Vanmiddag was het weer raak op de inmiddels ‘beruchte’ Kolkweg (N516) tussen Zaandam en Oostzaan. Rond twee uur klapten twee auto’s op elkaar.
Twee inzittenden van een van de auto’s zijn met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. Een meisje moest door de brandweer uit de auto worden gezaagd.
De oorzaak van het ongeluk is nog onduidelijk, daarom zal de Verkeersongevallen-analyse (VOA) onderzoek doen. De N516 richting Oostzaan is ruim een uur afgesloten geweest, en ook daarna is de doorstroming maar moeizaam op gang gekomen. Normaal gesproken is dit stuk weg al erg druk op zaterdagmiddag.
Het is minstens het zesde ongeluk al dit jaar op dit stuk weg (Thorbeckeweg – Kolkweg). Hier moeten automobilisten kiezen tussen verschillende opties op diverse kruispunten: Westkolkdijk, Ambacht, afslag Coentunnel en onder de A8 door richting Ring Noord, Alkmaar of rechtdoor naar Oostzaan. In de praktijk kiezen veel automobilisten op het laatste moment een andere baan wat zigzaggend verkeer en dus ongelukken (en veel bijna-ongelukken) tot gevolg heeft.
De borden vanuit Zaandam en de A8 afrit zijn duidelijk genoeg.
betonafzetting rijstroken onder het viaduct tussen de rijbanen richting Oostzaan en Amsterdam noord kan alles voorkomen.
je rijdt misschien 1x verkeerd, daarna vergeet je het niet meer.
Kan t niet teruggedraaid worden, naar EEN baan voor links af? Dus voor zowel naar Oostzaan als naar de verlengde Stellingweg? Dan kan een ieder, dus NA de links afgaande bocht een route kiezen!
Komend van de A8 zijn er twee banen, een voor links, en een voor rechts, Zaandam
Na linksaf skaan kom je in de stress: een baan rechts voir Amsterdam en verder, eenmiddenbaan voor Oostaan en een linkerbaan voor Purmerend
Alle drie met een apart stoplicht en dan wordt het afgeslagen verkeer ook nog eens opgedrukt vanuit Zaandam en Achtersluispolder.
Verkeerstechnisch prima oplossing: tussen 0.00 en 0.500.
Voor de andere tijdstippen is het geheel tekort. Zoiets moet je over een paar honderd meter trace aanleggen en niet op 80 meter………
de afrit A8 vanaf zaandam, richting Oostzaan splitst zich op in diverse banen. De linker is voor Oostzaan, de middelste voor Amsterdam noord via de Stellingweg. Dit staat op een bord aan de zijkant van de afrit, alleen dit wordt vaak niet opgemerkt. De verkeersstromen kruizen vaak op het laatste moment in de bocht. Vaak genoeg zelf gezien en meegemaakt dat het maar net goed ging.
Het zou duidelijker zijn, om de bestemmingen ook onder de betreffende verkeerslichten te hangen. dan zie je of goed voorgesorteerd staat. Dan hoef je niet op het laatste moment van rijstrook te wisselen.
Exact dat! ik vond het eerst ook onduidelijk die situatie. Dat ene bord mis je makkelijk en dan weet je het niet. Inmiddels weet ik het wel natuurlijk maar ik let altijd extra goed op daar. Raar stukje.
Precies. Als jij daar netjes goed staar voorgesorteerd, en je baan volgt richting Oostzaan, word je sinds de nieuwe situatie regelmatig uit de baan gedrukt door mensen die geen idee hebben.
Gewoon maar terug naar de oude situatie dan, zou ik zeggen.
Vroeger gebeurde hier nooit wat maar sinds Purmerend een aantal jaren terug een aparte uitvoegstrook kreeg kan je als ramptoerist hier structureel een stoeltje neerzetten en wachten op de volgende klapper……
Wat is vroeger? In mijn herinnering (maar die kan onjuist zijn) was die weg er voor 2000 nog niet.
In ieder geval ligt de weg van Oostzaan naar de snelweg A7 en tevens het Twiske er al sinds 1987. Of burgemeester Beuse moet toen in dat jaar begin juli een ander lint hebben doorgeknipt. De tijd gaat snel…..
In ieder geval was vanaf Zaandam naar Oostzaan en Amsterdam Noord en Purmerend tot voor een jaar tien er een kruising voor rechtsaf, rechtdoor en linksaf . Naderhand kwam er een vooraankondiging voor Purmerend. En nog erger, komend van Westkolkdijk moet je in feite drie rijbanen schuin oversteken om naar Purmerend te komen. Neem darbij nog de aparte rijbaan voor Amsterdam Noord , indirect overigens de weg naar de A1 en A2 en het resultaat zien we minimaal een maal per 14 dagen….