Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft het besluit om Schiphol te laten krimpen tot 460.000 vluchten per jaar ‘opgeschort’. De minister schrijft aan de Tweede Kamer dat hij ‘helaas’ tot dit besluit heeft moeten komen na overleg met de Europese Commissie en onder Amerikaanse druk.
De Verenigde Staten hebben gedreigd met tegenmaatregelen die de KLM zouden treffen. De VS vreesde dat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen getroffen zouden worden door een reductie van vluchten.
Vanuit Europa kreeg Harbers het verwijt dat hij de ‘balanced approach-procedure’ niet had gevolgd bij het afkondigen van de vermindering in vluchten. Bij die benadering krijgen luchthavens en vliegmaatschappijen uitgebreid de kans om hun zaak te bepleiten. Ook loopt er nog een rechtszaak (cassatie) die de minister eerst wil afwachten. Dat wordt in het tweede kwartaal van 2024 verwacht.
De minister wilde per 31 maart 2024 het ‘anticiperend handhaven’ (in gewone-mensentaal: het niet-handhaven bij overschrijding van geluidsnormen) stoppen en bovendien wilde hij het baangebruik strikter vastleggen waardoor ook het aantal vluchten zou afnemen. Dat gaat dus niet door.
Nachtvluchten
Harbers vindt dat er desondanks “ook op korte termijn stappen moeten worden gezet om de impact van Schiphol op de omgeving te beperken.” Hij heeft op KLM…
“een klemmend beroep gedaan om te bezien of zij met ingang van 31 maart 2024 in staat zijn om, in afwachting van de balanced approach-procedure, maatregelen te nemen die de geluidsoverlast beperken en daarbij met voorrang te kijken naar de nachtelijke uren.”
De KLM heeft beloofd dat per 31 maart 2024:
“zoveel mogelijk de stilste toestellen in de nacht worden ingezet en worden de vliegtuigen die meer lawaai maken uit de nacht gehaald. Daarnaast streeft KLM ernaar om geen passagiersvluchten te plannen tussen 00.00 en 06.00. Deze vluchten moeten dan verplaatst worden naar andere momenten.”
Bittere pil
Harbers:
“Het kabinet weet dat het opschorten van het stoppen met anticiperend handhaven en de experimenteerregeling (spoor 1) een bittere pil is voor de omgeving. (…). Ik benadruk dat het kabinet vasthoudt aan het herstellen van de balans tussen Schiphol en haar leefomgeving. Dit blijft een urgente opgave waarvoor we ons onverminderd inzetten.”
Schiphol lijkt in de buurt van de 440.000 vluchten in 2023 te komen. In 2024 zou dat dus nog verder kunnen groeien. In de laatste drie jaren voor corona werden 500.000 vluchten per jaar gerealiseerd. Dat maximum blijft overeind.
Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). In mei-oktober 2022 gaat het om ruim 35.000 vluchten per maand, in de maanden erna om ongeveer 30.000, in maart en april 2023 stijgt het aantal vluchten weer. Mei 2023 was al een post-corona-record, juli, augustus en september liggen daar weer boven.
In 2022 werden 398.000 vluchten afgewerkt via Schiphol. In 2019 (en ook in 2017 en 2018) eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. Het jaar 2020 was dankzij corona een dieptepunt voor het aantal vliegbewegingen (227.000), in 2021 lag het aantal op 267.000. De cijfers over 2023 betreffen alleen de maanden januari t/m september. Hieronder de totalen vanaf 1992.
Ongeveer 4 procent van de vluchten zijn nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent is in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur).
Lees ook:
Door Piet Bakker, brief aan de Tweede Kamer van de Minister, cijfers Schiphol, grafieken: De Orkaan. Foto: Ministerie Infrastructuur en Waterstaat.
Minister Harbers kon waarschijnlijk weinig anders dan krimp Schiphol aankondigen - uit angst voor de uitspraak van de rechter in de zaak van RBV - Stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder - tegen de staat. Een rechter zal hoogstwaarschijnlijk niet blij zijn met het 10 jaar lang overtreden van de wet inzake geluidshinder. Als dan na lange tijd de uitspraak van deze zaak komt, dan kan de door de rechter opgelegde uitspraak wel eens vele malen erger zijn, dan de magere krimp uit de plannen van Harbers...
Blij makend nieuws kwam er vanochtend: de rechtbank in Den Haag heeft verklaard dat deze stichting - die namens 5000 mensen aangifte heeft gedaan - ontvankelijk is verklaard. Al mijn hoop is gevestigd op bescherming van burgers door onze rechtsstaat.
Voor iedereen die last heeft van herrie of zich zorgen maakt over de ziekmakende uitstoot van de luchtvaart: steun RBV met een donatie. Zie: https://www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl/ik-doe-mee/#
En ondertussen blijven de tig dagelijkse vluchten op Londen en de rest van England bestaan, gaan er dagelijks vele vluchten richting vakantieland Spanje, net als naar Griekenland, Italie, voormalig yoegoslavie, enz. Daar hoor je niemand over. Vakantie in Thailand, geen probleem
Als we die vluchten nu eens stoppen dan blijft er genoeg ruimte over voor belangrijke interconitinentale vluchten en kan Schiphol gewoon krimpen
Maar oh wee, stel je nu eens voor dat alle plezier reisjes gestopt zouden worden, dan is Leiden in last
Die plezierreisjes worden gemaakt door Nederlanders, de intercontinentale vluchten vooral door mensen uit heel Europa die KLM eerst uit elk gat hierheen vliegt, het hubmodel. Die mensen vliegen dus op hun reis vier keer over Nederland, de Nederlanders twee keer. De KLM heeft maar acht bestemmingen waar meer dan de helft van de passagiers Nederlands is - niet toevallig allemaal in voormalige kolonieën.
In werkelijkheid geven al 40 jaar alle kabinetten geen enkele zier om mens, natuur, milieu en leefbaarheid.
Anders waren problemen allang benoemd en aangepakt.
Nederland kent de grootste lucht-, bodem- en oppervlakteverontreiniging van alle Europese landen.
Best knap. En dat blijft zo.
Dat Nederland zwicht voor de EU en de VS is natuurlijk onzin.
Het is een goedkoop en doorzichtig politiek spelletje.
Telkens als een minister en/of kabinet een maatregel moet nemen (of simpelweg handhaven) dan wordt er gewezen naar Europa, of in dit geval, de VS.
Natuurlijk "reageren" die op de plannetjes, zodat de regering kan roepen "wij willen wel, maar het mag niet van de EU of er dreigen sancties van de VS".
Vervolgens gebeurt er weer niets, en kunnen de directies van Schiphol en KLM de champagne ontkurken.
Waarschijnlijk in gezelschap van ministertje Harbers e.c.
En dan voert gemeente Zaanstad per 1 januari 2026 uitstootvrije zones in. Krommer kunnen we het niet maken en is niet uit te leggen.
Poetin probeert Europa te beinvloeden maar wat doet unkel sam???
500.000 vlucht bewegingen per jaar komt neer, bij zes banen, op circa iedere zes minuten een vliegtuig per baan. Totaal moeten er dan 97 vliegtuigen per uur afgehandeld worden. Dat is best wel enorm veel. Je kan het ook goed ruiken, horen en zien.
Intussen weten we dat rond Schiphol nauwelijks verbeteringen bedacht worden t.b.v. de omwonenden en nu blijkt dat bovendien niet-Nederlandse mede-beslissers mee-bepalen, blijf ik bij mijn eerdere goede raad: huur elders een woning of verkoop uw vastgoed wanneer u al met storende luchtvervuiling door vliegtuigen en/of geluidsoverlast te maken heeft.
Ziekmakende omstandigheden op de lange duur wegen zwaarder dan een vaste (traditionele) woonplek, met mogelijk alleen méér negatieve veranderingen waardoor je nòg meer last van krijgt.
Verhuizen duurt misschien één jaar met alle voorbereidingen, ziekzijn soms de rest van je leven!
Ronduit belachelijk dat wij zwichten voor Amerikaanse chantage. Hoe minder er wordt gevlogen hoe beter voor mens en milieu