Na ruim 600 dagen noodgedwongen over de rijweg werden we vanmorgen door de verkeersregelaar over het fietspad van de Wilhelmina gestuurd. Geen roadblock te zien!
De Wilhelminabrug kreeg korte fliebertjes, het verwarrende gootje verdween en op de fietsstrook werd een fietssymbool aangebracht. De verkeersregelaars en het bord ‘verkeerssituatie gewijzigd’ zijn tijdelijk.
De fietspaden op de brug werden eind mei 2020 – een week na de opening van de brug – afgesloten. Er kwamen waarschuwingsborden, roadblocks, verkeersregelaars, plakband, fliebertjes (attentiebakens), halve fliebertjes en nu dus ook een symbool, een bord en een nieuwe streep op de weg. Fietsers mogen ook op de rijweg rijden.
De opening in mei 2020 ging met veel tamtam gepaard (met wethouder Gerard Slegers en gedeputeerde Jeroen Olthof), de opening vanmorgen verliep met stille trom. Wie allemaal wil weten hoe het ging kan ons Wilhelminabrug-dossier op een regenachtige zondagmiddag doornemen.
Met z’n tweeën naast elkaar fietsend botst de rechterfietser tegen een van de twee palen. Lekker hoor!
De gemeente heeft toch maar verkeersregelaars in de arm genomen om de fietsers er op te wijzen dat ze over het fietspad mogen of moeten rijden !
Hi Bert het is geen fietspad want dan moet er bord G11 van het RVV, verplicht fietspad staan. Dit is een fietsstrook en mag je dus ook gebruik maken van de rijbaan er naast. Ik vind die verkeersregelaars onnodig en ik denk dat de gemeente Zaanstad het wel goed vindt zo, op naar de volgende uitvinding voor dit probleem!
Daar lijkt het dus al mis te gaan.
In zijn laatste raadsinformatiebrief heeft de wethouder aangegeven dat fietsers nog steeds van de rijbaan gebruik kunnen maken. Dat klopt eigenlijk ook want zonder borden (G11 of G12a) is het nog steeds geen verplicht fietspad en met alleen een fietssymbool is het een fietsstrook. Dus niet verplicht.
Door fietsers naar de fietsstrook te wijzen lijken de regelaars niet te handelen in lijn met die raadsinformatiebrief.
Nu is het ook nog zo dat fietsen die breder zijn dan 75 cm (bijv. driewielers en ligfietsen) sowieso de rijbaan mogen volgen, óók als er een verplicht fietspad naast ligt. Zouden die dan ook naar de veel te smalle fietsstroken verwezen worden?
Rob, dit staat ook in het NHD van vandaag, zowel de papieren versie als de website, compleet met een foto.
Maar je hebt het over ligfietsen, ik vind die dingen levensgevaarlijk omdat ze zo laag zijn en vreselijk hard gaan, van mij mag er een verbod op komen.
Ik vind dat er een verbod op vissen moet komen ;-)
Had prettig geweest als er even een bezem over het pad was gegaan. Het ligt vol met steensplit, dat is in eerste instantie al weer een gevaarzetting.
Of is het om het spannend te houden dat vegen is nagelaten ?
Bij de Gemeente weten ze niet meer wat een bezem is.
Meerdere keren gewaarschuwd dat het een onduidelijk verkeersbeeld is en blijft.
Hou mijn hart vast 🙏
De intentie is veiligheid creëeren maar hoe meer waarschuwingen, lijntjes, borden, flubbertjes, schilderingen, hoe onduidelijker en dus onveiliger. Misschien iets meer het shared spaces principe hanteren: weinig of geen ingerichte regels en meer eigen verantwoordelijkheid. Het lijkt op veel plekken goed te werken!
Dat werkte bij de oude brug ook vrij goed. Het werkte ook vrij aardig zolang de fietsstroken waren afgesloten en verkeersdeelnemers samen de rijbaan deelden. Het was ook het advies van Goudappel, de Fietsersbond en ik weet niet hoeveel anderen dat als uitgangspunt te nemen voor een definitieve inrichting. Alleen de wethouder wilde het anders.