Sinds mei 2021 kan de Coenbrug in de A8 tussen Koog a/d Zaan en Zaandam door een storing niet meer open. Alleen schepen met een maximale doorvaarhoogte van 6.20 meter kunnen nog onder de brug door.
Uit het onderzoek naar de Coenbrug blijkt dat de schade aan de brug ‘aanzienlijk’ is aldus Rijkswaterstaat. Door de omvang van de schade en de onzekerheid over de beschikbaarheid van specialisten en levertijden van materialen, zal de brug in de vaarseizoenen 2023 en 2024 niet open gaan.
Tot die tijd blijven de bestaande omvaarroutes voor scheepvaartverkeer via de Nauernasche Vaart, Noordzee en IJsselmeer van kracht. De Nauernasche Vaart is overigens ook tijdelijk gestremd door een storing bij de bruggen van de N203.
Rijkswaterstaat:
“Zowel beton-, als staalconstructies en draaiende delen van de brug moeten worden gerepareerd, verstevigd of vernieuwd. Daarnaast zijn er aanpassingen nodig aan de bediening, besturing en aandrijving van de brug. Hierbij kan naar voren komen dat oude onderdelen niet meer geschikt zijn en dat er nieuwe onderdelen ontworpen en gemaakt moeten worden. Dit kan extra inzet en tijd kosten, aangezien grote onderdelen van beweegbare bruggen altijd op maat worden gemaakt.
Rekening houdend met alle risico’s gaat Rijkswaterstaat er nu vanuit dat de brug de komende twee vaarseizoenen niet bedienbaar zal zijn.”
Rijkswaterstaat gaat in Noord-Holland de komende jaren tientallen bruggen, tunnels en sluizen renoveren of vervangen. Daarom wordt ook onderzoek gedaan naar de betonnen fundamenten, de vaste en beweegbare brugdelen en alle systemen voor bediening en machineveiligheid van de brug: “uit dit onderzoek kan volgen dat de brug gerenoveerd of op den duur volledig vervangen moet worden.”
Rijkswaterstaat adviseert vaarweggebruikers de reis voor te bereiden met behulp van www.vaarweginformatie.nl.
Noemen we 10 auto's ook al een file ?
Gewoon even rustig wachten in deze hectische tijd.
En Bert, top idee, weg met dat lelijke viaduct, Oud Koog weer in oude luister hersteld en.....AH een open dak !
Voor de beroepsvaart is dit erg vervelend maar dat er geen zeiljachten door de brug kunnen is een verademing.
Geen lange files meer op de A8 maar ook bij de andere bruggen in Zaanstad is het rustiger.
Deze reparatie gaat miljoenen kosten dus lijkt het me beter dat in plaats van nieuwe onderdelen de brugkleppen, aandrijfmechanismes en slagbomen worden vernieuwd.
Nog beter zou het zijn het hele viaduct te slopen en die vervangen door een tunnel.
Bij de Hoornse Lijn de weg al laten zakken en thv het politieburo weer omhoog, kan de A8 meteen verbreed worden naar 2x3 rijstroken.
Een open brug resulteert toch altijd in een file?
Of er nou veel autoverkeer is of niet.
10 auto's achter elkaar is ook al een file.
Waardoor worden deze files veroorzaakt ?
Door teveel autoverkeer misschien ?
Lekker zo laten, kan niet lang genoeg duren. Is toch bizar om files te veroorzaken om plezier jachten doorgaan te verlenen. Dat kan tegenwoordig echt niet meer.