Dinsdag 18 juli rond 15.20 uur zijn twee vliegtuigen boven Assendelft elkaar zo dicht genaderd dat de verkeersleiding moest ingrijpen. De bijna-botsing is door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport. De LVNL doet zelf ook onderzoek.
Het incident deed zich voor toen beide vliegtuigen parallel richting Polderbaan en Zwanenburgbaan vlogen. Het hoogteverschil tussen de vliegtuigen was minder dan 200 meter en ze vlogen bijna dezelfde route.
Het voorval werd gemeld door NH Nieuws en daarna ook door Luchtvaartnieuws. Het ging om een Airbus A320 – gehuurd door TUI van Global X – en een Boeing 737 van KLM.
Op beelden van Flightradar is te zien hoe het KLM-toetsel een gedwongen rondje maakt naar het westen en het TUI-toestel de andere kant wordt opgestuurd.
Op de sites van Onderzoeksraad voor Veiligheid en de LVNL wordt het voorval nog niet gemeld.
Door Piet Bakker. Bronnen: NH Nieuws, Luchtvaartnieuws, Luchtverkeersleiding Nederland, Onderzoeksraad voor Veiligheid, Inspectie Leefomgeving en Transport, Flightradar (afbeeldingen).
Het is gewoon veel te druk boven Assendelft met vluchten.
Dat was het al maar toen besloot men op 13 juli 2022 ook nog eens de bewoners van Uitgeest te ontlasten door ook deze vluchten over Assendelft te laten vliegen.
Het is inderdaad niet de vraag of maar wanneer het fout gaat.
Boven ons op de Kralingen in Assendelft lopen twee/drie aanvliegroutes naast elkaar, maar blijkbaar heeft Uitgeest toch echt meer overlast.
Zijn al veel mensen vertrokken ivm de overlast.
Begint hier om 5.00 iedere 2 minuten en eindigt rond 2.00 in de nacht.
Waar blijft de redenatie gedeelde smart is halve smart.
Gemeente Zaanstad heeft dit allemaal geaccepteerd zonder überhaupt aan de impact op de gezondheid van haar bewoners te denken.
Stefan Molenaar heeft namens SOS-Zaanstreek Schiphol-wethouder Breunesse om een reactie op deze bijna botsing gevraagd. Verder is de vraag aan hem hoe de gemeente de veiligheid van de inwoners van Zaanstad op dit punt beschermt.
Ooit burgemeester Jan Hamming gevraagd om luchtveiligheid op de agenda van de Veiligheidsregio Zaanstreek/Waterland te zetten. Geen bevestiging gekregen, dat dit ondertussen ook inderdaad een item voor deze belangrijke instantie is.
Een ieder die onder de aanvliegroutes van Schiphol woont schijnt 10% meer sterftekans te hebben, dan ieder andere Nederlander die daar niet woont.
Steeds duidelijk wordt uit wetenschappelijk onderzoek dat hartfalen en herseninfarcten voorkomen bij mensen die lang onder aanvliegroutes wonen, en dan zijn met name ouderen daar het meest gevoelig voor. Stank, lawaai, gevaar vanwege ZeerZorgewekkendeStoffen die je in moet ademen - en GGZ Z/W doet dan wel onderzoek naar onze klachten, maar gezondheidsonderzoek - waar SOS-Zaanstreek al jaren om vraagt - daar begint men niet aan.
Van een rustig mooi lintdorp, is Assendelft in 40 jaar verworden tot een tweebaans luchtsnelweg: 215 vluchten in één nacht, 100 is al zo'n beetje de norm rond deze tijd.
Waar blijft het voorzorgsbeginsel? Waar blijft de zorgplicht die gemeente Zaanstad voor haar inwoners heeft, of Provincie Noord-Holland, die diezelfde zorgplicht heeft? Maar met een 'team Luchtvaart' gevestigd in het Provinciehuis, valt daar weinig van te verwachten...
Assendelft is nog steeds een mooi en rustig lintdorp.
Ik fiets af en toe door het dorp en het geluid van landende toestellen valt reuze mee.
Er komen inderdaad meer vliegtuigen over het dorp dan 40 jaar geleden maar dat komt meer door de aanleg van de Polderbaan in 2003 en gewijzigde aanvliegroutes.
In steden als Amstelveen of Hoofddorp is er veel meer vliegtuiglawaai.
Ook het getal van 215 nachtelijke vluchten klopt niet helemaal.
De nacht duurt van 00.00 uur tot 06.00 uur terwijl er vanaf 05.00 uur gevlogen mag worden.
Het is niet wetenschappelijk bewezen dat iemand die onder een aanvliegroute woont 10% meer sterftekans heeft.
Dit kan ook nooit bewezen worden omdat er meer factoren zijn zoals industrie, landbouw en wegverkeer.
Het is dan ook zwaar overdreven om de luchtvaart overal de schuld van te geven.
Inderdaad kun je de luchtvaart niet overal de schuld van geven maar om nu alles als niet wetenschappelijk bewezen weg te zetten ?
We kunnen ook nog wel gewoon logisch nadenken toch.
Als ik het dak van onze caravan zag toen ie nog buiten stond in Amsterdam....ik kon om de paar maanden de teerachtige neerslag er met peut af gaan halen.
Wetenschappelijk bewezen dat het van vooral vertrekkende vliegtuigen kwam ? Nee, dat heb ik nooit laten onderzoeken maar sproeien doen ze, zeker de oudere vrachttoestellen.
Ik maak mij meer zorgen over het auto verkeer in het dorp dan over vliegbewegingen die precies over onze woning gaat . Communicatie weg is een
30 km weg maar als er een auto voorbij rijd dan kunnen wij het nummer bord niet lezen. Laat Zaanstad daar maar eens opgaan handhaven.
Ik kan me herinneren dat er voorheen een noodplan was met een criterium van het maximaal aantal doden en gewonden op de grond bij een ongeval. Er was een draaiboek voor. Het aantal berijkbare ziekenhuizen, aantallen ambulances en andere noodmaatregelen werden hierin benoemd. Ik vraag me af of we vandaag de dag nog steeds aan die noodplannen voldoen. Ziekenhuizen die sluiten, brandweer en ambulances enz. Politie geen tijd.
Zomaar een gedachte.
ik heb het zien gebeuren. klm was keurig aan het aanvliegen richting polderbaan. het andere toestel wilde een kortere aanvliegbewegi g maken naar de zwanenburg baan en wilde dus dwars door de baan van KLM en moest vol power over KLM heen.
Ik reed op dat moment op de N8 richting Assendelft. Zag het gebeuren, was echt kantje boord. Beide vliegtuigen vlogen ongeveer op dezelfde hoogte. Gelukkig boog er eentje net op tijd af…
Als twee vliegtuigen onder de minimum onderlinge hoogte en/ of afstand vliegen heet dit separatie.
Luchtverkeersleidingsprocedures zijn er op gericht deze separatie continue te controleren en alarm te slaan .
Ook vliegtuigen hebben een TCAS systeem (Traffic Alert and Collision Avoidance System)
De kans dat twee vliegtuigen in de lucht met elkaar in botsing komen is te verwaarlozen.
de afstand op het horizontale vlak was 177 meter, in het verticale vlak 12 meter, dan heeft TCAS dus niet gewerkt want deze separatie is echt veel te klein, nog geen 3 seconden van een confrontatie. De aangehouden separatie in het horizontale vlak moet hier minstens 1600 meter zijn en in het verticale vlak 300 meter, en daarmee kun je prima parallel landen op de Zwanenburg- en Polderbaan, maar niet met 2 toestellen tegelijk op de Polderbaan, wat nu dus aan het gebeuren was. Weer een piloot die het verschil tussen 18L en 18R niet wist maar ook laat ingrijpen van de verkeersleiding, de TUI lag al ruim 30 seconden buiten het glijpad van de Zwanenburgbaan, ook een teken dat de verkeersleiding overbelast is.
Bedankt redactie, dit voorval nergens anders gelezen.
Heb de beelden her bekeken en die van Izmir zat een beetje in de verkeerde baan uiteindelijk
Het is niet de vraag of het een keer fout gaat maar wanneer gezien het grote aantal vliegbewegingen.
Je moet maar niet aan de gevolgen denken wanneer zo'n ding een keer neerstort op een van die tanks met chemicaliën bij Amsterdam.
Maar goed, we hebben de Bijlmer gehad dus de kans dat er weer wat gebeurt is klein....maar toch, brrr.
Je kunt er op wachten dat het een keer fout gaat wat AUB niet hoop maar zit vak bij pontje Buitenhuizen en zien ze dan soms bijna kop en staart in de glijvlucht achter mekaar naar beneden komen je houd hart vast dan af en toe maar ja alles om het vliegen
beide toestellen waren aan de landing begonnen dus vlogen ze dezelfde richting
en hetzelfde "glij-pad" omdat ze gebruik maken van het ILS systeem van de landingsbaan. Denk dat dit een echt bijna ongeval is geweest....
kijken wat er uit het onderzoek komt ben benieuwd!
Naast de enorme gezondheidsschade en geluidsoverlast die Schiphol ons brengt, maken we hier ook nog eens kans op met die top drukte boven ons in het luchtruim. Laten we alsjeblieft niet de grootste willen zijn Europa met ons dichtbevolkte kleine landje.
Tweehonderd meter hoogteverschil lijkt mij nog geen reden voor paniek. Ooit zat ik in een vliegtuig uit la
Palma, en zag en hoorde ik in de buurt van Parijs een vliegtuig vlak onder ons doorgaan, op minder dan tweehonderd meter hoogteverschil. Geen idee of hier ooit melding van is gemaakt maar ik schrok wel even. (dan zie je overigens wel hoe ongelofelijk snel een vliegtuig vliegt)
Het gebeurde boven Duitsland, overigens.
Heb een aantal jaren geleden (vóór corona) ook zoiets meegemaakt, onderweg terug vanuit Berlijn: een toestel vanuit zuidelijke richting kruiste ons pad. Wij waren twee seconden later op dezelfde plek. Je kon bij wijze van spreken het condensatiespoor aanraken; we vlogen er vlak onderdoor. Ik spreek van hooguit twintig meter verschil. Ik vraag me nog steeds af of de piloot dit heeft geweten/gezien. Ik zat aan het raam en zag het andere toestel aankomen. Ik droom er nog van.
en eventuele turbulentie/ luchtwervelingen op die afstand?
Het was geen 200 meter maar "minder dan 200 meter". Hoeveel minder zal uit de onderzoeken blijken. Voor de verkeersleiding was deze afstand dus kennelijk wel degelijk klein genoeg om in te grijpen en het aan de Onderzoeksraad te melden.