We kregen een mail met 912 woorden van Peter C.S. Smit van KBO Seniorenbelang Zaanstreek-Noord uit Krommenie. Hij probeerde 23 minuten lang via chat voor een van de leden van Seniorenbelang een Europese Zorgpas (EHIC) te krijgen.
We verklappen alvast de uitkomst: het lukte niet.
Peter:
Weer een staaltje van digitale dwang, menselijke onwil en verschuilen achter AVG. Voor het verkrijgen van een plastic Europese Zorgpas (EHIC) heb ik vanmorgen contact opgenomen met VinkVink.nl.
Deze digitale zorgverzekering communiceert alleen maar via de chat. Ik zit bij mijn klant en zij zit naast mij en ga een chatgesprek aan. Uiteraard word er verwezen naar de chat van VinkVink die beschikbaar is voor een mobiel. Hierover beschikt mevrouw niet.
Het gesprek verloopt als volgt:
VinkVink (maandag 06 maart 2023 10:20)
Welkom bij de livechat van VinkVink!
Een momentje. Ik kijk even of er iemand beschikbaar is om met je te chatten…
Eerst even een paar vragen voor ik je doorverbind:
Hoe mag mijn collega je noemen?
Peter
Peter
VinkVink
Wat is je verzekerdennummer? Je vindt je verzekerdennummer op je zorgpas of polisblad in de app. Het nummer is ook te vinden als je ingelogd bent op onze website.
(Peter geeft het pasnummer, de postcode, huisnummer en geboortedatum door.)
VinkVink (10:21)
Dank je wel. Ik verbind je nu door met een van onze medewerkers.
Er is even geen collega beschikbaar. Als je het chatvenster openhoudt, zie je wanneer mijn collega de chat heeft overgenomen.
Er is even geen collega beschikbaar. Als je het chatvenster openhoudt, zie je wanneer mijn collega de chat heeft overgenomen.
Evelien (10:23)
Hallo, ik ben Evelien van VinkVink, waarmee kan ik helpen?
Peter
kunt u voor mevrouw .. een Europese Zorgpas opsturen?
Evelien (10:26)
Goedemorgen Peter, wat fijn dat je voor mevrouw .. deze vraag stelt. Heeft mevrouw onze app al gedownload? De app is heel handig, want naast je reguliere zorgpas vind ze daar ook de Europese zorgpas (EHIC), je zorgpolis en het nummer van de Alarmcentrale.
https://www.vinkvink.nl/contact/app
Peter
Mevrouw .. maakt geen gebruik van mobiel en internet. dus graag een plastic pasje voor haar.
Evelien (10:29)
Ik begrijp het. Omdat wij een online zorgverzekering zijn, bieden wij heel veel zaken wel alleen digitaal aan. Is ze daarvan op de hoogte? Wij versturen geen fysieke zorgpassen, maar het is wel mogelijk om een fysieke Europese zorgpas te ontvangen. In verband met de privacywetgeving wil ik dan wel vragen of mevrouw zelf contact met ons kan opnemen. Wij maken dit dan graag voor haar in orde.
Peter (10:30)
Als u dan nu een telefoonnummer geeft dan gaan we gelijk contact met u opnemen.
Evelien (10:31)
Wij zijn alleen via de chat bereikbaar: https://www.vinkvink.nl/contact
Peter (10:32)
ik ben nu met u aan het chatten, graag een plastic pasje opsturen. zij moelijk kan dat toch niet zijn voor een van de 2,5 miljoen mensen die niet digitaal vaardig zijn.
Mevrouw zit naast mij en vraagt om een pasje voor een vakantie in Duitsland
Evelien (10:37)
Ik begrijp dat u haar graag wilt helpen. Fijn dat ze in de buurt is. Heeft ze de mogelijkheid om zelf opnieuw via de chat contact met ons op te nemen? Ik begrijp vanuit uw bericht dat mevrouw niet digitaal vaardig is. Omdat wij een digitale zorgverzekering zijn, is het misschien wel verstandig om te bekijken of wij als zorgverzekeraar wel bij haar wensen passen.
Peter (10:38)
Als wij weer opnieuw moeten gaan chatten, ben ik bang dat wij weer in eenzelfde vraagstelling komen. kunt u er gewoon voor zorgen dat het pasje, wat volgens u wel mogelijk is, naar haar huisadres opgestuurd wordt. in deze digitale wereld moet dat voor een digitale zorgverzekering toch niet onmogelijk zijn.
Evelien (10:40)
Helaas kan en mag ik dit nu niet voor haar in orde maken. Zij moet hiervoor zelf contact met ons opnemen.
Peter (10:41)
ik ga deze chat in de krant laten plaatsen en stuur dit op naar Radar en Kassa. wat een onzin dit verschuilen achter AVG. mevrouw zit hier naast mij en vraagt om een pasje.
Evelien (10:43)
Helaas kan ik dit niet controleren. Daarom wil ik haar ook vragen om zelf contact met ons op te nemen. Voor nu wens ik je een fijne dag verder.
VinkVink
Welkom terug bij de digitale assistent van VinkVink. Je kunt mij op dit moment nog geen vragen stellen.
Heb je nog andere vragen? Stel dan -binnen openingstijden- een nieuwe vraag aan een medewerker. Je vindt onze openingstijden en antwoorden op veelgestelde vragen op onze website.
Je kunt de chat nu sluiten.
Helaas, het is niet gelukt om na deze zinloze discussie een EHIC-pas te krijgen. Terwijl Zorgverzekeringen daartoe, op verzoek, wel verplicht zijn.
met vriendelijke groet
Peter
Ik vraag me af of je niet verplicht bent om een 06 nummer in te moeten vullen als je een online zorgverzekering afsluit. Deze moet dan wel worden geverifieerd. Als dat niet zo is is dat een fout van de zorgverzekeraar.
Gek wordt je inderdaad van die domme chatbots, steeds meer organisaties, webwinkels enz gebruiken het, vaak de enige manier om in contact te komen.
Zelfs een emailadres is tegenwoordig amper nog te vinden, overigens al een poosje verplicht op de website te vermelden, je moet je klacht maar op Facebook of Twitter zetten en laat ik dit soort onbetrouwbare media nou net lekker links laten liggen.
Valt allemaal niet mee die onzin.
Maar ik vroeg mij nog wel af hoe deze mevrouw haar online verzekering dan heeft afgesloten ?
ojee, nu snap ik waarom mijn nieuwe verzekering de minst dure was. (Goedkoop is geen enkele zorgverzekering.)
Verder als tip:
In zo'n geval altijd zeggen dat je die mevrouw zelf bent. Het is toch maar een chat. Men hoort je stem niet.
Dit lijkt me inderdaad een geval van een verkeerde verzekering voor deze dame.
Dan is het maar net de vraag of er een lief familielid of een lieve buur is die de app voor haar wil downloaden en beheren.
Eenvoudige oplossing:
Chat opnieuw opstarten en net doen alsof je de dame bent. Niet vertellen dat je medewerker KBO bent.
Het is natuurlijk wel een zeer onhandige opstelling van de verzekeraar en in hoeverre deze dan kan controleren of mevrouw zelf aan de chat zit vraag ik me ook af.
vink vink is een digitale verzekering en daarom goedkoper.. waarom kies je deze verzekering als je geen mobiel of pc hebt ?
Staat duidelijk in hun en op hun website.
je zou dus kunnen weten dat chatten met, geen mens maar een computer is.
Met een app is het een fluitje van een cent om de plastic pasaan te vragen ( wel weer jammer voor het milieu) .Goedkoop is niet altijd de jas die bij u pasr.
overstappen maar in december.
Wat goed dat deze wet er is.
Pasje is niet nodig voor een europese vakantie cq bezoek aan een arts.
beetje weinig kennis van deze seniorbelanger.