EBS rijdt voorlopig – tot 1 april 2024 als alle bussen elektrisch moeten zijn – alleen met kleine bussen elektrisch. De grote bussen zijn nog niet geleverd, daarom wordt er met met oud R•Net- en Connexxion-materiaal gereden en met gele Berlijnse bussen.
Tijdens de Regioraad van 31 oktober 2023 zei Regioraad-bestuurder Gerard Slegers (ook verkeerswethouder in Zaanstad) dat EBS ter overbrugging ’50 splinternieuwe bussen van VDL uit Berlijn had gekregen’. Slegers had op dat moment de cijfers niet helemaal op een rijtje, EBS had namelijk niet 50 maar 60 bussen beloofd. Maar – zo moet de woordvoerder van Slegers bij de Vervoerregio toegeven – ook die 50 was “een beetje te enthousiast” van Slegers. EBS leverde er namelijk maar 20.
En splinternieuw? Ook niet echt. We reden toevallig achter zo’n gele bus en deden een kentekencheck. De VDL-bus 76-BXB-1 stamt uit december 2017. Ook andere gele bussen leverden allemaal december 2017 op als eerste registratie-datum. Ze werden eind oktober 2023 in Nederland bij de RDW ingeschreven.
R•Net en Connexxion-bussen
Dat is volgens de woordvoerder van Slegers niet in overeenstemming met de belofte. De bussen zouden ‘hartstikke nieuw’ moeten zijn. En zes jaar oud voldoet daar niet aan. Wel zijn ze super innovatief qua uitstoot volgens de Vervoerregio, ze vallen in de hoogste diesel-categorie (6) wat de minste uitstoot betekent. Dat de informatieschermen voor de reizigers niet werkten, was dan weer een tegenvaller voor de Vervoerregio (en niet volgens de afspraak).
EBS rijdt ook met rode R•NET-bussen die vrijwel allemaal uit december 2010 komen, een enkele is één jaar nieuwer. Ook rijden er nog groene Connexxion-bussen, ook die zijn uit december 2010. De nieuwe kleine M•NET-bussen (van Volkswagen en VDL) zijn nieuw, ze komen uit november 2023.
De hoeveelheid klachten die bij De Orkaan binnenkomt (onder artikelen, via sociale media, per mail en app) over uitgevallen diensten, gebrekkige informatievoorziening en te late bussen blijft groeien.
Vandaag vergadert de Regioraad (het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio Amsterdam) onder andere over de problemen bij EBS.
Door Piet Bakker. Bronnen: foto’s en informatie lezers, Regioraad 31 oktober (op 2:44 begint fragment), Rijksdienst voor het Wegvervoer (kentekencheck), woordvoerder Vervoerregio. Foto: De Orkaan.
2 busritten vervallen. Ik sta op het station Zaandam. Echt balen dit. De bus van.06:09 en de tweede 6:39 ook richting Beverwijk. Zeker een uur wachten. Wat een drama.
Los van de incompetentie, moet EBS ook gewoon het contract worden ontnomen omdat het een Isrealisch bedrijf is dat lekker meewerkt aan de dehumanisering van palestijnen en kolinisatie van palistina: https://www.ad.nl/den-haag/ophef-over-israelische-roots-busbedrijf-ebs~a80c0b51/
Wat mij dan weer laat herinneren dat de dienstregeling van EBS in Tel Aviv en Jerusalem ernstig ontregeld raakte door het opblazen van bussen door al dan niet gedehumaniseerde Palestijnen……
Gisteren bij halte Oostzaan (zuideinde) stonden 3 buitenlanders al meer dan een uur te wachten. Heb ze verteld waar ze evt. zouden kunnen lunchen en dineren en waar de bed en breakfast is.
Niet alleen het busvervoer werkt niet bij de NS op de Zaanlijn zijn voortdurend problemen. Treinen die uitvallen. Hele korte treinen en volgepropte treinen. De dagelijkse praktijk is totaal anders dan de lofzang op tv . Meer treinen meer personeel maar niet in de Zaanstreek/Uitgeest. Ben benieuwd of meer reizigers hier last van hebben.
tussen Zaandam en Uitgeest en vice versa idd heel vaak uitval. zwaar irritant.
En vaak een kleine trein met slechts '4 delen', midden in de spits van 5 tot half 6. Wie verzint dit? Wat maakt het uit of een trein 8 of 4 delen is? in de spits is er nooit ruimte voor de conducteur dus personeelstekort is dan niet van toepassing.
De bussen zijn niet nieuw maar wel nooit gebruikt. De reden is dat de BVG in Berlijn een grote order bij VDL heeft geannuleerd na problemen met door VDL geleverde dubbeldekkers die onderdeel van dezelfde order waren.
De vernieuwde route van bus 69 is absurd en werkt totaal niet.
Als afhankelijke van een goed OV ben ik in staat om het busstation te blokkeren tot er een deugdelijke oplossing is.
stompzinnig idee een goed draaiende service te vervangen door een slecht draaiende service omdat ze beloven het goedkoper te doen ( niet zo moeilijk met al die uitvallende bussen. (ik heb ook 2 keer voor jan lul op 2 bussen die nooit kwamen staan wachten) Hou toch eens op met dat aanbesteden.
en dit is beter?
Ik heb nu al twee weken dat er niks klopt van de aankomsttijden (op de oude matrixborden van Conexxion waar wel de nieuwe bussen al op staan, en ook de dienstregelingposter hangt niet overal de nieuwe, en dan kloppen die tijden alsnog niet als dat wel zo is). Bussen staan allemaal op "oponthoud" (zelfs gisteravond toen er echt op de hele doorgaande weg verder geen auto te zien was, drukte/file was er dus niet!) vallen dan van t bord, en vervolgens komt de bus nadat aangegeven is dat ie uitvalt alsnog (veel te laat, of de volgende te vroeg? Wie weet!). Ik moet naar Amsterdam Zuid vanaf Poelenburg, dus voor mij is de trein of fietsen eigenlijk geen reële optie, maar ik zou t bijna overwegen met deze onzin. Ik snap dat er beperkt materieel/personeel is (hoewel dat ook slordig is), maar claim dan niet dat er bussen komen die er helemaal niet zijn.
Eerder schreef ik al bij een ander artikel over hoe schandalig het eraan toegaat in de doordeweekse nachtdiensten van EBS. Totaal geen regie en er worden diensten gereden door (waarschijnlijk zwaar onderbetaalde) buitenlands sprekende chauffeurs van een louche tourbusbedrijf. Diensten die volgens de wet en volgens de CAO nooit door een OV-chauffeur gereden zouden mogen worden. Ik wil daaraan toevoegen dat EBS er bewust voor gekozen heeft een dienstenpakket voor de eigen chauffeurs te maken dat in de praktijk totaal ONWERKBAAR is en voor veel ergernis en onduidelijkheid zorgt. Buswissels en aflosmomenten door chauffeurs die met elkaar mee moeten rijden (passagieren), maar van elkaar niet weten of ze er wel zijn en zo ja: hoe laat ze er dan zijn. Het loopt dagelijks continu mis en er blijven niet alleen passagiers, maar ook bussen (al dan niet met mensen erin), aflosvoertuigen of soms zelfs ook chauffeurs zonder voertuig achter op de aflospunten. Hoe dom, eigenwijs, eigengereid en kortzichtig ben je als busbedrijf als je van tevoren al weet dat je op het moment dat de nieuwe dienstregeling in gaat, NIET genoeg personeel zult hebben... en je gaat dan een dienstenpakket vol voertuigwissels en aflosmomenten in elkaar draaien dat alleen kan functioneren bij een 110% bezittingsgraad (en zelfs dan nog niet wenselijk is voor de betrouwbaarheid van de exploitatie en continu zorgt voor stress bij de rijdende werknemers). Weet de VRA eigenlijk wel hoe het eraan toe gaat binnen dit bedrijf? En WILLEN ze dit wel weten? Zou een Tweede Kamer zich hier misschien eens mee bezig willen gaan houden, want het is echt schrijnend wat er op dit moment gebeurt!
Leuk dat de weinige woorden in hoofdletters achter elkaar gezet precies de hele gang van zaken kernachtig samenvatten: EBS ONWERKBAAR NIET WiLLEN…..
dr gemeenten in de vervoersregio kijken alleen naar geld en niet naar de reiziger want zij weten nauwelijks wat ov is
Berlijnse bussen...Waarom heb ik toch, als ik zo'n bus zie rijden, de hele tijd dat liedje in mijn hoofd ..van Klein Orkest...je weet wel.
Wat een armoede.
Alles straalt pure minachting voor de reiziger uit.
En als je van Koog aan de Zaan naar Krommenie wilt reizen, heb je een overstap van een kwartier. Of eerst 20 minuten lopen naar de Guisweg.
Vanaf het treinstation zijn een hoop voorzieningen in Krommenie nog een aardig eindje lopen. Voor wie dat nog goed kan. Laat staan het ZMC gezondheidscentrum in Saendelft.
Schrale troost voorde zaankanters:in purmerend is het niet beter. Zaterdag stonden alle haltes vol door de vele uitval. Taxies waren niet beschikbaar.veelparticulieren hebben spontaan mensen mee genomen in hunauto uit de stad.
Wat een gezeur allemaal!
De consessie is voor 15 jaar afgegeven en EBS is nog maar anderhalve week bezig.
Dat de nieuwe bussen te laat worden geleverd is de schuld van EBS niet en men moet blij zijn dat die 2017 worden ingezet.
Als straks de nieuwe bussen er zijn en de mensen zijn aan de nieuwe dienstregeling gewend zal alles heus wel beter gaan.
geen gezeur! reële klachten. vrouw in rolstoel stond 2 uur in de kou s avonds te wachten. buslijn 64 valt regelmatig uit en rijdt geen enkele dag volgens dienstregeling.
reis plannen niet meer mogelijk
Dit is helemaal geen 'gezeur' Bert. Dit is gewoon prima geschreven en goed dat dit bekend word gemaakt. Ik heb gewoon het vermoeden dat EBS zelf een beetje overdonderd was door dat zij als winnaar uit de aanbestedingsprocedure kwamen. Ja en wat nu? Als de wiedeweerga bussen regelen, personeel zoeken en dan maar hopen dat we het met winst (daar draait het om) kunnen invoegen in het Zaanstad systeem. Je kan veel kritiek hebben op Connexxion, maar ze hebben het tientallen jaren gewoon prima gedaan. Ik heb nooit hoeven klagen en anderen hoorde ik zelden.
Maar goed, het moest weer goedkoper. En goedkoop is ten alle tijden duurkoop.
Er komt geen moer van terecht, Bert.
De politiek heeft het O.V. de nek omgedraaid. Je zult er maar afhankelijk van zijn.
Hoezo is er voor deze incompetente organisatie gekozen? Omdat de gemeente ook incompetent is. Is er nou niemand binnen die gemeenteraad geweest die heeft nagedacht wat de consequenties kunnen zijn voor de reizigers? Is er überhaupt wel geluisterd naar een tegengeluid? Komt er nu een onderzoek naar de gang van zaken? Vragen waar we nooit antwoord op krijgen. Conclusie, we zijn overgeleverd aan een stelletje prutsers. Als ik dit zou doen op mijn werk zou ik worden ontslagen.
Eén opmerking; dat stelletje prutsers zit daar omdat de bevolking ze gekozen heeft.
nou lekker,met oude stinkende bussen rijden slechte ov informatie.
met deze aanbesteding terug in de tijd,laat de wethouder eerst maar een maand met deze ov gaan,kijken hoe hij het ervaart.
Klagen en steunen daar zijn ze hier goed in. De vervoersregio doet precies dat wat de bewoners wilden. Dus zo goedkoop mogelijk en zo min mogelijk overheid want dat maakt het weer duurder.
En dan doen ze wat wordt gevraagd en is het weer niet goed.
Jij maakt zeker zelf geen gebruik van het OV. Ook hier in Overijssel is het één groot drama. Ze kiezen er zelf voor om hele rijroutes aan te passen, dat heeft niets met die te laat geleverde bussen te maken. En het zijn niet alleen de reizigers die ik hoor klagen, maar ook de buschauffeurs. Zowel de informatieborden op het station als in de bus zelf doen het niet; je kunt regelmatig niet in- en/of uitchecken; de kastje om je saldo op te halen werken nooit; 10 á 20 minuten vertraging komt met regelmaat voor.
Nee, de vervoersregio doet wat de overheid hun opdraagt, het uitvoeren van de marktwerking en degene die voor het minste geld wil rijden, mag het komen proberen. VVD-CDA-PvdA hebben hier de grootste vinger in de pap gehad. Oh ja, Wilders zat toen ook nog bij de VVD.
De Overheid ben je zelf. En in deze koos een heel ruime meerderheid van de kiezers voor partijen die het marktdenken hoog in het vaandel hebben staan. De eeen wat duidelijker dan de andere maar allen die zogezegd rechts heten te zijn vinden dat de Markt jouw problemen op moet lossen en dat het de burger zo min mogelijk kost. Dat de enkeling dan de hoofdprijs moet ophoesten interesseert ze alleen voor de buhne maar nooit bij de stemming
De teerling is geworpen. Deze oude spreuk geeft de huidige situatie met het busvervoer aan.
Het bedrijf EBS is er in geslaagd de concessies te verwerven op basis van hun offerte.
Daarna dient men waar te maken wat in het contract is opgenomen. De topman van EBS de heer Wilko Mol geeft aan hard bezig te zijn de zaken op orde te krijgen. Men heeft buiten de problemen in Zaanstad ook te maken met het niet goed draaien in Flevoland en de kop van Overijssel.
Ook daar vraagt men om geduld, helaas is niet alleen het gebrek aan goed en afgesproken materieel aan de orde. Veel belangrijker is het ziekte verzuim onder de chauffeurs, dat blijven toch de mensen waarop de organisatie draait. De hoofdzaak voor EBS is om als bedrijf een betrouwbare werkgever te worden, waar de chauffeurs willen werken. De komende maanden zullen uitwijzen of ze dat voor elkaar krijgen.
Dat ging ook zo met Connexxion in het begin toen geen Wethouder Slegers maar net zo veel opstart problemen
Gele fietspaden op bruggen, gele fliebertjes, gele bussen. Slegers heeft iets met geel wat telkens fout gaat.
de fliebertjes waren toch wit Kees?
Gele Kaart !!
Afgelopen weekend een poging gedaan om met de bus vanuit Westzaan naar Zaandam te komen. Keurig op tijd bij de halte (volgens het verweerde papiertje in de halte) Maar geen bus natuurlijk (zoals heel vaak) Dan maar even op de website kijken...... hier niks te vinden. De aantallen mensen bij de halte wordt groter en groter (er was kerstmarkt in Westzaan) Uiteindelijk heeft iemand iets gevonden, bus komt ruim een uur later! Zaanstad krijgt ook dit niet voor elkaar. Neem Slegers zijn auto af en dwing hem een weekje het openbaar vervoer te proberen in Zaanstad. Wellicht valt het muntje dan?
Dan maar een uber......
Buurthuis 456 rijdt van de Overtoom naar station Zaandam en keurig volgens dienstregeling.
EBS is de verkeerde naam. Het had L&B (list en bedrog) is moeten heten.
Het openbaar vervoer had gewoon in Nederlandse handen moeten blijven.
Elly
Al diverse keren met EBS gebeld over lijn 69 met de vraag of de 69 nou wel of niet op de halte Warmoestraat stopt volgens de onvolledige dienstregeling stopt hij er niet ook niet op plein 13 maar vervolgens stopt de bus daar dus wel. In alle bushokjes hangen nog de oude dienstregelingen dus geen idee wat de vertrek en aankomst tijden zijn.
Het zou toch schandalig zijn als de 69 niet meer stopt op de halte voor het verzorgingstehuis De Achtstaten hij rijdt er langs.
Laat EBS eens kijken hoe connexxion de dienstregeling op de site had staan daar waren alle haltes met de tijden goed aan gegeven.
In de bus werkt ook de display niet en de omroep berichten kloppen ook niet.
Er zijn ook minder zitplaatsen een soort anderhalve bank heeft EBS geïntroduceerd waar je niet met twee personen op kan zitten dus dat betekend meer kans op staan met de extra lange rit tijd van 45 minuten die de 69 nu maakt .
Hopelijk komt de vervoersregio tot inzicht en laat de 69 en de andere lijnen weer de oude routes rijden en niet de NS uit laten maken hoe onze bussen moeten rijden.
Wat een gruwel deze EBS organisatie en de vervoersregio die dit allemaal bedisselen en wrs. nooit met het openbaar vervoer reizen.
Elly
@Elly Smit
De dienstregeling kun je nog steeds vinden op de Connexxion-site; daar staan ook de dienstregelingen van andere vervoerders op.
https://www.connexxion.nl/nl/resultaten/dienstregeling?route=%7B%22route_id%22%3A53471%2C%22route_long_name%22%3A%22Zaandam+via+Wormerveer+-+Krommenie%22%2C%22route_short_name%22%3A%2269%22%2C%22agency_id%22%3A%22EBS%22%7D&date=04-01-2024&time=18%3A19&directionId=0
Ik snap niet hoe u er bij komt dat lijn 69 daar niet meer stopt? Er is al lang geleden aangekondigd dat lijn 69 gewoon alle haltes aandoet die de bus op de route tegenkomt.
Helaas zijn alle haltes in Oud Koog vervallen. Terwijl dat een mooie backup was voor een uitvallende ns.
Beste Robby
Kijk dan even op de dienstregeling daar staan die haltes niet op zelfs een medewerker van EBS kon de tijden niet vinden.
groet Elly
Ik reed afgelopen weekend met de fiets achter een R-NET bus onderweg naar pop- en cultuurpodium de Flux en werd onpasselijk van de dieselwalm
Afgelopen zondag met de 69 vanaf Cor Bruijnweg naar Witte Veerstraat willen reizen. Geen bus gezien in meer dan een uur tijd. Terwijl op 9292, in de bushalte op het scherm en op de site van EBS helemaal niets vermeld stond over uitvallende bussen (14:32 & 14:32 zijn dus nooit gekomen).
Dat er opstartproblemen zijn, a la, maar een beetje communicatie en up to date houden van reisgegevens is ook teveel gevraagd.
Aangezien de 69 toch een belachelijke route rijdt en je niet eens meer in Zaandijk of Koog komt met deze lijn, kies ik bij voorbaat wel voor NS. Of is dat misschien het doel van deze nieuwe concessie?
Echt Belachelijk Slecht.
Wethouder Slegers belooft en belooft en belooft 🙄 Er is toch een contract 💪
tja, belofte maakt schuld. Die schuld moet bij deze persoon gigantisch zijn, en EBS loopt diep in het rood.