We kregen een mail met 912 woorden van Peter C.S. Smit van KBO Seniorenbelang Zaanstreek-Noord uit Krommenie. Hij probeerde 23 minuten lang via chat voor een van de leden van Seniorenbelang een Europese Zorgpas (EHIC) te krijgen.

We verklappen alvast de uitkomst: het lukte niet.


Peter:

Weer een staaltje van digitale dwang, menselijke onwil en verschuilen achter AVG. Voor het verkrijgen van een plastic Europese Zorgpas (EHIC) heb ik vanmorgen contact opgenomen met VinkVink.nl.

Deze digitale zorgverzekering communiceert alleen maar via de chat. Ik zit bij mijn klant en zij zit naast mij en ga een chatgesprek aan. Uiteraard word er verwezen naar de chat van VinkVink die beschikbaar is voor een mobiel. Hierover beschikt mevrouw niet.

Het gesprek verloopt als volgt:

VinkVink (maandag 06 maart 2023 10:20)
Welkom bij de livechat van VinkVink!

Een momentje. Ik kijk even of er iemand beschikbaar is om met je te chatten…

Eerst even een paar vragen voor ik je doorverbind:

Hoe mag mijn collega je noemen?

Peter
Peter

VinkVink
Wat is je verzekerdennummer? Je vindt je verzekerdennummer op je zorgpas of polisblad in de app. Het nummer is ook te vinden als je ingelogd bent op onze website.

(Peter geeft het pasnummer, de postcode, huisnummer en geboortedatum door.)

VinkVink (10:21)
Dank je wel. Ik verbind je nu door met een van onze medewerkers.

Er is even geen collega beschikbaar. Als je het chatvenster openhoudt, zie je wanneer mijn collega de chat heeft overgenomen.

Er is even geen collega beschikbaar. Als je het chatvenster openhoudt, zie je wanneer mijn collega de chat heeft overgenomen.

Evelien (10:23)
Hallo, ik ben Evelien van VinkVink, waarmee kan ik helpen?

Peter
kunt u voor mevrouw .. een Europese Zorgpas opsturen?

Evelien (10:26)
Goedemorgen Peter, wat fijn dat je voor mevrouw .. deze vraag stelt. Heeft mevrouw onze app al gedownload? De app is heel handig, want naast je reguliere zorgpas vind ze daar ook de Europese zorgpas (EHIC), je zorgpolis en het nummer van de Alarmcentrale.

https://www.vinkvink.nl/contact/app

Peter
Mevrouw .. maakt geen gebruik van mobiel en internet. dus graag een plastic pasje voor haar.

Evelien (10:29)
Ik begrijp het. Omdat wij een online zorgverzekering zijn, bieden wij heel veel zaken wel alleen digitaal aan. Is ze daarvan op de hoogte? Wij versturen geen fysieke zorgpassen, maar het is wel mogelijk om een fysieke Europese zorgpas te ontvangen. In verband met de privacywetgeving wil ik dan wel vragen of mevrouw zelf contact met ons kan opnemen. Wij maken dit dan graag voor haar in orde.

Peter (10:30)
Als u dan nu een telefoonnummer geeft dan gaan we gelijk contact met u opnemen.

Evelien (10:31)
Wij zijn alleen via de chat bereikbaar: https://www.vinkvink.nl/contact

Peter (10:32)
ik ben nu met u aan het chatten, graag een plastic pasje opsturen. zij moelijk kan dat toch niet zijn voor een van de 2,5 miljoen mensen die niet digitaal vaardig zijn.

Mevrouw zit naast mij en vraagt om een pasje voor een vakantie in Duitsland

Evelien (10:37)
Ik begrijp dat u haar graag wilt helpen. Fijn dat ze in de buurt is. Heeft ze de mogelijkheid om zelf opnieuw via de chat contact met ons op te nemen? Ik begrijp vanuit uw bericht dat mevrouw niet digitaal vaardig is. Omdat wij een digitale zorgverzekering zijn, is het misschien wel verstandig om te bekijken of wij als zorgverzekeraar wel bij haar wensen passen.

Peter (10:38)
Als wij weer opnieuw moeten gaan chatten, ben ik bang dat wij weer in eenzelfde vraagstelling komen. kunt u er gewoon voor zorgen dat het pasje, wat volgens u wel mogelijk is, naar haar huisadres opgestuurd wordt. in deze digitale wereld moet dat voor een digitale zorgverzekering toch niet onmogelijk zijn.

Evelien (10:40)
Helaas kan en mag ik dit nu niet voor haar in orde maken. Zij moet hiervoor zelf contact met ons opnemen.

Peter (10:41)
ik ga deze chat in de krant laten plaatsen en stuur dit op naar Radar en Kassa. wat een onzin dit verschuilen achter AVG. mevrouw zit hier naast mij en vraagt om een pasje.

Evelien (10:43)
Helaas kan ik dit niet controleren. Daarom wil ik haar ook vragen om zelf contact met ons op te nemen. Voor nu wens ik je een fijne dag verder.

VinkVink
Welkom terug bij de digitale assistent van VinkVink. Je kunt mij op dit moment nog geen vragen stellen.

Heb je nog andere vragen? Stel dan -binnen openingstijden- een nieuwe vraag aan een medewerker. Je vindt onze openingstijden en antwoorden op veelgestelde vragen op onze website. 

Je kunt de chat nu sluiten.


Helaas, het is niet gelukt om na deze zinloze discussie een EHIC-pas te krijgen. Terwijl Zorgverzekeringen daartoe, op verzoek, wel verplicht zijn.

met vriendelijke groet

Peter