Amsterdam wil – opnieuw – af van de cruiseterminal in de stad en gaat op zoek naar een alternatief. Wat dat alternatief is, is voorlopig onbekend, dus voorlopig blijven we nog deze ‘reuzen’ door het Noordzeekanaal zien.
De Disney Dream (eigendom van de Walt Disney Company) is 340 meter lang en 42 meter breed. Er zijn 14 dekken. De Disney Dream kan tussen de 2.500 en 4.000 passagiers vervoeren en heeft bijna 1,500 bemanningsleden.
Het schip is sinds 2011 in de vaart. Dit jaar doet ze voor het eerst Europa aan.
Een belangrijk bezwaar tegen cruiseschepen is de vervuiling. Ook kan er geen brug over het IJ gebouwd worden als er cruiseschepen blijven varen. In 2016 beloofde de toenmalige wethouder Ollongren overigens ook dat ‘binnen 5 jaar’ cruiseschepen uit Amsterdam zouden zijn verdwenen.
Lees ook: D66 Amsterdam wil (weer) van cruiseterminal af…
Door Piet Bakker en Fred Wolf (foto). Extra bron: Wikipedia.
Toen ik net leerde lezen, lazen we thuis het Parool.
Nu, 73 jaar verder lees ik artikelen over bruggen, tunnels, kabelbanen en apparaten om mensen van Noord naar Centrum te slingeren. Er veranderde weinig in zeventig jaar, zeker in de discussie over de oeververbinding....
Amsterdamse bestuurders, waar zijn de grote denkers gebleven? In 1950 waren er 0, lees nul electrische fietsen in Nederland en was er één tunnel. In Rotterdam........
Tegenwoordig wordt je omver gereden door honderdduizend electrische fietsen met al dan niet superdikke banden die best in staat zijn een Y tunnel buisje te pakken. De Alpe de Huez (1200 m hoogteverschil) is geen probleem, de Y tunnel met 12 meter wel?
Laten we niet vergeten dat het besluit om de Y tunnel nìet open te stellen ooit werd genomen door wethouder Dijksma die het onmogelijk achtte dat een fietser de helling in de tunnel aan zou kunnen. In een tijd waarin het gemeentebestuur van Amsterdam er alles aan doet om onze trouwe vierwieler de stad uit te pesten kan men toch op zijn minst eens een proef wagen om één tunnelbuis te openen voor electrische fietsen en scootertjes. Zoveel auto's zullen erdoor nieuw beleid de stad niet meer inkomen. Zijn we die brug in één klap kwijt en kunnen al dan niet gewenste cruisevaartuigen ongehinderd het centrum bereiken.
Ook al zullen ze nooit de uitstraling van de door het Noordzeekanaal varende, uit de Oost terugkerende, "Oranje" evenaren.....
Een aantal jaren had de gemeenteraad besloten dat bij verrekkende cruiseschepen niet meer mochten toeteren. Na protesten van omwonenden werd het weer terug gedraaid het hoort bij de stad.
Amsterdam heeft behoorlijk mee betaald voor de nieuwe zeesluis dus laat gewoon alles zo het is en zorg voor een goede walstroom installatie.
De nieuwe gebouwde schepen zijn al weer veel beter uitgerust met andere energie bronnen.
Toerisme is het kippetje dat gouden eieren legt en wat doet Amsterdam?
Juist, de kip slachten.
Een schip met 2500 passagiers brengt geld in het laatje maar Amsterdam vind een nutteloos bruggetje belangrijker.
Halsema is al jaren bezig om toeristen de stad uit te jagen.
Het blijft een fascinerend gezicht zo`n kolos van een schip te zien varen in het Noordzeekanaal.
Wat een slap gelul zeg. Wel eens aan gedacht hoeveel geld dat in het laatje brengt aan toerisme? En wat dacht je van een moderne hefbrug wat dan weer een bezienswaardigheid voor de stad Amsterdam kan worden. En wat betreft de luchtvervuiling, heel veel erger kan het niet meer worden met een volle binnenstad en Schiphol om de hoek. Nee, kijk dan naar Rotterdam , daar staan de kades vol als er zo’n schip aanmeert.
Een cruiseschip vaart op bunkerolie, een zeer laagwaardige brandstof die veel weg heeft van ‘vloeibaar asfalt’, en is hierdoor zeer vervuilend. Ter illustratie: ’s werelds grootste cruiseschiprederij Carnival, met 91 cruiseschepen, veroorzaakt per jaar net zoveel luchtvervuiling als bijna alle 260 miljoen personenauto’s in Europa. Desastreus voor het klimaat en een welverdiende plek in de eregalerij voor megavervuilers.
Ook de milieu-impact van cruiseschepen in Amsterdam is groot, dit is onderzocht door TNO in samenwerking met de Amsterdamse haven. Wat blijkt; cruiseschepen zijn jaarlijks goed voor 7 procent van alle CO2-uitstoot van de stad. Van de totale stikstofuitstoot van cruiseschepen en het Amsterdamse wegverkeer samen, is de bijdrage van cruiseschepen 61 procent en dat van het Amsterdamse wegverkeer 39 procent.
https://www.parool.nl/columns-opinie/opinie-amsterdam-vaart-beter-zonder-cruiseschepen~b9835db3/#:~:text=Wat%20blijkt%3B%20cruiseschepen%20zijn%20jaarlijks,het%20Amsterdamse%20wegverkeer%2039%20procent.
Het maakt dus wel degelijk verschil als je de cruiseschepen de stad uit doet.
Sail Amsterdam 2025 moet dan ook verboden worden. En….. het 750 jarig bestaan eveneens.
De vervuiling van die parade is desastreus voor het milieu voor de vervuiling van de stad. En de festiviteiten brengen minstens 10 vrachtwagens afval op. En wat een diesel, benzine en meer fossiele brandstof wordt er dan uitgestoten. De gay parade was een goed voorbeeld van een links stadsbestuur. Gorigheid en wangedrag ok, fatsoenlijke cruise toeristen waarschijnlijk te rechts.
Zeker waar maar er wordt hard aan gewerkt ook deze schepen schoner te maken.
Er wordt al gevaren op bio brandstof en / of hernieuwbare diesel.
Ook wordt er getest ( en al gevaren ) met hybride aandrijving en motoren op LNG. Ook zijn ze met waterstof bezig.
Ze zitten echt niet stil, ze moeten wel maar ook hier weer, Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd, we willen het allemaal morgen opgelost hebben maar helaas.
Er kan geëist worden dat er filters resp. katalysatoren zijn aangebracht op de boten waardoor de vuiluitstoot behoorlijk wordt teruggedrongen. Dit niet alleen in Amsterdam doorvoeren maar alle havens waar deze vervuilers aanleggen. Hamburg is voor zover mij bekend de enigste aanleghaven die cruiseschepen die geen filter of katalysator hebben weigert.
Lijkt mij ook verstandig om de passagiers op deze boten vooraf een folder te geven waarin vermeld hoeveel vervuilde lucht zij tijdens de reis inademen
Hoi Kees, je hebt gelijk met betrekking tot de zeer vervuilende brandstof. Ervan uitgaande dat de cruiseschepen blijven komen, Amsterdam is een aantrekkelijke stad voor toeristen, zullen deze schepen bijvoorbeeld afmeren in Zaandam. De toeristen worden dan alsnog naar Amsterdam gebracht. Dus Amsterdam de inkomsten uit toerisme en in dit geval Zaandam de vervuiling. Het is preken voor eigen parochie. Wel de lusten niet de lasten
de brug moet er komen.
is het niet linksom dan maar rechts om.
maar je kan erop wachten dat de brug meer open staat door al het vrachtverkeer .
of wordt het een Milau brug.
het blijft een lachertje.neem een tunnel met roltrappen.
Was het toen al niet de bedoeling dat er een terminal bij de achtersluis polder zou verrijzen?
xdan kan er geen brug gebouwd worden over het ij"??
je kan toch gewoon een beuk bouwen met klep. welke onnozele heeft dit gezegd??
dat kunnen ze wel willen, maar als ze cruiseschepen gaan/willen weren wijken ze uit naar bv Rotterdam ( zou heel mooi zijn) en dan komen de toeristen per bus naar Amsterdam als of dat zo gezond is 😂😂
Klopt, cruiseschepen vervuilen, net zoals al die andere boten op het Noordzeekanaal.
Ook ik stond een klein half uurtje te wachten totdat het schip langs kwam, heb niet geteld hoeveel vliegtuigen er in dat korte tijdje over kwamen, in ieder geval veel.
En dat al kerosine sproeiend.
Alles is relatief.
Weer prachtige foto van Fred Wolf zo als altijd.
Steamboat Willie.
Zou goed voor zaanstad wezen en dan in de buurt van hembrug terrein aan leg plaats te maken