Gisteren reageerde een buschauffeur onder een bericht dat ik schreef over het feit dat een bus door z’n as zakte tijdens een rit:
‘Pffffff hou eens op met die stemmingmakerij. Ja er zijn wat opstart probleempjes maar deze hadden we ook gehad wanneer het CXX was gebleven. Jullie zijn nog erger dan de “Telegraaf”…’
Dat hij een bus die door z’n as breekt een ‘opstart probleempje’ noemt, vind ik gek. Daarnaast deed het commentaar me een beetje pijn.
Bij de Orkaan ben ik zo’n beetje Chef Bus en daarbij probeer ik me bij de feiten te houden. Die zijn niet altijd positief, maar wij zijn nou eenmaal niet in dienst bij de vervoerders, de Vervoerregio of Zaanstad. Onze informatie komt van passagiers en chauffeurs. Natuurlijk checken we zaken bij de communicatieprofessionals, maar die antwoorden, als die al komen, wegen we graag zelf.
Dat we niet altijd staan te juichen, komt niet omdat we tegen Connexxion of EBS zijn, maar omdat we zien dat het niet helemaal fijn loopt.
De fout ligt niet bij de chauffeurs. Laat dat duidelijk zijn. Toch zijn zij de Kop van Jut: alles wat mis is krijgen ze te horen op de bus. Ongefilterd, recht voor z’n raap.
Zo’n drieëntwintig jaar geleden deed de marktwerking zijn/haar intrede. Het openbaar vervoer werd exclusief, maar tijdelijk gegund aan een vervoerder in een regio. Oerdom in mijn ogen. Energie, zorg, onderwijs, gas, water, wonen en openbaar vervoer. Dat zijn standaardwaarden in onze samenleving. Een hoop daarvan hebben we uitgeleverd aan bedrijven. En dus aan, vaak buitenlandse, investeerders die geld willen zien. Met aandeelhouders, en managers die in leaseauto’s rijden terwijl de buschauffeur zelfs geen vrij-vervoerkaart meer kunnen krijgen voor henzelf en hun familie.
Chauffeurs die ik spreek houden van het vak, van de bus en van het sociale aspect.
Niet van het gedoe bij ‘beter betaalden’ op het bureau, en niet van slecht materiaal dat soms letterlijk met Duct Tape aan elkaar hangt.
Waar vroeger geïnvesteerd werd in welzijn van mensen en materiaal, door goede secundaire arbeidsvoorwaarden en eigen onderhoud en garages, gaat het tegenwoordig om de maximalisering van de winst. Routes worden teruggebracht, prijzen verhoogd, de aanbieder wordt uitgeknepen, er is jarenlang bespaard op mensen en onderhoud.
Daarin heeft de Vervoerregio Amsterdam een grote verantwoordelijkheid, en Zaanstad verschuilt zich daarachter. Illustratief daarvoor is dat wethouder Gerard Slegers (bereikbaarheid en mobiliteit) meldt niet verantwoordelijk te zijn. Zijn woordvoerder van Zaanstad verwijst naar de woordvoerder van exact dezelfde Gerard Slegers die dan de pet opzet van vertegenwoordiger van de Vervoerregio. Hoe paars kan een krokodil worden? Wij schrijven daarover en dat zullen we blijven doen. Neemt niet weg dat positieve geluiden ook welkom zijn. Liefst niet vanuit corporate communicatie, maar vanaf de bus. Laat maar doorkomen.
Door: Merel Kan, foto Bas Sommeijer
Loonkosten zijn niet te hoog maar het inschrijven is te laag.
en het wanbeleid in het ov is niet normaal meer afbreken van lijnen en bussen de uitloop van personeel en ziekte door wanbeleid
ps dit OV gaat alleen maar naar beneden dit houd geen comerceel bedrijf vol net als ziekenhuizen is het OV een overheids taak.
maar ja de overheid vindt het prima zo
Deze orkaan aan berichtgevingen zal binnen afzienbare tijd gaan liggen. Het is voor iedereen wennen, ondanks dat de chauffeurs overgestapt zijn. En het nieuwe materiaal, tja VDL heeft al langere tijd leverings problemen en daar is de passagier indirect en EBS direct de dupe van. Houd moed lieve mensen.
De loonkosten in het busvervoer zijn zo hoog geworden dat het langzamerhand onmogelijk wordt om überhaupt nog busdiensten in stand te houden. Ook de overheid heeft niet onbeperkt geld voor subsidies. Het verhaal van de Orkaan dat er grote winsten gemaakt zouden worden slaat nergens op, het busvervoer hangt van subsidie aan elkaar.
Dat loonkosten zo hoog zijn, is alleen maar goed.. "dat het langzamerhand onmogelijk wordt om überhaupt nog busdiensten in stand te houden" zou misschien moeten zijn:"dat het langzamerhand onmogelijk wordt om überhaupt nog *commerciële* busdiensten in stand te houden en dat is helemaal niet gek, natuurlijk... onder meer, het OV zou imho nooit commercieel moeten wordenZoals Merel Kan hierboven(zoals ik het zie: al *terecht* )schreef: "Energie, zorg, onderwijs, gas, water, wonen en openbaar vervoer. Dat zijn standaardwaarden in onze samenleving" waarvan acte....
Nou Paul, dat de overheid niet onbeperkt geld voor subsidies zou hebben dat valt nog wel mee hoor, geld is er wel, het is
maar waar je het aan uitgeeft.
Heeft alles te maken met prioriteiten hè.
Zie de bakken met subsidies die naar de elektrische auto's gaan, hoeveel miljard ging er ook naar de Oekraïne ?
En zo kunnen we nog wel even doorgaan hoor, er is geld zat.
Als je kritiek hebt op marktwerking is het wel handig als je de juiste feiten hebt.
Zo staat in de CAO dat chauffeurs recht hebben op vrijvervoer binnen 6 zones van hun huis én kan er voor een héél klein bedrag (minder dan €10) vrijvervoer voor thuiswonende familie bijgekocht worden.
Het onderhoud aan bussen werd door CXX zelf gedaan, door dochterbedrijf TSN. Bij EBS weet ik dat niet.
En de prijzen worden bepaald door de opdrachtgever. Daar kan CXX of EBS dus niets aan doen.
Hoi Roel, dank voor je reactie.
Wat betreft de feiten: de beperking van 6 zones is niet erg ‘vrij’ te noemen in vergelijking tot de situatie van voor die vermaledijde marktwerking. Toen kon je vrij reizen door het ganse land en maakten collega’s van andere vervoerders geen onderscheid bij het tonen van je pasje. Door die marktwerking heb je meerdere (doorgaans buitenlandse) aanbieders -met aandeelhouders- waardoor het ‘vrije’ reizen sowieso begrensd wordt. Daarbij zijn die ‘vrije’ 6 zones bedoeld voor woon-werkverkeer. Verder geef je zelf aan dat er voor thuiswonende gezinsleden betaald moet worden.
Wat betreft het onderhoud. De Orkaan, ik in dit geval, heeft het hier specifiek over de Zaanstreek. Het onderhoud van de bussen van Connexxion is uitbesteed aan Truckland. Geen familie/dochterbedrijf. Volgens mij is dat al zo sinds 2010. Voorheen deed TSN dat (op exact de plek waar EBS nu hard aan het bouwen is).
Tenslotte jouw opmerking over de prijzen die worden bepaald door de opdrachtgever. Ik beweer nergens iets anders. De prijzen en de huidige staat van ons vervoer, zijn het gevolg van de marktwerking.
Vrij reizen in het openbaar vervoer is met name de nek omgedraaid door de overheid. Vrij vervoer wordt gezien als loon in natura en daarom belast.
Klopt. De grote nekomdraaier was PvdA minister Kok. Vrij vervoer binnenland was na 1992 usance, vrij vervoer buitenland werd per reis belast. Gevolg: Bij NS kwam een bureau met zes medewerkers zonder werk en een retourtje Frankrijk per trein met ega werd belast. Zodanig dat een ritje per auto naar de Franse Alpen inclusief tol de helft goedkoper was dan een vrijbiljet Frankrijk. Ja, Kok, jarenlang grote man in de vakbond. Zijn eerste beleidsdaad was de extraatjes van werkende leden belasten. Zijn opvolgers, al dan niet van PvdA huize, deden de rest……
Toch iets positief over EBS: Busje 67 reed zondagmiddag heen en terug redelijk goed op tijd, helemaal van Purmerend naar Zaandam, het was gratis en de chauffeurs waren vriendelijk. Maar....oh nee, ik zou het positief houden.
Het is zoals Merel het beschrijft. Voor bepaalde sectoren, met name in de dienstverlening, is de marktwerking bepaald geen zege voor de burger. Bij het maken van een werk of product ligt dat anders. De marktwerking is opgezet voor partijen die werk moeten uitvoeren, daartoe inschrijven middels een aanbesteding en naast het werk op zich, willen verdienen voor hun aandeelhouders. Die aandeelhouder bij een dienstverlenende partij staat ver van de klant die overigens wel een noodzakelijke rol speelt in het verdienmodel van zijn bedrijf. Een binding met de burger is er niet. Anders dan vroeger waar particuliere busmaatschappijen met een doorlopend lang contract de vervoersdienst faciliteerden of de overheid dit zelf deed. Het gaat de aandeelhouder om mooie winstcijfers en is vaak niet geïnteresseerd het beste voor de klant maar in een zo’n goedkoop mogelijk product voor die klant. De gevolgen van dit gegeven zien we overal, vooral als je er, als burger, direct mee te maken krijgt. Vervoer, zorg en wonen raken direct de burgers die er mee te maken krijgen en er afhankelijk van zijn. Het uit handen geven van werk aan marktpartijen heeft als gevolg dat een overheid de kennis en feeling verliest. Niet meer weet wat er leeft maar wel degene is die het werk uitbesteedde en verantwoordelijk blijft. Controle en het goed beschrijven van een uitvraag bij een aanbesteding is essentieel maar als kennis en controle minder wordt, komen er soms zwakke schakels in waar de uitvoerende marktpartij graag gebruik van maakt.
Het door de assen zakken van een bus aan het einde van een contractperiode is niet geheel ondenkbaar. Aan het einde van de contractperiode krijgt de man of vrouw die aankomt bij het bedrijf met het verhaal dat de assen van de bus eigenlijk vervangen moeten worden de handen niet op elkaar bij de aandeelhouders. Om dan, voor een korte periode, aan het einde van die contractperiode nog te gaan investeren, ten koste van de winst of het behalen van nog meer verlies, is een weinig aantrekkelijk initiatief. Na de contractperiode staan de bussen, bij het niet behalen van een nieuw contract, werkeloos aan de kant. Dan maar even doorrijden en hopen dat het allemaal goed gaat. Het ging hier dus (weer) niet goed. Mogelijk als gevolg van het systeem van de marktwerking.
Alle mensen die op gezette tijden lijden onder vertraagd danwel uitvallend OV: Houd moed. Eens komt de dag dat je op weg naar de arbeid vaststelt dat, omdat er 3 vervoermiddelen (bus, trein, trein) te laat waren, de collega’ s verwonderd vaststellen dat je 10 minuten eerder dan gewoonlijk de kantoortuin betreedt.
Het is te hopen dat EBS deze keer wel zelf met de bus gaat om te zien hoe het is. de 306 zat altijd helemaal vol na 22.00. En nu stop die voor altijd bij Station Noord. Ben benieuwd hoeveel mensen toch weer de auto gaan pakken in plaats van midden in de nacht naar Noord te metroën en daar dan moeten gaan wachten op bussen die wel en misschien ook niet rijden, en als de 305 weer van CS gaat ooit, lekker een dik kwartier op die koude halte bij Ilpendam moeten wachten om.op de 306 over te stappen. sorry, ik heb het over Amsterdam-Purmerend, dus je kan je borst natmaken als je richting Zaandam moet de komende 15 jaar.
(ik) Gister onder de steen vandaan gekropen ging mijn zoon (13) met de bus naar huis.. 13.20u vroeger de 2, toen 92 daarna de 392. Kortom iets met 92, en denk er om dat je aan de goede kant van de weg staat!. na 3 kwartier.. Mam hij komt niet.. Ik kijken ov9292 shit connexxion weg Ebs.. schat je moet de 111 hebben. nou die had hij wel gezien ja een stuk of wat in de tussentijd. (We werken nog aan: naast tv, gamen of school is er ook genoeg te lezen om het leven leuker te maken). Eenmaal in de bus.. kreeg ik de berichtgeving.. Deze chauffeur zal best zijn rijbewijs hebben maar op een bus rijden dat kan hij niet.. wat ik er een beetje van begreep ging de slagboom niet open op de brug bij de gedempte gracht/peperstraat. waardoor heen en weren en grote vertraging en geen hulp.. zelfs de chauffeur werd moedeloos. wat mijn zoon dan weer sneu vond.. 15.30u dan eindelijk thuis.. Mam ik ga wel gewoon weer fietsen klaar met de bus.. Vanwege de komende winter toch gisteravond gezeten meerplus.nl voor de heen route moet om 9.20u op school zijn en als je 8.00u verrekt heb je toch echt ruim de tijd.. bussen overstap plekken op geschreven. dus vanmorgen nieuwe poging nieuwe kansen.. van de 111 naar de vlinder om daar (conform advies) op de 65 richting Beverwijk te gaan.. geen 65 zelfs geen bus richting Beverwijk. Uiteindelijk nieuw advies, Sloterdijk en met de trein terug naar station Zaandam.. Kortom kind in paniek opgehaald en net op tijd op school.. hopelijk komt er geen strenge winter. Hij heeft me op het hart gedrukt never nooit meer een bus..
Nog steeds hangt bij bushalte Verzetstraat Koog het bord met de tijden dat bus 69 langs komt, die sinds zondag omgeleid is. Geen enkele verwijzing dat de halte overdag niet meer in gebruik is. Heb al verscheidene mensen moeten waarschuwen dat ze er tevergeefs zitten te wachten. Ik weet niet of dit nu laksheid is van Connexxion, EBS of Zaanstad, of van alle 3, maar minachting naar de argeloze reiziger toe is het wel weer.
dat de bus 69 een omweg door het kalf maakt maar meld dan de halte naam in de bus en niet steeds volgende halte en bij belangrijke punten werd volgende halte geroepen i.p.v ZMC erg vervelend omdat je het in het donker niet goed ziet door beslagen ramen iedereen vroeg zich af waar we rijden zodat je bij de goede halte kan uit stappen.
Dat De Orkaan onlangs de heer Slegers al die tweede pet opzette hield ik voor een schrijffout in de journalistisch drukke tijd van dit jaar.
Misschien vanaf 2024 de naam Slegers altijd in ROOD schrijven òf in de kleur groen wanneer hij positief in het bericht wordt genoemd. Het is blijkbaar een harde werker met opvallende ideeën.
Deze keer zou dit met zijn dubbele pet tweemaal ROOD zijn geworden.
Misschien ook continu de partij waar hij voor gaat (tussen haakjes) vermelden, zoals bij andere politieke mensen gebruikelijk is? Die partij zal best trots op deze kanjer² zijn.
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd noodgedwongen met de bus.De bus van 15.43 kwam niet. Dat was jammer. de bus van 15.58 kwam te laat waardoor ik de aansluiting op de Vlinder mistte. Dit gaf mij wel even tijd om de hectiek onder de chauffeurs te kunnen waarnemen. Met hun tablet / telefoon in de hand met elkaar overleggen welke bus ze nou moeten besturen. Het maakte voor mij duidelijk dat het voor hun ook niet van een leien dakje ging. s'Avonds terug naar Oostzaan. Aangekomen op de Vlinder zag ik passagiers met de telefoon in de hand rond het matrixborden met tijden staan. Bus 111 stond nergens op het bord. Aan een van de chauffeurs gevraagd, maar die wist ook niets. Volgens de app moest hij er staan, maar nee. En het wachten duurde maar voort. In zo een situatie raak je wel aan de praat. Dat levert toch een soort gezelligheid op. Ja de 111 verschijnt op het bord. Nog 4 minuten. We werden allemaal enthousiast om vervolgens te zien : 111 vervalt. Maar er staat al 10 minuten een 111, maar geen chauffeur. Maar toch weer iemand aangesproken. hij gaat om 19.34. gelukkig nog 10 minuten. Maar om 19.34 komt het gevreesde vervalt weer te staan. uiteindelijk kwam de bus om even voor 20.00. Kinderziektes, dat kan. Chauffeurs de schuld geven absoluut niet, waren allen zeer vriendelijk. Ik ga het vandaag weer proberen, bij kinderziektes gaat het ook altijd de 2e dag beter, dus duimen.
Right or wrong, my country….Right or wrong, my party,…..Right or wrong……my company….
Kortom, als mensen ergens bij willen horen maakt het niet uit hoe slecht het land of de organisatie het doet. Ze zullen het waar nodig verdedigen tot het de meest verstokte aanhanger ook te bont wordt.Maar overigens een prima inhoudelijk betoog over de ” zegeningen” van het moderne contractmanagemt waar niemand beter van geworden is behalve diegenenen die aan de top staan……
Nou Merel, ik begrijp hun reacties niet.
Is een en al opstartproblemen, rijden met die ouwe troep kan echt niet.
Maar goed, niks van aantrekken hoor, gewoon doorgaan.
Toch vind ik het vreemd dat zodra ik positief over EBS schrijf dit niet geplaatst wordt.
Maar wel de nagatieve berichten.
Dit vind ik een vreemde zaak
Wel met u eens ja, het is omgekeerd als ik m’n gal spui over het over de hoop trekken van bijna alle wegen en bruggen, dan wordt dat niet geplaatst. Terwijl mijn naam er wel bij staat😜
Het blijven vasthouden aan het eigen standpunt, daar waar de feiten duidelijk zijn kun je niet objectief noemen. De aanval op de journaliste is onterecht, het vermelden van feiten is haar taak ook als dat niet iedereen welgevallig is. Wanneer EBS de komende tijd kan laten zien een betrouwbare dienstregeling te onderhouden, zal de Orkaan dat ook zeker melden.
Hoi Rob, we kunnen slechts één eerdere reactie van jou terugvinden en die lieten we niet door omdat je je naam niet had ingevuld. Dat heeft niets met positief of negatief te maken.
Dat is dan erg vreemd omdat dit bericht diverse keren is opgestuurd.
Daarbij vind ik het een vreemde zaak dat als er een keer een positief geschreven staat deze gelijk bekritiseerd wordt.
Succes met jullie berichtgeving.