De Provincie Noord-Holland heeft ‘ruim € 900 miljoen’ nodig voor een landschapsplan dat de Stelling van Amsterdam moet beschermen zodat de aanleg van verbindingsweg tussen de A8 en A9 mogelijk wordt.
Dat bedrag is inclusief de aanleg van de weg zelf die op bijna een kwart miljard was begroot. De extra kosten zijn voor 40 ingrepen in het gebied rond de Stelling van Amsterdam.
In 2017 stelde ICOMOS, de organisatie die voor de UNESCO de A8-A9-alternatieven onderzocht, dat alle alternatieven waarbij de Stelling werd doorsneden ‘onacceptabel’ waren. De Stelling zou haar status als werelderfgoed kwijtraken als de verbindingsweg doorging. Dat was voor het Ministerie van OCW onbespreekbaar.
Met deze plannen hoopt de provincie de UNESCO tegemoet te komen. Maar of dat lukt is onzeker, na het ‘onacceptabel’-oordeel is er geen nieuwe informatie binnengekomen. De woordvoerder van gedeputeerde Jeroen Olfhof (PvdA) zegt dat de plannen eerst goedgekeurd moet worden door Provinciale Staten waarna ze naar het Ministerie van OCW worden gestuurd. En die moet dan contact opnemen met UNESCO.
Onzichtbaar
Het nieuwe ontwerp heeft als doel “een weg die straks zo onzichtbaar mogelijk is” door de verdiepte ligging. De 40 maatregelen in landschapsplan leiden er volgens de Provincie toe
“dat er juist door de aanleg van de Verbinding A8-A9 mogelijkheden gecreëerd kunnen worden, waarmee veel kwaliteit wordt toegevoegd aan de Stelling van Amsterdam.”
Jeroen Olthof zegt in het persbericht:
“Een verbindingsweg tussen de A8 en de A9 kan een belangrijke bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van de Zaanstreek en IJmond. En het zou de verkeersdrukte op de N203 verminderen en daarmee de leefbaarheid in Krommenie verbeteren.”
Geen geld, geen weg
Als het geld er niet komt, komt de de weg er ook niet, Olthof:
“De investeringskosten van het landschapsplan bedragen ruim € 900 miljoen. De provincie kan deze kosten onmogelijk alleen dragen en zonder zicht op financiering beginnen we niet aan een volgende fase.”
Boven de Dorpsstraat in Assendelft in de nieuwe situatie (links een heel klein stukje A8-A9 zonder auto’s), onder de huidige situatie. Daaronder een nieuw fietspad voor Assendelft. De meeste van de 40 ingrepen vinden overigens in Heemskerk en omgeving plaats. Op deze kaart zijn ze allemaal te zien.
Ik ben voorstander van de a8a9, maar waarom niet het gedeelte n203 gewoon upgraden naar snelweg en voor Krommenie naar het zuiden draaien en verdiept langs Saenedelft? Lijkt mij toch een stuk goedkoper.
Gelukkig regeert overal de schijnheiligheid. Overal is de Stelling doorsneden met snelwegen of spoorwegen en nu is het plots een item. Gelukkig wacht Zaanstad nu eens niet op de provincie en trekt de A8 nu door over Noorderveenweg- Noorderweg en Communicatie weg. Problemen in Assendelft opgelost!
Behoorlijk onbehoorlijk bedrag voor een stuk viezig asfalt. A.u.b. géén zwart beteerde groene longen van de Zaanstreek dus. Met dank van de (steeds schaarser wordende) natuur!
Als men naar de huidige situatie kijkt, speelt Geld geen rol en is het slechts een hol begrip voor een overheid. Het is de beste en mooiste oplossing en men heeft er 50 jaar voor kunnen sparen. 50 jaar uitstel en dan het gek vinden dat het duur wordt?! Kom op zeg, wees eens een grote vent, en trek die portemonnee.
Hup... Meteen beginnen dan maar, voor dat hij 4 keer zo duur wordt.
Onhaalbaar dus, zoals ik al 8 jaar lang heb aangegeven in de Zaanse raad. Zouden radicaal rechts, de radicale populisten en het radicale midden (VVD, CDA, POV, D66 en PvdA) dat nu ook eens willen inzien? Er komt rekening rijden aan, een prima middel om het verkeer over de provinciale weg en de dorpsstraat en communicatieweg in Assendelft te reguleren.
Alsof rekeningrijden wat doet aan verplichte mobiliteit zoals woon/werk-verkeer, dagelijkse boodschappen, schoolgaande kinderen, sociaal bezoek, etc., buiten de kosten verhogen.
Ja dat doet wat. Het stimuleert werknemers thuis te gaan werken, dichter bij huis te gaan werken op de fiets te gaan of de trein te nemen en het voorkomt dat er gebruik wordt gemaakt van sluiproutes. 10m % minder verkeer lost al enorm veel op.
Er zijn nog steeds vele werkgevers die zijn mederwerkers verplichten om 100% op locatie te werken. Tevens is het autorijden voor vele mensen een ontspanning dat zij even de thuis situatie kunnen vermijden, hier zal rekeningrijden niets tegen doen, kijk maar naar de benzineprijs, nog steeds hetzelfde aantal auto's op de weg...