Vanaf 1 januari 2020 moest iedereen digitaal een afspraak maken om bij de gemeente Zaanstad zaken te regelen. Binnenlopen om een paspoort of rijbewijs aan te vragen of op te halen of een geboorte aan te geven was niet meer mogelijk.

Tegen deze maatregel was weerstand, mensen die niet digitaal vaardig waren, zouden zo lastig een afspraak kunnen maken. De Rekenkamer stelde dat er behoefte was aan een fysiek informatiepunt. Ook werden er raadsvragen gesteld. Twee jaar later wordt de maatregel ‘op proef’ gedeeltelijk teruggedraaid.

Vorige week is Zaanstad gestart met een proef van een half jaar met een fysiek servicepunt. Bij het nieuwe informatiepunt kunnen inwoners geholpen worden met het invullen van digitale aanvragen en met het maken van fysieke afspraken. Ook kunnen er overlastmeldingen gedaan worden.

Volgens de woordvoerder van Rita Noordzij (CU) is de instelling van het informatiepunt het gevolg van de visie op dienstverlening: “de gemeentelijke dienstverlening moet voor iedereen toegankelijk zijn. Zowel digitaal als fysiek.” Of het informatiepunt daaraan voldoet moet uit de proef blijken. De ‘Visie’ heeft baliebezoek als volwaardige optie opgenomen: “Digitaal contact wordt afgewisseld met een telefoontje, een baliebezoek of een bezoek bij mensen thuis.”

Het informatiepunt is maandag t/m donderdag open van 08.30 tot 12.30 uur. Een afspraak maken is dus niet meer nodig.


Aanrader