Er komen steeds meer klachten over Schiphol bij Zaanstad binnen. Vergeleken met de coronaperiode (2020-2021) wordt er wel meer gevlogen, maar vergeleken met de periode daarvoor niet. Nu ligt het aantal vluchten zo’n 20 procent onder het aantal van voor corona (2017-2019).
In 2022 wordt niet anders gevlogen dan in de periode voor corona. De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kon geen afwijkende patronen vinden als die twee periodes met elkaar worden vergeleken. Alleen wordt er ’s nachts meer over de Zaanstreek gevlogen. Maar de klachten betreffen vooral de vluchten overdag volgens de gemeente.
Toch maakt Zaanstad zich zorgen over de hinder van Schiphol en verwijst daarbij naar de Gezondheidsmonitor van de GGD:
“In Zaanstad als geheel ondervindt 43% van de respondenten matige tot ernstige hinder van vliegtuiglawaai. In Krommenie en Assendelft gaat het om 66-80% van de respondenten.”
Wethouder Breunesse (GL) antwoordt op vragen van D66-raadslid Mariam Talim (waar ook veel klachten binnenkwamen):
“Dat het aantal vluchten na corona weer toe zou nemen lag in de lijn der verwachting. Het verschil tussen de relatief stille coronaperiode en het vliegverkeer dat in de zomermaanden weer bijna op volle sterkte overvliegt is echter groot en leidt tot veel hinder. Ook bij de gemeente komen de laatste tijd veel klachten binnen over vliegtuiglawaai.”
Nachtroute
’s Nachts wordt er wel anders (en meer over de Zaanstreek) gevlogen vanwege een nieuwe nachtroute op de Polderbaan die half juli is ingevoerd. De klachten betreffen de dagvluchten, en die vliegbewegingen geven volgens de wethouder voor en na corona eenzelfde beeld. Zaanstad heeft zich overigens in het Schiphol-overleg tegen deze nieuwe route gekeerd.
Breunessse schrijft ook dat Zaanstad en andere gemeenten vinden
”dat het Rijk veel meer rekening moet houden met de gezondheid en leefbaarheid in de omgeving van Schiphol dan tot nu toe gebeurt. Daarbij gaat het niet alleen om geluid, maar ook om de luchtkwaliteit, de uitstoot van CO2 en stikstof. Vliegtuiglawaai in de nacht is extra storend omdat mensen daardoor slecht slapen. In het collegeakkoord is daarom (n.a.v. een motie van de raad uit 2019) opgenomen dat Zaanstad inzet op een nachtsluiting van Schiphol en dit dragen wij ook uit.”
440.000 maximaal
Het maximaal aantal nachtvluchten is nu 29.000 en dat zou ‘op termijn’ naar 25.000 per jaar moeten; het stoppen van de nachtvluchten is op dit moment geen optie.
Schiphol verwerkte in 2017 – 2019 bijna 500.000 vluchten per jaar. In de coronajaren 2020 en 2021 was dat 227.000 en 267.000. In 2022 zal dat weer boven de 400.000 komen. Voor 2023 en daarna heeft het rijk een maximum van 440.000 vastgesteld.
Foto: vliegtuig boven Westzaan (Orkaan)
Eens met het bovenstaande. De focus ligt enorm op het vliegverkeer. Dit terwijl gemotoriseerd verkeer in Zaanstad veel meer herrie en overlast oplevert. Ik wil de rondweg Westerkoog graag nog aan het rijtje toevoegen. Waar de verkeersdruk nu al te hoog is en zijn er plannen om dat nog veel verder omhoog te schroeven. Volgens mij is lokaal verminderen van overlast door gemotoriseerde verkeer eenvoudiger te realiseren als minder vliegverkeer. Er hebben ook veel meer inwoners last van. Dus waar zou dan de focus op moeten liggen?
Op elektrisch rijden en vliegen? of gaan we toch waterstof doen?
Al die mensen die klagen over de vliegtuigoverlast , nemen die dan de fiets naar griekenland als ze daar een vakantie hebben geboekt ? zou wel stoer zijn !
Waarom neem je aan dat al die mensen die klagen naar Griekenland op vakantie gaan?
4 vliegtuigen in 2 uur Aaf ?
Dan heb je er toch een paar gemist hoor, nou, een paar.
Maar ergens heb je wel gelijk hoor over het verkeerslawaai.
Maar het bijzondere is dat dit gaat wennen, heb ik het dus niet over motoren en scooters, daar wordt je gek van.
Dacht altijd dat er een wettelijke grens was aan het aantal db's bij gemotoriseerde voertuigen maar dat kan ik zo maar fout hebben.
Komen de klagers en bellers wel eens buiten hun eigen woning? Heb net rondje gereden, in mijn scootmobiel, cabriolet model.
2 uur lang geen seconde zonder een worst aan LAWAAI van auto's, vrachtauto's, bestelbussen, lijnbussen, treinen en heel veel scooters.
Wandelweg, Provinciale weg, N246 tussen watertoren en West Knollendam, toegangsweg naar Saendelft, A8, A7, Provinciale weg tussen Krommenie en Wormerveer, Vincent van Goghweg, Leliestraat en vast nog meer straten waar non stop het geluid van verkeer overheerst.
Heb 4 vliegtuigen gezien waarvan 1 enkele seconde hoorbaar was.
Straks nog 20.000 extra auto's binnen de gemeentegrenzen als de geplande huizen bewoond zijn.
Laten de bellers en klagers over vliegtuiglawaai een paar weken overdag wat gaan fietsen langs de genoemde wegen om hun mening bij te stellen. Auto laten staan, op de fiets naar werk, kinderen op fiets naar school, op de fiets boodschappen doen, op de fiets naar de sportschool en op de fiets op vakantie ipv auto vliegtuig. Dan zal de klachtenstroom een andere wending krijgen.
Ik woon aan de drukke Wandelweg met dag en nacht auto en scooterlawaai dat altijd aanwezig is.
Aaf Aafjes
Het zijn vaak dezelfde mensen die klagen over het vliegverkeer dus het aantal klagers is veel kleiner dan het aantal klachten
en over het algemeen valt het best wel mee met de vermeende overlast van het vliegverkeer.
Als de wind uit noordelijke richtingen komt hoor je er iets meer van omdat een stijgend toestel nu éénmaal meer motorvermogen nodig heeft dan een landend vliegtuig.
Ik ben het helemaal met Aaf eens dat het wegverkeer veel meer overlast veroorzaakt.
In het rijtje straten die Aaf noemt kun je ook nog de Heijermansstraat, Kepplerstraat, Wibautstraat, Zaanweg,Guisweg en Westzijde toevoegen.
En Zaanstad gaat er prat op om zo snel mogelijk nog 20.000 woningen te bouwen. Niet zo gek dat er ook meer klachten komen van nieuwe inwoners die zich niet verdiepen in de nieuwe woonplaats.