De ‘drastische’ ingrepen die het kabinet aankondigde voor Schiphol komen waarschijnlijk neer op een nieuwe bovengrens van 450.000 of zelfs 420.000 vluchten in plaats van het ‘oude’ maximum van 500.000.
Schiphol zelf hoopte door te groeien naar 540.000 maar die vlieger gaat niet op.
De drastische ingrepen zijn nodig om geluidsoverlast en de uitstoot van stikstof en fijnstof tegen te gaan.
De plannen zijn nog niet openbaar gemaakt, maar lekten uit via De Telegraaf. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) wil nog voor de zomer een besluit nemen.
Schiphol zit voor dit jaar nog niet aan de grens, in de eerste vier maanden waren er 114.000 vliegbewegingen. Er wordt een grote drukte in de zomer verwacht.
UPDATE: De luchthaven kondigde aan dat tussen begin juli en half augustus honderden vluchten per dag worden geschrapt. De reden is dat er te weinig beveiligers bij Schiphol zijn in die periode. Luchtvaart-maatschappijen en reisbureaus willen claims bij Schiphol neerleggen vanwege de geschrapte vluchten.
In 2017 t/m 2019 werd de grens van 500.000 gehaald. Daarna stortte de markt in door corona.
Meneer Versteeg, het is duidelijk dat U bijzonder fanatiek pro luchtvervuiling bent. Gelukkig staat U hier - -gezien de reacties--alleen in
Ofschoon Bert's reacties mij het lezen van de Telegraaf 's ochtends besparen vind ik toch dat we hem met enig respect moeten behandelen. In deze tijd is het geven van je mening hoeveel of hoe weinig welgevallen voor anderen dan ook, iets dat nog maar weinig durven.
Voor je het weet heb je een boer of een antifa voor je deur, al dan niet met een waxinelichtje of een fakkel....
Bert, ik wens je morgen een fijne dag. Helder zicht, de wind zit goed in de Noord- tot Oosthoek en er komen er zeker 180 over, net als gister.
Tenminste, moet je wel in Oostzaan- zuid wonen om ze goed te kunnen zien en horen........
Ik ga niet met u in discussie meneer Visser !
Ik heb een hekel aan mensen die willens en wetens onze economie en ons welzijn naar de knoppen proberen te brengen.
Wat willen jullie nu precies?
De ene keer is het vermeend lawaai, de andere keer stikstof maar de realiteit is dat u bang bent dat er een vliegtuig op uw dak stort.
Het is een utopie te denken dat het "stikstofprobleem" wordt opgelost.
We worden gek gemaakt door Brussel maar ondertussen stapelen de problemen in Nederland zich op.
We hebben grote woningnood, de energieprijzen rijzen de pan uit net als de voedselprijzen.
Verreweg de meeste Nederlanders hebben hun buik vol van het stikstofgezeur omdat een paar mensen vinden dat we in hun ogen teveel stikstof produceren.
De put der onwetendheid is bodemloos.
Meneer Bert Versteeg,
Ik tel hier zo'n 8 goed onderbouwde reacties op uw post.
En daag u uit om met een evengoed onderbouwde tegen reactie te komen,
zonder te vervallen in de u vertrouwde platitudes.
Gaat dat lukken, Bert?
Wat Schiphol betreft: krimp is noet meer tegen te houden. KLM wordt straks volledig AirFrance en Charles de Gaulle bij Parijs wordt de internationale hub.
Sanering in de land- en tuinbouw en veeteelt: zelfde verhaal. Vraag en aanbod gaan drastisch veranderen. De vraag naar plantaardige voedselproductie neemt gigantisch toe en dus gaat ook die markt zichzelf aanpassen.
De problemen ontstaan hier omdat we het proces van saneringen willen gaan versnellen. Het moest eigenlijk gisteren al allemaal geregeld en aangepast zijn en dat gaat dus niet. Vandaar boosheid en frustratie....compensaties, vergoedingen, uitkoop, onteigeningen en verplaatsingen dat is niet zo maar geregeld. En een pot van 25 miljard. De vraag is of dat genoeg is. Een 'schone' TaTasteel zou ook fijn zijn maar in hoeverre kan (ook een groot) bedrijf die kosten van omslag zelf betalen? En ook die innovaties en verduurzaming daar kosten ook tijd. Verder werkt de overbevolking ook niet mee in klimaat en stikstofkwestie.
SCHIPHOL EN HET CORONA STAARTJE
Het inperken van vluchten op Schiphol met alle chaos van dien is het gevolg van simpele economische marktwerking. Wanneer vraag instort (als gevolg van b.v. een mondiale pandemie) wordt personeel ontslagen. Trekt de sector weer aan, dan moet het aanbod snel weer op functionerende capaciteit gebracht worden. En daar heeft Schiphol verzaakt. Of veel te laat op geanticipeerd.
Hogere lonen, afgedwongen door de bonden, en een banenmarkt zijn middelen om personeel te werven. Maar in het geval van de luchthaven véél te laat genomen besluiten. Zowel de overkoepelende luchtvaartbranche IATA als de toeristensector voorspelden een snelle opleving van reizigersaanbod zodra de pijn van Covid-19 gelinderd was. Schiphol heeft hier tè laat op geanticipeerd. Heeft daarnaast ook nog te kampen met een slechte reputatie m.b.t. personeelsbeleid. Denk aan de lage lonen, de ongezonde arbeidsomstandigheden, de hoge werkdruk en concurrentie onder afhandelaars. Deze laatste factor bewust gekozen om de kosten te drukken. Nu probeert Schiphol ad hoc de verloren tijd naar invulling van lege arbeidsplaatsen goed te maken. Wat niet realiseerbaar is in een zo korte tijdspanne.
Gevolg: chaos. En noodzakelijk krimpen.
Het echec Schiphol heeft meer gevolgen die de luchthaven ernstig financieel kunnen gaan treffen. Maar ook de KLM. Die is de primaire gebruiker. En aan het infuus van de staat die de blauwe zwaan met miljarden subsidies in leven houdt. Daar zijn verplichtingen aan verbonden die de vlieger niet welgezind zijn. Met de opleving van het vliegverkeer en de navenante winst hoopte de KLM de schuldenlast snel af te lossen. Alleen al om onder de strikte supervisie van de overheid uit te komen.
Met de beperkingen die nu aangekondigd zijn verbleekt ook de snelle aflossing. Het bedrijf [KLM] gaat Schiphol aansprakelijk stellen voor de schade. Net als vele andere luchtvaartmaatschappijen èn de reisbranche. En daarmee ontstaat een situatie waarin de sector van binnenuit wordt uitgehold door een reeks juridische procedures.
Het aangekondigde stikstofplan van het kabinet heeft het vooral op de agrarische sector gemunt. Maar ook de luchtvaart zal zich niet kunnen onttrekken aan de gevolgen van deze Europese wetgeving. Nà Tata Steel is Schiphol de grootste uitstoter van stikstofoxiden in Nederland. Onder druk van de boerenprotesten, die zeker gaan komen, en nu al de eenheid binnen het CDA en de VVD uiteen scheuren, zou het strategisch wijs zijn als de agrariërs met de vinger gaan wijzen naar de mede mega vervuilers: #1 en 2 in de top 100 van meest vervuilende bedrijven in Nederland.
Want alleen de melk- en slachtkoeien en varkens verantwoordelijk te stellen voor het, door de opeenvolgende kabinetten Rutte verwaarloosde beleid, laat de grote industriële vervuilers buiten schot. De nummers 1 en 2 in de Neerlandse vuile top 100.
Milieudefensie en Greenpeace zijn blij met het stikstof plan van aanpak. Met recht.
Het is een stap in de gezonde richting. Maar nog lang niet genoeg. Er bestaat de dringende vraag naar woningbouw. Ook rond de regio Schiphol. Een studente vertelde op de protest meeting op Schiphol j.l. dat geplande bouw in de regio niet door kan gaan vanwege de geluidsoverlast. En dat geeft aan dat de diverse belangen in ernstig conflict met elkaar komen.
Facit: Nederland is tè klein om, èn de 2de vleesexporteur mondiaal te zijn, èn de doorvoerhaven te zijn van overstappers (hub) in de luchtvaart. Wat we nu zien is de lang voorspelde conflicterende botsing tussen economische belangen. Ongereguleerde economische groei lijdt onvermijdelijk tot conflicten. Eén rat in een kooi gedijd. Honderd in diezelfde kooi, stel uzelf voor in een volgpropte lift.
Met de opdracht van de EU, de reducering van de stikstof uitstoot, moet het kabinet nu eindelijk met de billen bloot. Dat gaat pijn doen. Maar had voorkomen kunnen worden. Had het de Parijs akkoorden meteen geïmplementeerd in verantwoord milieu en klimaatbeleid, dan was deze ‘overval’ te voorkomen geweest.
Mooi verwoord en omschreven waar het inderdaad om gaat. Keuzes maken! We kunnen niet overal de beste in zijn en dat moeten we naar mijn mening ook niet willen. Hoop dat wij met zijn allen dat nu wel kunnen en niet blijven doormodderen. Goed om te lezen dat meer mensen wel het grotere geheel zien!
Het feit dat wij onderaan bungelen in allerlei lijsten die iets zeggen over gezondheid van natuur - en dus van mensen: bodem-, lucht- en waterkwaliteit, is een gevolg van het uiterst merkwaardige streven van Nederland, om als kleinste land overal de beste of de grootste in te willen zijn...
Dat bij zulk megalomaan streven de gezondheid geen enkele rol speelt is voor een ontwikkeld land toch echt heel bijzonder.
Ten tijde van de Paarse kabinetten bleken wij juist bovenin allerlei van dat soort lijstjes terechtgekomen te zijn. Maar ja, die nog niet zo extreem neoliberaal geleide kabinetten werden destijds door nationaal rechts vol vuur bestreden met de de term 'de Puinhopen van Paars'.
Suggesties hoe we het leed dat Rutte heet zullen gaan framen?
Wat een domme argumenten over nationale trots. Het is gewoon een simpel puur commercieel bedrijf dat de lasten bij de burger legt en de winsten voor zich houdt. Te dom om te denken dat het nationale trots is, als we iets nodig hebben en het bevalt schiphol vanuit commercieel oogpunt niet dan laat het ons keihard in de kou staan.
Verder het argument om te moeten verhuizen als je iets niet bevalt slaat ook nergens op. De meeste mensen wonen hier al hun hele leven of anders al tientallen jaren. En wat gebeurd er als je verhuisd in deze wooncrisis? Dan gaan er andere mensen wonen die net zo hard gaan “zeuren”! Het heeft niks met “zeuren” te maken als je niet kan slapen. Verhuis liever zelf naar een ander land en ga daar lekker ervaren hoe fijn het allemaal is.
Maar goed Bert laten we vooral met zijn allen doen alsof er geen problemen zijn bij de opwarming van de aarde. Dan stijgt het water vanzelf en wordt inderdaad Schiphol en de rest van de Zaanstreek weggevaagd door overstromingen. Probleem ook weer opgelost, toch?
Of wellicht zouden we gewoon gebruik kunnen maken van de EU. Immers hebben we al een aantal gigantische vliegvelden in Europa. Waarom hebben wij in godsnaam zo een groot vliegveld nodig? Het is gewoon een ego spelletje van de politiek, kijken wie de grootste heeft!
Kan er nog een nul van die 420.000 af? Vandaag bijna iedere minuut!!,zo'n mega vervuiler overvliegend. Hoe kan je in deze tijd nog sympathie voor die vervuilers opbrengen. En welke malloot heeft de bijnaam, "onze nationale trots" bedacht? Hoezo trots op een milieuterrorist?
Zie hoe de koehandel in den Haag werkt:
Als wij (VVD, CDA) nu dat Schiphol met 15% gaan verkleinen omdat jullie (D66, linkse oppositie) dat graag willen, gaan jullie dan niet dwarsliggen als wij (VVD, CDA, CU) de krimp van de boeren ook met 15 procent gaan verkleinen.....?
De Volkskrant schrijft: 'De luchthaven stoot niet alleen te veel stikstof uit, maar produceert ook te veel fijnstof en te veel geluidsoverlast. De overlast voor omwonenden zou de belangrijkste reden zijn dat de luchthaven flink moet snijden in het aantal vluchten.'
Mogelijk speelt er nog iets anders mee, n.l. het feit dat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid al in 2017 ernstige bedenkingen had omtrent de veiligheid van zoveel vluchten op een luchthaven met elkaar kruisende banen, waarover alsmaar gewisseld moet worden. Een Vandaag krijgt - ondanks uitspraken van de rechter dat dit wel moet - de stukken maar niet boven tafel hierover. Vandaag meldt Jan Salden nog op Twitter: Vanochtend zitting gehad bij @RaadvanState: @MinIenW weigert documenten over vliegveiligheid #Schiphol te verstrekken, ondanks uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland.
Wat vindt burgemeester Jan Hamming daarvan, die voorzitter is van de Veiligheidsregio Zaanstreek/Waterland? Hier gaan tegenwoordig stijgende en landende vliegtuigen tegelijkertijd over Assendelft...
Er staan op vliegherrie.nl - bijna 1 jaar in de lucht nu - inmiddels zoveel aanwijzingen dat mensen onder start- en landingsbanen zenuwinzinkingen nabij zijn, depressief worden van het niet aan hun slaap kunnen komen, dat er nu eindelijk vanuit het Ministerie I en W eens naar die klachten geluisterd lijkt.
Maar... toch nog even uitkijken of dit geen geitenpaadje is om Lelystad Airport alsnog te gaan openen...
Dat geitenpaadje zag ik ook al verschijnen toen ik het nieuws hoorde.een geitenpad met een flinke adder onder het gras
Hele leve in Assendelft gewoont, ik hoor vliegtuigen niet eens meer.
Met Lelystad verplaats je de ellende naar een ander gebied en wordt er dus niks opgelost! Krimp van Schiphol is noodzaak en Nationale Trots is die puinhoop allang niet meer. Bovendien betaal de werkers is fatsoenlijke salarissen en geef ze correcte contracten.
En kom is met belastingen op kerosine, zodat je vliegen duurder maakt, dan komt die krimp vanzelf.
De Volkskrant, daar noem je ook wat, dat is een linkse krant.
Vliegherrie.nl is een wassen neus, een klein groepje tegenstanders van onze Nationale Trots (Schiphol) plaatst bijna dagelijks klachten op deze site.
Tegen de vermeende herrie valt veel te doen, de woning isoleren, ramen dicht
of doe oordopjes in.
Het is ook nog eens zo dat de mensen vaak zelf onder aanvliegroutes zijn gaan wonen dus dan moeten ze ook niet zeuren als er een vliegtuig overkomt.
Voor veel mensen zou het een uitkomst zijn als vakantievluchten straks worden uitgevoerd vanaf Lelystad Airport, deze luchthaven licht mooi centraal gelegen en vlakbij de Rijksweg A6.
Het Kabinet laat echt geen vijftig- tot tachtigduizend vluchten verdwijnen, deze zullen verdeeld worden over andere luchthavens zoals Rotterdam The Haque Airport, Eindhoven, Maastricht Airport of Groningen Eelde Airport.
En andersom is de Telegraaf een rechtse krant, maar heeft desondanks af en toe toch wel iets zinnigs te zeggen.
Je bent er vroeg bij, Bert. Gewekt door een vliegtuig…..?