Bewoners van de Czaar Peterstraat voeren al jaren actie tegen de verkeersoverlast in de straat. Vooral sinds andere straten in het centrum zijn afgesloten wordt de straat als doorgaande brom- en scooterroute gebruikt.
Waarschwuwings- en verbodsorden en brieven naar de bazen van de maaltijdbezorgers hebben niet of nauwelijks geholpen.
Zaanstad:
“Op papier is de Rozengracht de doorgaande fietsroute. Maar met 1.600 (brom-)fietsers per etmaal wordt ook de Czaar Peterstraat volop gebruikt door gebruikers die geen herkomst of bestemming in de Czaar Peterstraat hebben.
Als de markt straat op de Rozengracht, kan die route niet gebruikt worden en stijgt het aantal fietsers op de Czaar Peterstraat naar 2.300 per etmaal.
De Czaar Peterstraat moet beschikbaar blijven als alternatieve route op marktdagen. Maar om de overlast te beperken wordt de straat dus anders ingericht: “Hiermee pakken we de bewonersoverlast aan en verbeteren we het veiligheidsgevoel.”
Langzaam verkeer wordt “zoveel mogelijk naar de Rozengracht geleiden” en de Czaar Peterstraat wordt “minder uitnodigend/toegankelijk gemaakt voor doorgaand langzaam verkeer.” Ook komen er maatregelen om de snelheid te remmen in de straat.
Zal dat helpen? “Een oplossing op lange termijn is nog niet gevonden” is er op de project-website te lezen.
De werkzaamheden beginnen vandaag.
Rozengracht autovrij, markt 3 meter inkrimpen (alleen op het plein), permanent (brom)fietspad er langs. Kan cz Peterstraat veilig woonerf worden.
Zo moeilijk is het niet volgens mij.
De gemeente heeft overlegd met de bewoners maar kiest toch voor een andere oplossing als die door de bewoners werd voorgesteld. We hopen dat de overlast genoeg wordt teruggedrongen.
In eerdere reacties en vragen aan de Gemeente kwam steeds een halfslachtige beantwoording. De overdekte markt op de Burcht, zie de Stadsnota met de oplossing voor o.a. dit probleem. De gewenste verbinding naar de Oostelijke kant van Zaandam is door deze maatregel dan ook voor een deel bewerkstelligd.