Zaanstad probeert hardrijders op de Dorpsstraat in Assendelft tot rustig rijden te bewegen met behulp van deze ‘snelheidsremmer’.
Hij is even geniaal als eenvoudig: geen verhoging of zebrapad maar een ‘visuele’ remmer die alleen lijkt op een verhoging.
Misschien werkt zoiets de eerste keer of bij mensen die nooit door de Dorpsstraat rijden, maar wie het eenmaal in de gaten heeft, snapt dat het een nepremmer is. Dus waarschijnlijk ook niet werkt.
Volgens Orkaanlezer R. Koper wordt er regelmatig te hard op dit stuk Dorpsstraat:
“door bezorgdiensten en bewoners. En datzelfde geldt voor de Noorderveenweg, ook daar mag je het laatste stuk maar 50 km, maar velen rijden hier hard alsof het een racebaan is, ook zware zandauto’s, die rijden ook stevig door.”
Dus: “Leg die heuvels nu aan”.
Wij zijn nu in het zuiden en wel in Portugal. Wat mij in zuid Europa opvalt is dat ze er voor hebben gekozen de zebrapaden zelf op te tillen, met andere woorden, het zebrapad is een grote drempel. Dat voelt een stuk veiliger bij het oversteken.
Snelheidshandhaving is een bevoegdheid van de politie. Snelheidscontroles op wegen binnen 30km-zones heeft geen prioriteit bij politie en Openbaar Ministerie. Op overige wegen is het vaak wel mogelijk. Om te bepalen of er ergens structureel te hard gereden wordt, wordt uitgegaan van het zo genoemde 85-percentiel.
Ga maar aan de gemeente vragen waarom dat zebrapad is weggehaald. Werkelijk een bizarre reden. Provincie zou hebben bepaald dat de zebra weg moest😳🤔😩.
Hier heeft de provincie echt werkelijk waar niets mee te maken gehad! In Nederland hebben wij richtlijnen opgesteld door het kenniscentrum CROW. Elke wegbeheerder dient zich aan deze richtlijnen te houden, maar er goed gemotiveerd af stappen. De situatie bij het Stijlpad was zo dat de (brom)fietsers voorrang moest verlenen op het verkeer op de Dorpsstraat, terwijl de voetganger wel voorrang had op het verkeer van de Dorpsstraat. In zo'n situatie schrijven de richtlijnen voor om de voorrangssituatie gelijk te trekken, dus of (brom)fietsers en voetgangers in de voorrang of eruit. Voor deze locatie is er vanuit verkeersveiligheid overwegingen ervoor gekozen om beide uit de voorrang te halen. Veel mensen wanen zich veilig op het zebrapad, maar zijn dat zeker niet! soms is het beter om de voetganger zelf het moment van veilig oversteken te laten bepalen in plaats dit onveilig voor de voetganger te regelen.
Bijzondere actie van de gemeente.
Recent is er hemelsbreed 50 meter verderop een zebrapad met drempel (t.h.v. het stijlpad) verwijderd, omdat de gemeente het belang van doorgaand verkeer belangrijker vond. Een zebrapad met drempel heeft ongetwijfeld een groter vertragend effect dan een visuele trucje waar iedereen na 1 keer aan gewend is.
Inderdaad, dit is een grof schandaal. Deze overgang wordt door scholieren gebruikt en het is wachten op een ernstig ongeluk.
De orkaan suggereert met dit artikel dat gemeente Zaanstad wat doet ten goede van fietsers/voetgangers, maar het tegengestelde is het geval. Meerdere voorrangssituaties voor fietsers ten goede van auto's gemaakt, ook op 100 meter van school. Fietspaden weggehaald. En alleen maar lullige maatregelen genomen, in plaats van iets waar je eens voor moet werken: HANDHAVEN!
Het stuk Dorpsstraat tussen Communicatieweg en rotonde Noorderveenweg is zeer gevaarlijk voor fietsers ivm het vele sluipverkeer. Door camera controle en het geven van forse boetes wordt het misschien wat veiliger.
Wat mij betreft is het een kwestie van tijd tot snelheidsboetes volautomatisch en consequent worden gegeven en we het wel uit ons hoofd laten om (veel) te hard te rijden.
Juist. Dan zijn er veel problemen opgelost.
Dit soort visuele drempels liggen al jaren in het lint van Landsmeer en nu ook in het Zuideinde van Oostzaan en straks in de Kerkstraat. Mijn indruk is dat vooral mensen die er elke dag rijden zich er niets meer van aantrekken. Dat geldt ook voor de bijzondere belijning in de Kerkbuurt van Oostzaan. Het zijn politieke drempels. Het lijkt heel wat maar heeft weinig effect. De inrichting in Oostzaan is een compromis tussen VVD en GroenLinks : een 30km zone waarin het de auto niet al te lastig wordt gemaakt.
Eindelijk was er een ontwerp gemaakt in Oostzaan die de fietsers een duidelijke plek op de weg heeft gegeven in een mooi ontwerp. Goed voor de fietsers en automobilisten. Ja 30. Km rijden is voor veel Ooszaners nog een probleem. Wat was de wens van de PVDA? Had de weg 50km moeten blijven dan?
Het ene moment zegt Zaanstad dat verkeerssituaties een kwestie van "wennen" zijn (bijvoorbeeld: de schuine randen bij de Wilhelminabrug), het volgende moment is het klaarblijkelijk zo, dat er juist géén sprake is van gewenning - in Assendelft moeten de verkeersdeelnemers allemaal nog jarenlang denken "oh jee, een drempel!"
Dit is wensdenken. Dat staat haaks op verkeersveiligheid.
Maar je kan het nut betwijfelen, zoals ook genoemd in het artikel zullen mensen die een keer er overheen zijn gereden weten dat het een nepperd is en is het nut weg.
Gewoon camera's ophangen en iedere km die men te hard rijdt een flinke boete dan is het zo over, dat hebben ze bij ons in Drenthe bij de krim ook gedaan en soms staan ze aan maar ook uit maar niemand durft daar meer te hard te rijden, ik denk dat er over een afstand van een km of 3, 5 camera's deze oplossing levert in het begin nog een hoop geld op ook, wat wil men nog meer.
Helemaal mee eens. Substantiele boetes, en stevig cumulerend bij herhaling. Handhaving van de regels, eigenlijk. Dat schijnt in Zaanstad toch een issuetje te zijn.
je kan niet overal heuvels neerleggen ivm de hulpdiensten.