Fietsenwinkel Second.Bike in Krommenie is nu definitief verleden tijd. Eigenaar T.B.B. (Tonny) Verweij heeft voor ‘Dit Werkt B.V.’, het moederbedrijf van Second.Bike, een ’turboliquidatie’ aangevraagd. Verweij: “We hebben besloten deze weg in te slaan, omdat er geen activa of baten meer over zijn in de Vennootschap en we geen andere uitweg meer zien.”
Volgens Verweij zijn er geen lopende activiteiten meer, zijn alle activa en eigendommen verkocht of “geïnd door schuldeisers als gevolg van openstaande schulden” en zijn alle schuldeisers “geïnformeerd over de intentie om de Vennootschap te ontbinden.”
Geïnformeerd dus, niet ‘betaald’, en dat gaat ook niet gebeuren. Verweij: “Op dit moment is het onmogelijk om haar financiële verplichtingen na te komen, en het ontbreken van activa en baten maakt het faillissement juridisch geen zinvolle optie. Om deze reden hebben we de turboliquidatie aangevraagd als de meest passende manier om de Vennootschap formeel te ontbinden.”
De turboliquidatie is volgens de belastingdienst “een snelle manier om een BV, NV, stichting of andere rechtspersoon te ontbinden. U mag een turboliquidatie alleen uitvoeren als er geen baten meer in de onderneming zitten. Dat wil zeggen dat de rechtspersoon geen activiteiten meer uitvoert en geen bezittingen meer heeft.”
Schuldeisers
Dat laatste maakt betaling van schuldeisers onwaarschijnlijk. Maar die kunnen wel zelf wat doen, bijvoorbeeld toch een faillissement aanvragen als ze denken dat er bij Verweij nog wat te halen valt, Verweij op de website:
“Schuldeisers kunnen alsnog het faillissement van de vennootschap aanvragen. Los van de reguliere regels die gelden bij het aanvragen van een faillissement moeten de schuldeisers daarnaast voldoende aannemelijk maken dat er een (potentiële) bate is of was. Daarnaast hebben de schuldeisers de mogelijkheid om de (voormalig) bestuurders aansprakelijk te stellen wegens onrechtmatige daad. De schuldeiser moet dan aantonen dat hij schade heeft geleden omdat het bestuur voor een turboliquidatie heeft gekozen en in een faillissement er wel een kans op betaling aanwezig zou zijn geweest.”
Verweij zet onder zijn mededeling ook een link naar een advocaat die schrijft dat het aanvragen van het faillissement zinloos is omdat de curator dan bij gebrek aan baten direct tot opheffing van het faillissement zou overgaan, “In dit soort gevallen hebben schuldeisers vaak het nakijken. Bovendien is voor hen moeilijk te beoordelen of het bestuur van de vennootschap voorafgaand aan de turboliquidatie wel behoorlijk heeft gehandeld. De procedure van de turboliquidatie is namelijk, in tegenstelling tot een faillissement, weinig transparant.”
In september werd winkel al leeggehaald, al snel meldden zich diverse schuldeisers, en kort daarop werd ook de webshop opgedoekt, Verweij bleek een reputatie op het gebied van schimmige bedrijven met veel ontevreden klanten te hebben die niet kregen wat ze betaald hadden of erg lang op hun geld wachten. Leveranciers werd slechts deels of niet betaald.
Verweij werd eerder door Peter R. de Vries ontmaskerd als stalker en oplichter en werd ook voor deze vergrijpen veroordeeld. Tegenover De Orkaan beweerde hij echter slachtoffer van een persoonsverwisseling te zijn. Dat bleek dus niet het geval. Het was één en dezelfde Tonny die vervolgens ook een advocaat op De Orkaan afstuurde (zonder resultaat of actie). Op zijn nieuwe website viel hij wel De Orkaan aan: “Ondanks dat de lokale roddelkrant ‘de Orkaan’ beweert dat wij met de noorderzon zijn vertrokken, na overleg van tientallen bewijzen, vertellen we het maar graag zelf aan de klant: Second.bike stopt niet!”
Dus wel.
Door Piet Bakker. Bronnen: website Second Bike, eerder nieuws op De Orkaan, Belastingdienst. Foto van website Second Bike.
Het aanvragen van een faillissement kan zinvol zijn, omdat het vermoeden bestaat dat de bestuurder (Verweij) als bestuurder aansprakelijk kan worden gehouden voor het niet nakomen van zijn contractuele verplichtingen. Een faillissementsaanvraag moet door een advocaat d.m.v. een verzoekschrift worden ingediend bij de rechtbank. Wanneer er meerdere schuldeisers zijn, dan kunnen zij gezamenlijk het faillissement aanvragen. De kosten kunnen dan gedeeld worden door alle schuldeisers. Na het uitspreken van het faillissement wordt een curator aangesteld, die onderzoek moet doen naar de oorzaak van het faillissement en de bestuurdersaansprakelijkheid. Naar vaste rechtspraak geldt dat een BV die binnen een jaar na oprichting failliet wordt verklaard, bestuurdersaansprakelijkheid als vaststaand wordt aangenomen. Is een bestuurder aansprakelijk, dan kan hij in privé (als natuurlijk persoon) worden aangesproken voor de schulden.
Van toepassing zijnde wetsartikelen 2:248 BW in samenhang met 2.9 BW (behoorlijke taakvervulling).
Tonny-Boy Barenti Verweij purchased a bike via his second.bike platform for 2,000 euros and never paid. Just sent fake screenshots and continued to postpone under fake circumstances and excuses. A little before that I purchased a bike from him for 3,350 euros and I came in for the 500km free service he offers. This guy stole the same bike I bought from him and claimed it was stolen the night before I was supposed to pick it up. He then proceeded to promise me a replacement bike but has since then disappeared from the grid using mental health as an excuse. This conman stole 5,350 euros from me in my face and from what I see online I was not the only one. If you are a victim of TBB please send me a whatsapp at +31638734053.
Wat alle schuldeisers moeten doen is zeker aangifte en het er NIET bij laten zitten, allen verzamelen en meedoen met een programma zoals die van Kees van de Spek. Kan hij mooi zijn tweede tv debuut krijgen maar dan een recente...!
Maarre wat een lacher, zo komt hij er steeds mee weg.. Hij laat deze bv gewoon weer klappen & verdwijnt naar een nieuwe stad. Ga de failissementen.com website in de gaten houden. Vond op google ook al dat hij meerdere webshops heeft gehad Scubo nl Eindhoven, Aquasub Breda, Urban Vehicles Amsterdam in verschillende steden. En wie weet hoeveel nog meer
Tot op heden staat het faillisement aanvraag voor Dit Werkt B.V. nog niet op de website van faillissementen.com. Weer een leugen?
De BV is niet failliet, het is een 'turboliquidatie' waarbij de eigenaar stelt dat er geen inkomsten en bezittingen meer zijn zodat een faillissement geen zin heeft, er namelijk niks meer te halen. Als je daaraan twijfelt of kwade opzet van de eigenaar vermoedt, kan er door schuldeiser wel degelijk faillissement worden aangevraagd.
Het is toch wel een geval apart deze knul. Ik zie hem er nog voor aan dat hij straks de Orkaan overal de schuld van gaat proberen te geven. Een verboden op ondernemen is de enige oplossing voor "ondernemers" als T.B.B.
Hij had zijn BV beter "Dit Werkt NIET B.V. kunnen noemen, wat een naar persoon.