De Zaandijkerkerk, een onderwaterwereld in het Twiske en een ‘escaperoom’ in het oude gemeentehuis van Zaandijk dingen mee naar de prijzen bij de Holland Call van de provincie Noord-Holland.
Noord-Holland wil cultureel erfgoed bekend maken bij een groter publiek met Holland Call waarbij ondernemers concepten kunnen indienen die toeristen naar Noord-Holland trekken.
Tien initiatieven zijn uitverkoren voor de eindronde. Ze worden gepresenteerd aan investeerders, ondernemers en professionals. Er worden maximaal drie winnaars gekozen door vakjury, mentoren en door het publiek. De prijs van €20.000 wordt onder de winnaars verdeeld.
In het Twiske in Oostzaan moet een onderwaterwereld komen.
Het eerste en enige maritieme UNESCO onderwaterarcheolische park in Nederland. In een onderwater tijdreis zwem je langs de resten van onze historie, terwijl de vissen om je heen bewegen. Ben je geen duiker? Geen probleem, want door middel van live stream video kun je de onderwater beelden bekijken. Daarnaast kun je door infoborden, workshops, de website en foto’s, genieten en leren van ons onderwater erfgoed.
In het oude Raadhuis Zaandijk aan de Lagedijk wil Stratent een Escape Room maken.
Een Escape Room sleept je mee in een avontuur waarbij je als team binnen een bepaalde tijd uit een ruimte moet ontsnappen. Dit lukt alleen door je angsten te overwinnen en jezelf met je team te overtreffen in slimheid en behendigheid. De Escape Room bestaat uit innovatieve opdrachten gebaseerd op de lokale verhalen en het cultureel en industrieel erfgoed in de Zaanstreek.
Stadssherstel Amsterdam wil kerken herbestemmen, één daarvan is de Zaandijkerkerk.
Noord-Holland telt de meeste afgestoten kerken ten opzichte van de andere provincies in Nederland. Veel van de kerken zijn op zichzelf al uniek maar ook door de verschillende herbestemmingen zeer interessant om te bezoeken. Er wordt nu vaak per individuele kerk getracht bezoekers te trekken en dat wil Stadsherstel veranderen.
Bij de overige zeven plannen zitten ook ‘algemeen’ Nood-Hollandse’ initiatieven, Becoming a Dutch Master gebruikt bv. het schilderij van de Voorzaan van Monet om haar initiatief te promoten.
Stemmen op de plannen kan tot 9 december 12.00 uur. Op 10 december is het eind-event waarbij er drie winnaars bekend gemaakt worden.