“Voor eind van het jaar zijn alle problemen opgelost” bij de Wilhelminabrug volgens wethouder Gerard Slegers (CDA). Erg ingrijpend zijn de aanpassingen niet: de stoeprand bij de Nicolaasstraat wordt een stukje verlegd zodat de scherpe hoek verdwijnt.

Het is een oplossing die Jan de Vries (D66) en Jan de Laat (GroenLinks) maar matig kan bekoren. Zij zien meer in het inrichten van de brug als ‘fietsstraat’ waarbij auto’s ’te gast’ zijn. Dat is ook de voorkeursoplossing van de Fietsersbond.

De Vries en De Laat maakten een agenda-initiatief waarin opgeroepen wordt alsnog voor de fietsstraat (variant 3) te kiezen. Dit plan wordt donderdag 2 december in het Zaanstad Beraad besproken en zal waarschijnlijk leiden tot een motie die in de raad van 23 december aan de orde komt (eigenlijk moet op dat moment de simpele variant al klaar zijn). Als de motie wordt aangenomen, verwacht De Vries dat het college die uit gaat voeren, “anders is dat politiek zeer ongezond voor de wethouder” laat hij onheilspellend weten.

Fietsstraat

Ook volgens Slegers komt de fietsstraat-variant als veiligste uit de bus, maar hij kiest toch voor een eenvoudiger (en goedkopere) variant, omdat bij variant 3 “extra aanpassingen en kosten aan de Wilhelminastraat [moeten worden gemaakt], waarvan nu nog niet bekend is, of deze maatregelen ook passend zullen zijn bij het realiseren van de inrichting van het gebied over 5 jaar.” Over 5 jaar is het plan om van het hele stuk een 30 km-zone te maken, en bij variant 3 zou dat nu al gebeuren (en dat kan kennelijk niet).

Het is een redenering waar Jan en Jan niet in meegaan, De Vries: “het duurt al veel te lang, die fietsstraat moet eigenlijk meteen morgen aangelegd worden”. Lang duurt het in ieder geval wel, een week na de opening in mei 2020 werd het fietspad afgesloten.

Fietsersbond

Dat Slegers doet alsof de Fietsersbond het eens is met zijn opvattingen, bevalt de D66- en GL-raadsleden maar matig, B&W:

“kiezen voor oplossing 1 en geven daarbij aan dat de fietsersbond deze richting ondersteunt. Uit onze contacten met de fietsersbond blijkt het tegenovergestelde. Zij verzetten zich tegen de voorgestelde optie 1 en zijn net als wij sterk voorstander van optie 3.”

Dat klopt, de Fietsersbond schrijft dat “het college gemeld heeft dat de Fietsersbond akkoord is met dit besluit.”

“Dit klopt niet. U bent onjuist voorgelicht. De Fietsersbond heeft zelf eerder voorgesteld de Wilhelminabrug in te richten als Fietsstraat en is van mening dat variant 3 van bureau Goudappel daar het beste bij aansluit. De Fietsersbond heeft in alle contacten met ambtenaren van de gemeente een voorkeur uitgesproken voor díe variant.

Daar kan geen enkel misverstand over bestaan, want onder geen enkele voorwaarde zou de Fietsersbond akkoord kunnen gaan met een onveilig fietspad dat smaller is dan het minimum, dat de CROW richtlijnen voorschrijven. Het collegevoorstel houdt de onveiligheid dan ook onverkort in stand.”

Slegers heeft inmiddels een soort van sorry over deze passage laten horen.

Beatrixbrug

De Vries en De Laat willen “per direct de Wilhelminabrug in laten richten als ‘auto te gast’ brug met een ruime opstelplaats voor de fietsers aan beide kanten van de brug en de bestaande fietspaden af te sluiten om daarmee het gevaar van fietsongevallen aldaar weg te nemen.”

En ze hebben nog een verrassing: ze willen ook de Beatrixbrug “op een vergelijkbare manier inrichten als de Wilhelminabrug na de voorgestelde aanpassingen.”

Variant 1 kost € 40.000 (het duurste stoeprandje van Nederland). Variant 3 kost tussen de € 30.000 en € 200.000.

Hier ons dossier Wilhelminabrug. Foto boven: De Orkaan.