Eigenlijk zou de aangepakte Westzijde pas op 11 augustus af zijn, maar soms gaan dingen ook sneller dan gepland. Deze week is het stuk tussen de Harenmakersstraat en de Vincent van Goghweg weer open gegaan voor alle verkeer nadat het bijna twee maanden dicht was.
Het is nog even wennen voor automobilisten en fietsers. Zo zijn er drie brede verkeersheuvels gekomen waardoor auto’s en fietsen daar hun weghelft moeten delen. Bovendien moeten automobilisten over de fietsstrook als ze afslaan vanaf de Vincent van Gohgweg of de Bernhardbrug richting centrum.
De laatste aanpassing is het gevolg van de aanleg van twee rijstroken met links- en rechts-afslaand verkeer op de Westzijde zelf. De fietsstrook moet daardoor door auto’s gebruikt worden (zie foto’s boven en hieronder). Artikel gaat door onder de foto.
Daarnaast zijn er dus verkeersheuvels gekomen waardoor op dat stuk ook auto’s en fietsen de weg moeten delen. De bedoeling is dat auto’s hun snelheid minderen doordat er fietsers op hun weg rijden. Fietsers gebruiken om auto’s af te laten remmen, valt overigens niet bij iedereen goed.
Dit stuk Westzijde is nog steeds 50 km. Bij de herinrichting is dat niet veranderd.
Lees ook:
- Dringen op de Westzijde (1 augustus)
- Westzijde bij Van Goghweg vanaf morgen twee maanden afgesloten (11 juli)
Door Piet Bakker. Bronnen: eigen ogen en eerder nieuws op De Orkaan.
Hoe kan het toch dat er personen zijn die als verkeersdeskundigen voor een redelijk salaris dit kunnen bedenken. Ik snap dat er meerdere problemen tezamen komen maar is dit dan de oplossing? Gaan we de put weer dempen als het 1ste (dodelijke)verkeersslachtoffer is gevallen?
Nee dan wordt de fietsstrook waarschijnlijk geel geschilderd of een ander leuk kleurtje net als op de bruggen. Geen gezicht.
Hopelijk zien ze snel in dat dit toch echt beter had gekund. Haal die idiote verkeersheuvels weg en geef daarmee zowel de fietser als de automobilist meer ruimte.
Volkomen mee eens, de bedoeling is de snelheid te remmen. Maar er zijn genoeg automobilisten die juist snelheid verhogen, om nog net voor een fietser de versmalling te nemen. De praktijk in Nederland is dat er totaal geen verkeers respect bestaat. Afgelopen twee weken hebben wij veel in Duitsland gefietst, daar is de onderlinge verdraagzaamheid veel groter, en geeft men de fietser de tijd en de ruimte.
Klopt helemaal, dit is mij al een keer als fietser overkomen, automobilist dacht dat het wel kon en mij bijna van m'n sokken reed.
Dat de Duitsers dat doen komt ook omdat er in hun wet staat dat je een fietser 1,5 m ruimte moet geven. En als je dat niet doet en je wordt gezien door de sterke arm is dat een punt in je rijbewijs en daarom blijft de meerderheid achter je hangen tot er weer ruimte is.
Gert, zeg maar voor een riant salaris....
Maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij de wethouder!
Op de rondweg bij ons in Westerkoog is het nog meer van de zotte, daar heb je een combinatie van fietsstroken en bij de oversteekplaatsen zijn die stroken weer niet.
Het meest bespottelijke zijn die grote midden druppels die voor gevaarlijke situaties gaan zorgen.
Waarom niet gewoon een drempel over de hele breedte van de Westzijde?
Verkeer wordt dan gedwongen rustig te rijden en degene als een malloot blijft rijden kan rekenen op de nodige schade aan zijn of haar auto.
Jammer, dat verkeerd situaties niet deugen,,,
Maar, een ding weet ik zeker, er moeten in elk gaatje woningen komen, ten kosten van het verkeer, want ik ben er wezen kijken , de nieuwe woningen handden wat meer naar het gebouwd kunnen worden, of minder woningen daar neer zetten. Hoe meer woningen Zaanstad bouwt , hoe meer subsidie zij krijgen, en ja, dat gaat ten kosten van fietsers en auto’s en voor voetgangers!!!.moet eerlijk zijn, in mijn verleden als stratenmaker, heb ik tegenwoordig wat ik zie ook niet mee gemaakt!!!
Daar gaan ongelukken gebeuren, net als in Nauerna zo als het eerst was , daar zijn nu de versmallingen weer verwijdert en
erg hoge drempels gemaakt om de snelheid te remmen .
Zo te lezen zijn hier vooral autovrienden die klagen. Waarom zoveel medelijden met die koekblikken, ze konden de afgelopen maanden ook elders langs. En de bus wordt zo een kleine net als de bestelbus.Waarom zou dat nu anders zijn. Vooral sluipers en doorgaanders die gewoon buitenom moeten blijven. Wat de toekomst betreft misschien 1 richtingverkeer vanaf de Stationsstraat richting van Goghweg. Verkade kon het huidige ook handelen dus dan ook . Het probleem lost zich op als eindelijk het centrum autoarm wordt , Zaan- Provinciale Weg- Rozengracht- Stationsstraat.
Eh, nee heer Boonstra, het gaat hier om de veiligheid van de fietsers.
Heeft niets te maken met autovrienden.
Het is algemeen bekend dat sommige automobilisten op de Westzijde de gewoonte hebben fietsers bij het inhalen tegen de stoeprand te drukken.
Dat zal op die plekken nabij de kruising nog erger worden met die smalle strookjes.
En nog enigszins legaal ook want het zijn fietsstroken en geen fietspaden dus het is autoverkeer niet verboden daarop te rijden.
Het kan allemaal prima gaan wanneer beide partijen gewoon met elkaar rekening houden maar helaas zien we tegenwoordig heel vaak wel anders.
Weer een achteruitgang in Zaanstad.
Ten opzichte van de oude situatie is dit een verbetering. Voorheen was er helemaal geen fietspad aangegeven en mocht je je als fietser daar ook tussen wringen. De twee opstelplaats voor het verkeer aan de overzijde waren er altijd ook al. De ruimte ontbreekt hier altijd al om een extra fietspad aan te leggen. De verbetering is het feit dat er nu een fietspad in de bestrating is aangegeven waardoor het overige verkeer ziet dat er samengevoegd kan gaan worden. De hele westzijde 30 km maken, net zoals de andere zijde van de westzijde tot aan Koog aan de Zaan, zou het geheel veilig afmaken.
En zo is het
Hoe is het toch mogelijk dat deze uitvoering van wegwerkzaamheden, wordt bedacht, voorgesteld en besproken door de ambtenaren, dan door een besluitvormingsprocedure gaat en wordt aanbesteed en uitgevoerd? Veiligheid heeft duidelijk niet voorop gestaan in dit hele verhaal. Risico analyse? Het is allemaal van het niveau 'schijt aan de buren en daar gaat ie nog een keer'....
Overigens, de werklui die ik vrijdagmiddag sprak begrepen er ook weinig van.
Alleen nog maar heel smalle autootjes de Westzijde in werd er al geopperd :-)
U bedoelt de autootjes van Picnic🚚 of zijn zelfs die te breed?
Auto's die de fietsstrook moeten gebruiken, ik kan mij zo even gauw niet herinneren ooit zo'n situatie gezien te hebben.
En dan is het vanaf de Vincent van Goghweg voor fietsers ook nog een invoegstrook waar auto's op rijden / staan.
Heel merkwaardig.
Ik ga met de fiets toch maar het trottoir pakken voor mijn eigen veiligheid.
Ik ga er maar vanuit dat dat ook mag aangezien auto's op de fietsstrook mogen rijden.
Heb nog geen vrachtwagen met oplegger vanaf de brug linksaf de Westzijde in zien gaan.....spannend.
We gaan het allemaal zien.
Fietsers als afremmiddel gebruiken gebeurt in meerdere plaatsen. Ga eens kijken in Oostzaan wat voor merkwaardige wegindeling is gebruikt!
T is een kwestie van opletten en je verstand gebruiken, maar ben wel benieuwd hoe een vrachtwagen combinaties hierin gaan passen?
In Oostzaan is dat duidelijk. De auto’s rijden daar op het fietspad. Hier is dat niet het geval. Een Doodenge situatie.
Ik hoop dat u geen gelijk gaat krijgen maar uw conclusie onderschrijf ik. Het voordeel van regulering (overstekende voetgangers) weegt naar mijn mening niet op tegen verpletterde fietsers als er een flinke vrachtauto langs de verkeersheuvel wil.