Het Rijk heeft € 11,2 miljoen toegezegd om het tekort voor project Guisweg te dekken. Dat project houdt de sluiting van de overweg bij de Guisweg in, een fietstunnel op die plek, afsluiting van op- en afritten van de A8 in Koog a/d Zaan, en de aanleg van nieuwe op- en afritten bij het politiebureau en een nieuwe autotunnel naast het tracé van de A8.
Vanuit Europese gelden krijgt Zaanstad ook nog eens € 550.000.
Dit ‘voorlopige voorkeursalternatief’ is door Zaanstad bestuurlijk vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Er wordt nu toegewerkt naar een definitief voorkeursalternatief waarbij ook financiering voor het project zit. De € 11,2 miljoen maakt dat deels nu mogelijk.
Naar verwachting kan begin 2023, met behulp van de extra middelen, de planstudie worden afgerond en het definitief voorkeursalternatief worden vastgesteld. Het projectteam gaat binnenkort ook het proces uitleggen waarbij de inspraakreacties worden beantwoord.
Met deze verdere stappen lijkt een ander plan dan het ‘voorkeursalternatief’ (met name een verlaagd spoor) steeds verder uit beeld te raken. In Zaanstad gaf een meerderheid van de raad wel een positieve zienswijze af maar iedereen gaf tegelijkertijd aan eigenlijk liever voor een verdiept spoor te kiezen. Maar dat zou duurder uitvallen en NS/ProRail willen dat niet betalen.
Als de plannen doorgaan moeten er 50 procent meer treinen over het traject kunnen. Dat is toekomstmuziek. In verband met personeelsproblemen rijden er minder treinen op de Zaanlijn: Niet meer maar juist minder Zaanse treinen.
Lees hier ons Guisweg-dossier.
Zo moet het worden:
Wat zou het toch mooi zijn als het Rijk (Rijk?) de ontbrekende €160 miljoen zou bijleggen voor een volledige ondertunneling. Kan er toch best af van de € 15 miljard voor infrastructuur?
Dan kunnen er meerdere prima oost-west verbindingen worden aangelegd. De duizenden nieuwe huishoudens ten westen van het spoor blij, inwoners Westerwatering blij, inwoners Westerkoog blij en inwoners Oud-Koog blij. Deze halfslachtige Guisweg oplossing is meer dan een gemiste kans en maakt meer kapot dan je lief is.
Wat een onzinnige verbindingen heen en weer nar en van de A 8
Gezien alle problematieken o.a. ook de Coenbrug was hier maar 1 oplossing de juiste ge weest, een tunnel die aan de Oostkant van de Zaan was begonnen en door was getrokken tot onder de spoorbaan door. - Dan was er voor minimaal 50 jaar ook geen onderhoud meer aan de brug nodig geweest.
Goed plan, hoewel Zaanstad zich ambitieuzer moet opstellen. Zoveel woningen erbij, en zo weinig conflictvrije kruisingen met de Zaan, het spoor en provinciale weg. Twee opritten naar Amsterdam. Noord/zuidlijn naar Schiphol i.p.v. metro Zaandam - Sloterdijk? Nog wel detail oplossen op minuut 3:20, auto op parallel weg die in zinkgat verdwijnt.
'Er is geeneens personeel' is wel een heel slap argument. Net als het geklaag vanuit de Koog omdat zij nu opeens een stukje naar het politiebureau moeten rijden om de snelweg op te gaan. Het spoor verlagen vanaf Zaandam is natuurlijk veel duurder. Dan moeten ook de Stations worden aangepakt. Ik snap wel dat ze daar niet in meegaan. Ik zie graag meer treinen en vooral minder auto's.
50% meer treinen? sorry maar de NS komt al mensen tekort hoe dan maar hoop dat het een verbetering wordt
Die was er maar Westerwatering ging voor gras. De Houtveldweg zou aansluiten op de Verlegde Guisweg. Maar WesterKoog en Westerwatering vonden dat gras veel belangrijker was dan hun ontsluiting van de wijk.