De KLM, Delta Airlines, Corendon, Easyjet en TUI verzetten zich tegen de plannen van het kabinet om het aantal vluchten van en naar Schiphol te beperken tot 460.000 in 2023 en 440.000 in het jaar daarna.
Ze spannen een kort geding aan tegen de Nederlandse Staat om “ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol” aldus hun persbericht.
De maatschappijen stellen dat zij door minder vervuilende en stillere vliegtuigen in te zetten er ook voor kunnen zorgen dat de overlast wordt teruggedrongen: “De luchtvaartmaatschappijen zijn ervan overtuigd dat zij minder geluid en CO2-uitstoot kunnen realiseren mét behoud van het bestemmingennetwerk voor de miljoenen passagiers en tonnen vracht die zij elk jaar van en naar Schiphol vervoeren.”
KLM, Air France en haar dochters zijn goed voor 60 procent van het vliegverkeer van en naar Schiphol.
In 2017, 2018 en 2019 had Schiphol te maken met bijna 500.000 vliegbewegingen per jaar. In de coronajaren 2020 en 2021 liep dat sterk terug, maar in 2022 werden er alweer 400.000 vluchten gerealiseerd.
460.000 vluchten
Het kabinet wilde aanvankelijk een nieuw plafond van 540.000 maar kwam daar later op terug. Overlast voor omwonenden, stikstof-problematiek en het ontbreken van vergunningen veranderden de plannen van groei naar krimp. Dat zou maximaal 440.000 per jaar moeten zijn. Wettelijk lijkt dat niet af te dwingen voor 2023, maar minister Harbers kondigde aan via handhaving een maximum van 460.000 af te willen dwingen en de 440.000 voor 2024 te reserveren.
Daarna zou Schiphol overigens weer kunnen groeien, op voorwaarde dat de overlast beperkt zou kunnen worden. De luchtvaartmaatschappijen stellen dus nu dat ze dat nu ook al kunnen.
Of die 460.000 (en 440.000) gehaald gaan worden is overigens de vraag. In de laatste drie maanden kwam Schiphol niet verder dan 30.000 vluchten per maand. Door personeelsproblemen lijkt snelle groei van het aantal vluchten op korte termijn uitgesloten.
Dreun
SchipholWatch, het platform van ‘onderwonenden’ dat de luchthaven kritisch volgt, noemde de rechtszaak “een dreun in het gezicht van omwonenden en een slag voor klimaat en milieu.” Dat alle Schiphol-vluchten essentieel zijn voor de economie bestrijdt het platform:
“Een groot deel van de huidige vliegbewegingen is bedoeld om buitenlandse overstappers met een spotgoedkoop ticket te verleiden tot een tussenstop op Schiphol. Deze groep reizigers – 70 procent van alle KLM-passagiers, oplopend tot meer dan 90 procent op een groot aantal vluchten – zorgt voor veel extra herrie en overlast, terwijl deze weinig tot niets toevoegen aan de Nederlandse economie.”
Lees ook:
Feitelijk steekt de klm (en consorten) een heel dikke middelvinger op naar omwonenden en alle anderen die in toenemende mate hinder ondervinden van onze "nationale trots". Het is inmiddels toch onomstotelijk bewezen wat de negatieve effecten zijn van vliegen en alles wat daarmee samenhangt. Besef ook even dat meer dan de helft van de passagiers (maar ook vracht) alleen naar schiphol komt om over te stappen. Dus wel omzet voor schiphol bv, maar enkel negatieve gevolgen voor onze natuur en daarmee ook voor ons voortbestaan. Wie iets verder nadenkt over zijn/haar toekomst zal instemmen met een krimp van schiphol. Zie ook de links onder dit artikel