De Europese Unie stelt een 3,4 miljoen euro beschikbaar voor het verbeteren van de spoorverbindingen tussen de regio Amsterdam en de regio Alkmaar. Hiervan gaat 1,1 miljoen euro naar het project Guisweg in Zaandijk.
De subsidie is voor onderzoek naar het vervangen van de spoorkruisingen door tunnels en viaducten bij de Zaancorridor. Naast de Guisweg gaat het om het stationsgebied in Heerhugowaard en de Helderseweg in Alkmaar.
De kruising van de Guisweg met de Provincialeweg bij Rooswijk verdwijnt. De ‘hoofdoplossing’ bestaat volgens de Vervoersregio:
”uit een fiets- en voetgangerstunnel onder de bestaande spoorwegovergang bij de Guisweg. A8-aansluiting 3 krijgt er een op- en afrit bij in combinatie met een nieuwe verbindingsweg tussen de Guisweg (vlakbij tennisvereniging Westzijderveld) en de Provincialeweg.
De twee ’haalbare opties’ zijn een noordelijke en zuidelijke ligging van de nieuwe verbindingsweg (kaartjes onder). Over een ’verdiept spoor’ wordt in het persbericht van de Vervoersregio niet meer gerept.
Vandaag inlopen
Vandaag wordt tussen 16.00 – 20.00 uur een inloopbijeenkomst georganiseerd in De Ontmoeting, Parklaan 1 in Zaandijk.
Als de onderzoeken klaar zijn, kunnen gemeenten opnieuw een subsidieaanvraag doen voor de gedeeltelijke financiering van de aanleg van tunnels en viaducten. Dat is ongeveer over twee jaar.
Regenpak aan en fietsen maar. Zo kwam ik gisteravond bij de fietstunnel N246/Kerkstraat in Wormerveer. Mijn weghelft was over een flinke lengte (dat redde ik niet met stevig aanzetten en dan voeten omhoog) ondergelopen met regenwater. Enkele meters water vloeiden daarbij ook over de verkeerde weghelft waar ik op reed. Met de toename van stevige buien hoop ik oprecht dat we een bovengrondse verbinding houden en de trein ondergronds laten gaan bij de Guisweg.
Kan iemand mij vertellen hoe je van Westerkoog naar Oudkoog komt met de auto?
Zaanstad maakt weer eens mooie plannen maar de A8 is van Rijkswaterstaat en de nieuwe op- en afritten zullen voor kosten van het Rijk zijn en het is nog maar de vraag of die miljoenen in het project gaan steken zeker nu er 11 grote projecten op de lange baan zijn geschoven vanwege het stikstofgedoe. Ook voegen die nieuwe op- en afrit weinig zeker nu de verbindingsweg tussen de A8 en de A9 er voorlopig niet komt.
Het is ook nog eens een Natura 2000 gebied dus de gemeente krijgt ook te maken met het stikstofgezeur.
Ook het zomaar afsluiten van een op- en afrit bepaald Rijkswaterstaat.
Het afsluiten van de op- en afrit heeft wel een groot voordeel en dat is dat de A8 eenvoudig verbreed kan worden naar 2x3 rijstroken.
Ik verwacht niet dat de plannen zoals die op de tekeningetjes staan binnen 10 jaar zijn gerealiseerd en als er iets komt dan zeker geen nieuwe op- en afrit.
Beetje Jammer dat ze er niet bij vermelden dat een vereniging die al 41 jaar onder het viaduct van de A8 zit nu dreigt te verdwijnen omdat er even vergeten is ze op de hoogte te houden van de plannen.
Die 1,1 miljoen is al lang uitgegeven voor eerder onderzoek. Maakt het verlies alleen iets minder. Iedereen heeft zijn plasje er al over gedaan.
Zoveel geld voor alleen onderzoek en dan wordt er maar 1 knelpunt in de Zaanstreek opgelost!
Hopelijk wordt de scope groter zodat de infrastructurele problemen in de wijk Nieuw West ook worden opgelost. Al 30 jaar wachten op ontsluiting en ondertussen de wijk vol zetten met veel appartementen waardoor de problemen alleen maar groter worde.
Het ziet er naar uit dat Zaandam een soort uitbreiding van Amsterdam wordt, dus bekijk het dan ook vanuit die optiek.
Daarnaast hoop ik dat er bij andere oplossingen zoals een verdiept spoor ook gekeken wordt naar de positieve effecten die geen financiële bate zijn, zoals geluid en schoonheid.
Als de op- en afrit van en naar de A8 verdwijnen (plaatje A) dan kan de Provinciale Weg tussen de Vincent van Goghweg en Wormerveer mooi worden versmalt naar 2x1 rijbaan.
Dat heeft als voordelen dat de 2 tunnelbakken een stuk korter en dus goedkoper kunnen worden, dat het vooral tussen Zaandijk en Wormerveer veiliger wordt en dat de oostelijke rijbanen kunnen verdwijnen zodat er op de vrijgekomen grond bijvoorbeeld een groenstrook kan komen.
In mijn optiek een tunnel, voor Zaanstad, op de verkeerde plek, matig ontwerp, beperkt toegevoegde waarde voor Zaanstad. Kan het überhaupt wel op die plek i.v.m. natura 2000 gebied en stikstof uitstoot? Meer (2x zoveel) treinen is natuurlijk prima en toe te juichen (wel even goed kijken naar de gevolgen, zoals geluidsoverlast e.d.), maar maak dan als gemeente ook gebruik van het moment en ga voor een oplossing waar heel Zaanstad voordeel van heeft. Daarnaast kunnen de op- en afritten uit het ontwerp richting de A8 nu al komen te vervallen, aangezien de aansluiting A8-A9 van de baan is.
Hier is toch 2 keer het zelfde plaatje afgebeeld of moet ik de verschillen zoeken? Een verdiepte aanlegging van het spoor tot aan Zaandam wordt voor meerdere mogelijkheden voor het ontsluiten tot en met de westerwatering en kan de busbrug gewoon gesloten blijven in de spits. Zie hart voor de stad advies
Er is rechtsonder een verschil te zien, met en zonder aansluiting A8.
Bij ondertunneling van het spoor kunnen en mogelijk meer sporen gebouwd worden. Ook de station onder het maai veld zakken,
Als het spoor ondertunneld wordt, zal het heel duur en niet logisch zijn om het station onder het maaiveld te brengen. Het spoor hoog en het station laag. Of kan het zijn dat je bedoelt dat het spoor in een tunnel moet? Dan graag 'verdiept' of 'ondergronds' spoor schrijven svp. Alvast bedankt.
Ondergronds dat spoor
Het ziet er toch allemaal niet uit !!! Kijk wat een chaos van wegen bij de op- en afritten van de A 8. En dan hebben wij he nog niet eens over de ondergrondse T- kruising bij de Provincialeweg. Dit vraagt om problemen.
Ondertunnelen dat spoor !!!
Inderdaad, het ziet er niet uit. Oud-Koog zit straks compleet tussen de fly-overs; die snelweg had destijds al ondertunneld moeten zijn. Zo zonde dit.
Onderzoeken voor 1,1 miljoen euro? Al jaren lang wordt gesproken over een tunnel,?, En nu komen er zakkenvullers dit allemaal weer onderzoeken? Mijn bloed kookt als ik dit lees.
Jippie, meer dan een miljoen euro zodat we nog meer bureautjes nog meer onderzoeken kunnen laten doen naar opties die allemaal verre van ideaal zijn. Nu komt het vast - ooit - goed.