Wethouder Gerard Slegers noemde het een ‘second best’ oplossing en hoopte dat er over 40 à 50 jaar een verdiept spoor zou komen in Zaandijk en Koog a/d Zaan. En met hem vinden vrijwel alle raadsfracties dat een verdiept spoor beter is dan een autotunnel.
Maar toch lijkt het erop dat de gemeenteraad van Zaanstad vanavond haar goedkeuring zal geven aan deze ‘second best’-variant: een fietstunnel bij de Guisweg, die overweg afsluiten voor autoverkeer, nieuwe op- en afritten voor de A8 bij het politiebureau, de bestaande afritten in Koog a/d Zaan afsluiten en een autotunnel onder het spoor die uitkomt op de Provincialeweg.
Vrijwel niemand wil het – afgezien van de VVD – en daarom staan er niet minder dan zes moties vanavond op de agenda om het plan aan te passen.
- Aanpassing ontwerp fietstunnel, door Natascha Stroo (GL), Geert Rijken (PvdA) en Marc Wit (CDA): fietsers moeten in de tunnel een scherpe bocht maken en de wandelroute oversteken, een onveilige situatie. Gevraagd: Aanpassingen in het ontwerp van de fietstunnel te maken, waardoor de verkeerssituatie voor zowel fietsers als wandelaars verbetert.
- Afwaardering A8-West naar 80KM, door door Natascha Stroo (GL), Geert Rijken (PvdA) en Marc Wit (CDA): de ontwikkeling van de Guiswegplannen zorgt voor een toename van stikstofdepositie op de natuur binnen de omliggende Natura 2000-gebieden, met name bij de polder Westzaan. Gevraagd: om bij zoeken naar compensatiemogelijkheden de afwaardering van de A8-West naar 80km per uur als serieuze optie te onderzoeken.
- Compensatie Stikstofdepositie, schrappen Guisweg door Natascha Stroo (GL), gevraagd: om bij het zoeken naar compensatiemogelijkheden (stikstof) het schrappen van de huidige Guisweg tussen Westerkoog en Westzaan als serieuze optie te onderzoeken
- SP (Anna de Groot): Schrappen nieuwe afrit 3 (bij politiebureau) vanwege stikstofdepositie
- DZ (Marianne Doeves- de Boer) en SP (Anna de Groot): nu al flitscamera’s bij overgang Guisweg te plaatsen om het veiliger te maken.
- Penny Wise Pound Foolish Guisweg door Anna de Groot (SP), Hans Kuyper (ROSA) en Khaan Kuk (DENK): lobbymogelijkheden om het verdiepte spoor alsnog aan te leggen in beeld te brengen (en keuze dus uit te stellen)
Zelden is er een plan gepresenteerd dat op zo weinig enthousiasme kon rekenen. ROSA, SP, PvdD, CU, DENK en DZ zijn gewoon tegen, GL en D66 twijfelden nog bij de laatste behandeling in het Zaanstad Beraad. POV (6 zetels), PVV (2), PvdA (5) en VVD (5) zijn voor en omdat ook het CDA (2 zetels) niet meer vasthoudt aan de eis dat NS, Prorail en Provincie meer gaan bijdragen is deze partij ook positief. 20 stemmen voor dus (als iedereen er is en GL en D66 niet oversteken).
Wethouder Slegers zette alles in om het voorkeursalternatief aan te laten nemen, hij zei zelfs dat het hoogfrequente spoor door zou kunnen gaan zonder dat er iets gebeurde: “dan staan wij een halve dag in de file”. Dat was een vreemde suggestie, Slegers zelf heeft eerder beloofd: “zonder tunnel geen hoogfrequent spoor.”
Als voorkeursalternatief niet wordt aangenomen (wat niet waarschijnlijk is) komt er gewoon geen hoogfrequent spoor. En dan zijn NS, Prorail en ministerie opnieuw aan zet: hoe graag willen ze het en wat hebben ze ervoor over?
Kijk vanavond hier mee:
Positief blijven kijken naar zaken die om je heen gebeuren is goed voor je humeur. Zo af en toe je verbazen over wat er gebeurt is dat ook. Zo hebben we al jaren een Busbrug die wel open wil, maar dat om verschillende redenen niet kan. Het is een vaste oeververbinding en er is iets met bezwaarprocedures van omwonenden, waardoor deze brug ook voor het verkeer dicht blijft. Een andere langloper is de aansluiting A8-A9 varianten en geloof ik de oudste soap.
En nu, niet helemaal als nieuwe binnenkomer, is er de Guisweg spoorweg overgang met de variant die niemand wil.
Voor de direct betrokkenen heel vervelend, maar de ingrediënten voor vele jaren opiniestukken in de Orkaan zijn aanwezig.
Leer van in het buitenland gevonden oplossingen zoals infrastructuur op het eveneens dichtbevolkte Japanse hoofdeiland honshu. Daar hebben ze een perfect functionerend wegen- en spoorwegnet. En de treinen rijden nog op tijd ook. Een en ander moet voldoen aan de eisen van de toekomst. Maar we kunnen het natuurlijk ook weer verkwanselen aan de marktwerking en het openbaar blijven aanbesteden. Dan weet je zeker dat de goedkoopste 'oplossing' gezocht wordt.
Ik vind het altijd zo leuk om uit het raam te kijken als ik in de trein zit.
Maar ik vind deze "oplossing" zo krom dat ik dan toch maar voor het verdiepte spoor ga.
Hou Koog aan de Zaan bereikbaar, hou zoveel mogelijk natuur intact, en graaf geen sociaal onveilige fietstunnel en verderop nog een rare uitvalsweg.
Waarom is er eigenlijk nooit aan een fietsbrug bij dit kruispunt gedacht?
Ik denk dat een autobrug er helaas niet gaat passen. En dat de omwonenden daar ook niet blij van worden.
op het centraal station in Amsterdam is al een aansluiting gebouwd voor een metro richting noord holland, waarom deze niet gebruiken om een metro aan te leggen naar noord holland. kijk naar andere grote steden zoals Stockholm en Praag b.v. waarom willen we in Nederland steeds weer iets nieuws bedenken.
Als je dan toch bezig bent waarom dan niet meteen uitgeest, castricum heiloo, heemskerk, beverwijk enz. ook het spoor in een tunnel doen?
De NS gaan voorlopig alleen maar MINDER treinen inzetten.
Geld is in de politiek eigenlijk nooit het echte probleem: zie de oplossingen die er gevonden zijn/worden voor de corona- en energieproblematiek. Het ontbreekt aan visie. Raadsleden, wiens partij in de coalitie zitten, die voor stemmen omdat "we dat nou eenmaal hebben afgesproken", hebben geen eigen geweten, lijkt het.
LEES en HUIVER:
Toename verkeer in 2040: (Rapport Sweco blz. 24):
A8: Knooppunt Zaandam- aansluiting: 31%
A8: aansluiting 2-aansluiting 3: 32%
A8: aansluiting 3- aansluiting 4: 33%
N515 (Westzaan-Westerkoog) : 18%
N515-A8 (Westzaan -A8): 12%
A8-Politiebureau: 8%
Guisweg: N203-Berkenweg: 5%
N203: A8 (aansluiting 2)-Museumlaan: 4%
N203: Museumlaan-Guisweg: 7%
N203: Guisweg-Prunuslaan: 8%
Kaarsenmakerstraat: A8-Pinkstraat: 19%
Fortuinweg: Guisweg-Simon Gammerkade: 17%
Wezelstraat: Guisweg-Station: 24%
Wezelstraat: station-Oosterveld: 33% (en dat verkeer gaat dan via de rondweg in Westerkoog verder!
de Glazenmaker: Oosterveld-Westerkoogweg:11%
Westerkoog: Westerkoogweg-de Wildeman: 14%
de Wildeman: Westerkoogweg-de Binding (=de busbrug): 16%
Verzetstraat: Breestraat-raadhuisstraat: 13%
Leliestraat: N203-Anemoonstraat: 24%
Leliestraat: Anemoonstraat-Zuideinde: 26%
Alexanderbrug: Zuideinde-Oostzijde: 25%
Bernardbrug: Westzijde-Bernardweg: 14%
Op 6 wegen is het resultaat 0% toename/ afname.
Slechts op één weg neemt het verkeer volgens de berekeningen af:
Van Goghweg: N203 -prins Bernardbrug: -7%
Bedenk hierbij ook dat er nieuwbouwplannen in de week liggen op het gebied van de sportvelden/ zwembad. 1600 woningen is de prognose. Hier is in de berekeningen geen rekening mee gehouden. Dat geldt uiteraard ook voor nieuwbouwplannen in de hele Zaanstreek.
2040 lijkt ver weg, maar is oh zo dicht bij! Wat zullen we tegen die tijd zeggen? "Wie heeft dit ooit zo verzonnen?"
waarom wordt er in de Gemeenteraad niet eens geluisterd naar de oude en nieuwe voorstellen van Hart voor Stad. plannen die de burgers en ter zakekundige worden bedacht en die nog betaalbaar. de politiek is landelijk en plaatselijk is een chaos.
Deze variant komt er omdat de Zaankanters die tegen zijn, hier en op FB, zich niet bij hun partij melden om die aan te spreken om tegen te stemmen.
De meesten zal het dus worst zijn wat Zaanstad doet en zich schikken in wat ProRail en Amsterdam het goedkoopst vinden.
De keuze voor deze variant is onvoorstelbaar. Er is maar 1 juiste keuze. En dat is een sleuf , met plaatselijk verdichting om verkeer te laten passeren . Beter nu nog wachten dan weer zo’n afschuwelijke op lossing als nabij de kruising Vincent van Gogh weg / provinciale weg . Laat als gemeente je niet onder druk zetten door ProRail en of NS .
Raar maar misschien wel de realiteit: Waarom komt er iets dat bijna niemand wil?
Zonder ondertunneling van het spoor blijft het gerommel in de marge.
Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat zo'n gedrocht er doorheen geduwd wordt? Dat heeft te maken met de 2 petten die de verantwoordelijke wethouder, Gerard Slegers, heeft. Hier wordt geluisterd naar Prorail, NS en Amsterdam. Slegers is als vice-voorzitter Vervoersregio betrokken bij Amsterdam. Tegenstrijdige belangen. En wanneer luistert de politiek naar de bewoners die er direct mee te maken hebben of krijgen? Hopen dat we over 40-50 jaar de gewenste verdiepte bak krijgen? Dan is die man in ieder geval niet meer betrokken bij Zaanstad! Misschien wel minister van Verkeer & Waterstaat. Zal toch niet?
André, je slaat de spijker op de kop. Waarom wilde Slegers ook als weer de begraafplaats sluiten? Komt deze Slegers eigenlijk uit de Zaanstreek?
Daarzit’m de kneep.
Geen liefde voor de streek.
dit is een gedrocht van een zgn oplossing....hiermee ontstaan op andere fronten weer heel veel problemen en zondevande investering. De enige goede oplossing is weliswaar duurder maar lost alles netjes op. Dus een verdiepte bak is de enige goede keuze.
Als onverhoopt voor deze variant wordt gekozen, komt er nooit meer een verdiept spoor. Advies: keur deze variant af. Geen bewoner wordt hier blij van. Lees nog een keer de laatste regel. “En dan zijn NS, Prorail en ministerie opnieuw aan zet: hoe graag willen ze het en wat hebben ze ervoor over?” Stem tegen in belang van Zaanstad.
Stem tegen dit absurde voorstel
Helemaal mee eens!
volledig mee eens