstad te leiden en niet DOOR Zaanstad.
Ik ben geboren in 1962 . In 1968 verhuisden we binnen Assendelft van dorpsstraat 672 naar nr. 721 . Het huis dat we achterlieten was oud en werd gesloopt . Ik weet nog dat mijn moeder zei : " Op deze plaats komt een nieuwe weg ." 1968.....56 jaar geleden dus .
En nog niet voor elkaar. Praat maar lekker verder zou ik zeggen.
Eerst bouwen en dan denken we aan de bereikbaarheid van de woonwijken. Daar is Zaanstad en de landelijke politiek heel goed. stop uitbreiding rond Zaanstad. De bereikbaarheid van en naar Noord Holland is een drama.
allemaal natuurlijk weer een lapmiddel.
waar gaat dan het verkeer door? natuurlijk, over de Communicatieweg in Assendelft. Wordt het hier nog drukker en gevaarlijker.
Heb eens schijt aan Unesco en maak die open tunnelbak, daar hebben wij als Zaankanters veel meer aan, en die toeristen naar die bunkers blijven echt wel komen, ook al hebben we dan geen stempeltje meer van Unesco, die lekker ver weg zit van alle problemen.
Zo mee eens!! In ieder geval een tunnelbak onder de Dorpsstraat Assendelft door. Beter voor alle dorpen, de inwoners en doorgaand verkeer.
Praten praten lees (ouwehoeren).
Knopen door hakken kunnen de bestuurders niet, maar wel de het land naar de klote helpen.
Van de week hebben ze een tunnel onder het spoor in Rooswijk gemaakt maar helaas voor kleine ratten en muizen.
De tunnel naar de Vincent van Goghweg zal wel hoog op het wanbeleid (lijd) staan.
Dus nogmaals het hele land staat op instorten.
Ga zo door overheid.
Die politici doen wat de meerderheid van kiezers verwachten. En dat is vermoedelijk niet de knoop die je doorgehakt wilt zien maar het zal een grote meerderheid in NoordHolland en Zaanstad(zonder Krommenie en Assendelft) worst zijn dat de lucht daar slecht is . Die meerderheid vindt grassprietjes beter dan een weg die veel buiten de bebouwing loopt en dus minder vuiligheid gaat geven door minder stilstand. Zijn wel wat dingen die dan ook moeten gebeuren. Inrijden Communicatieweg in de spits beperken, Provinciale weg halveren tussen Uitgeest en Krommenie en ook de A8 tussen Assendelft en Knooppunt Zaandam 60km/h.
Dus zal er nog een hele echte politieke ommezwaai moeten komen waarbij SP , Rosa, PvdD, PvdA ,CU en D66 minstens moeten halveren en dan nog zal menigeen naar de Raan van State stappen om de heilige grassprieten te beschermen.
Het grote probleem is dat al het verkeer in Noord Holland dat aan de andere kant van het NZ kanaal en het IJ moet zijn door 5 tunnels moet.
De oplossing kost alleen miljarden maar dan ben je wel van de meeste problemen af.
Mijn idee is om de A7 met de A6 en A27 te verbinden dus een nieuwe snelweg door het Markermeer met een brug of tunnel zodat de scheepvaart.
Een goedkopere versie is de N247 te verbinden met N702, die weg moet ook door het Markermeer.
Ten tweede kan de N8 worden verlegd.
Dan moet de weg ter hoogte van De Krokodil afbuigen en dan om Saendelft heen en aansluiten op de A8.
En als derde kan de N246 , de weg Westzaan -Buitenhuizen, verbreed worden naar 2x2 rijbanen en middels een tunnel onder het NZ kanaal naar de N202 en de Westpoortweg en dan naar de A5.
Mogen wij in Assendelft dan ook alstublieft een 30 km zone op de Dorpsstraat? Met 'venstertijden' in de steeds langer durende ochtend- en avondspits.
30 km per uur hoeft in de spits niet meer, de auto’s staan toch al stil. Jammer van al die rokende motoren etc. Vervelend dat fietsers geen ruimte om te fietsen hebben.
Laten we eens beginnen met wegen door dorpskernen af te sluiten in de spits. Auto’s kunnen er prima omheen - ook als ze daar even moeten wachten op elkaar!
Provinciale wegen verbreden (was ooit 2 baans tussen Uitgeest en Wormerveer en na Wormerveer), busbrug open. Er ligt niet voor niets een prachtig fietspad daar. Een uitvalsweg uit saendelft.. Ambachtslaan is levensgevaarlijk.
mijn zoon woont vlakbij de provinciale weg ineen duur huis de leefbaarheid is daar minder geworden door de drukte en stank er wordt alleen lang over gesproken hele wijken vereisen rond dit gebied , het is al vaak ge zegt alles wat boven het kanaal zit kan weleens wachten schande dat ik in Nederland woon .