Fotograaf Erik Esteie kwam de oude (dieselgestookte) Hempont tegen op het Noordzeekanaal bij het Hembrugterrein, deels onttakeld (de stuurhut staat al op het dek) en niet op eigen kracht maar getrokken en geduwd door de Lizzy en de Mikky-May. Op weg naar de schroothoop.
Zijn ‘laatste’ woorden:
“Vandaag ben ik de oude Hempont tegengekomen, bezig met zijn laatste overtocht. Na jaren van trouwe dienst is het tijd om afscheid te nemen en mag de pont eindelijk rusten. Ik zal je missen, oude, bonkende en stinkende roestbak. Misschien komen we elkaar nog eens tegen in een ander leven. Rust zacht!
In februari van dit jaar werd de oude diesel vervangen door een elektrisch exemplaar, lees hier ons Hempontdossier. Hier nog veel meer foto’s van Esteie.
Ik ben blij met de nieuwe pont! Ze mogen alleen die gesproken boodschappen bij aanmeren en vertrekken stoppen. Wat een onzin. Lichtelijk irritant ook als je 10 keer per week met de pont gaat. Heb meelij met het personeel, om dat de hele dag aan te horen!
Jaren mee over geweest
Is dat niet de voormalige fietsenstalling die achter het CS in Amsterdam lag?
Die was klaar, over & uit.
De motor was er al uit om als reserve onderdelen te dienen voor de overgebleven ponten over het Noordzeekanaal.
FYI: Op de plek waar hij lag wordt nu de kade verbreed en er komt een ondergrondse fietstenstalling.
Die was rood gespoten, dit lijkt toch echt een van de ponten die recent nog gevaren heeft in gvb kleuren.
Ik en vele andere mensen zijn er mee opgegroeid. Bv in de winter bij de ijzeren deur staan, en die hitte voelen ( en stank ) maar dat deerde mij niet, jaren genoten maar tijden veranderen. Dank jullie , jullie waren prachtige beesten..dank en rust zacht
De pont kan naar het crematorium in Velsen Noord.
Het crematorium is in Driehuis en niet in Velsen Noord.
snap je de grap niet Roelof
Als er vroeger een muntunie transport was van Zaandam naar Amsterdam en veder moest je een of twee afvaarten wachten stond je in de kou of regen
En zo gaat dat dan, na jarenlang ontelbare mensen ter dienst te zijn geweest wacht er geen pensioen voor deze stalen reus, maar een knipschaar en sloopbrander...bedankt voor alle overtochten mooie machine