“Prachtig aandacht voor de fiets maar vergeet de auto niets.” Met die woorden sloot het Noord-Hollandse Statenlid Thierry Baudet zijn bijdrage af in het debat in de Provinciale Staten over het ‘Onderzoeksrapport Randstedelijke Rekenkamer Fietsbeleid Noord-Holland’.
U leest het goed: a. Baudet is Statenlid in NH, b. hij kan niet rijmen en c. hij sprak over fietsen.
Door Piet Bakker
FvD werd in 2019 de grote winnaar bij de verkiezingen in Noord-Holland. Vanuit het niets naar negen zetels. Met als lijstaanvoerder de Zaandamse Johan Dessing. Die overmacht duurde niet lang, het eerste boze lid stapte datzelfde jaar nog op, in 2020 gevolgd door nog vijf leden. Van de negen waren er nog maar drie over.
Van die drie zittenblijvers verhuisde Joyce Vastenhouw uit de provincie zodat er een plekje vrijkwam. En die werd ingevuld door Amsterdammer Baudet, die ook nog eens lijstduwer (nr. 50) bij de komende verkiezingen is. De komende twee maanden gaat hij voor het luttele bedrag van € 1.329 bruto per maand in de Staten zitten.
Baudet’s bijdrage was een wonderlijke mengeling van onderbuik en onzin. Volgens hem is het stimuleren van fietsverkeer een aanval op de autobezitter, en daarmee een ‘aanval op het individu’. Als we gaan fietsen veranderen we van “onafhankelijke wezens dankzij die geweldige fossiele brandstof” in “geatomatiseerde kwetsbare individuen.” Fietsen is sowieso onzin volgens Baudet, alleen bedoeld voor kleine afstanden (onder de 10 km) en ongeschikt voor kinderen onder de 12, mindervaliden en ouderen. En omdat “de beloofde klimaatcrisis” uitblijft, regent het meestal in Nederland waardoor hij in ieder geval niet op de fiets gaat. Baudet zit liever in de auto, overal en ongestoord. En zo hard mogelijk: verkeersdrempels en flitspalen zijn bedoeld om de auto te pesten.
Het was een wonderlijk geluid in de Staten van Noord-Holland waar meestal kwistig met geld wordt omgegaan als het om auto’s gaat. Alleen in onze omgeving gaat het al om miljarden: A8-A9, Thorbeckeweg, Hoorn-Amsterdam-corridor. Bij al die projecten zit altijd maar een klein percentage voor fietsvoorzieningen. Maar dat is voor FvD nog te veel.
PvdD, D66 en GL (en wij dus ook) gingen in op de provocatie – want dat was het natuurlijk, het gaat bij Baudet niet om de inhoud maar op de publiciteit die zijn ‘speech’ oplevert – door te reageren. Wij schreven een stukje, de partijen protesteerden tegen Baudet met t-shirts en buttons (en gingen in debat – ook een zinloze onderneming).