In het eerste halfjaar van 2023 registreerde Schiphol 206.000 vluchten. Dat is een ‘post-corona’-record. Als Schiphol op dit niveau vluchten blijft verwerken komt de luchthaven wel ruim boven de 400.000 vluchten uit maar blijft ook onder het maximum van 460.000 dat door Minister Harbers is vastgesteld.
In mei en juni 2023 werd een post-corona-record behaald met tweemaal bijna 40.000 vluchten. Dat zijn aantallen die voor het laatst in 2019 werden gehaald toen tussen april en oktober telkens meer dan 40.000 vluchten per maand werden geregistreerd.
Schiphol verwerkte in juni 2023 39.000 vluchten. Dat is na het record van mei 2023 (39.500) het hoogste aantal sinds corona de sector trof. In het afgelopen half jaar werden 206.000 vluchten van en naar Schiphol uitgevoerd. In de laatste twaalf maanden ging dat om 414.000 vluchten.
Met die aantallen zit Schiphol nog niet op het aantal vliegbewegingen dat in de laatste drie jaren voor corona werd gehaald: 500.000 per jaar in 2017, 2018 en 2019.
In de praktijk zou het nieuwe maximum van 460.000 alleen maar gehaald kunnen worden als Schiphol permanent naar ruim 40.000 vluchten per maand gaat. Dat zijn aantallen die voor het laatst in de pre-coronatijd werden gehaald (april-oktober 2019).
Nachtvluchten
Op langere termijn mag Schiphol van minister Harbers weer groeien, als de overlast maar beperkt blijft. Hoe dat vastgesteld gaat worden is nog onbekend. Harbers heeft ook aangekondigd dat hij voortaan de regels bij Schiphol gaat handhaven waardoor de overlast en het aantal vluchten wordt beperkt. Dat laatste kan Schiphol overigens nog steeds parten gaan spelen.
Interim-topman Ruud Sondag heeft aangekondigd eind 2025 te stoppen met vluchten tussen 24.00 uur ’s nachts en 05.00 uur. Maar dat gaat maar om minder dan drie procent van het totale aantal vluchten.
Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar) zien. In mei-oktober 2022 gaat het om ruim 35.000 vluchten per maand, in de maanden erna om ongeveer 30.000, in maart en april 2023 stijgt het aantal vluchten weer. Mei 2023 was een post-corona-record, juni ligt daar net onder.
In 2022 werden 398.000 vluchten afgewerkt via Schiphol. In 2019 (en ook in 2017 en 2018) eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. Het jaar 2020 was dankzij corona een dieptepunt voor het aantal vliegbewegingen (227.000), in 2021 lag het aantal op 267.000. De cijfers over 2023 betreffen alleen de maanden januari t/m juni. Hieronder de totalen vanaf 1992.
Ongeveer 3 procent van de vluchten zijn nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent is in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur).
Lees ook:
Door Piet Bakker, cijfers Schiphol, grafieken en foto: De Orkaan.
Waarom altijd negatief over vliegtuigen, teveel vliegbewegingen, Schiphol, geluidsoverlast.
Start eens een onderzoek naar auto's, toenemend autoverkeer, parkeerplaatsen, verkeersongelukken maar vooral het lawaai. Begint 's ochtends al met startende auto's, overal waar je loopt of fietst hoor je auto lawaai en is het op je hoede zijn. Echt overal zie en hoor je auto's. Geen straat, wijk of buitengebied uitgezonderd. Zeker met regenachtige dagen.
Wij horen het al niet meer is dan de reactie.
Maar doe op een willekeurig moment 1 minuut je ogen dicht en luister.
Gegarandeerd hoor je veel meer autogeluiden dan vliegtuiggeluiden. Tijd om daar een onderzoek over op te starten of is de heilige koe nog steeds heilig?