Eerder deze week plaatste De Orkaan een bijdrage van de ‘actiegroep Noorderveenweg’ waarin deze zich tegen de plannen verzette waarin de Noorderveenweg opgewaardeerd zou worden tot een ‘mini-A8-A9’.
Niet iedereen in Assendelft is het daarmee eens. De actiegroep ‘Laat Assendelft weer Dorp zijn’ is juist blij met plannen omdat die de Dorpsstraat ontlasten, want dat is volgens hen de echte ‘mini-A8-A9’.
Ook hun bijdrage plaatsen we hieronder 1:1.
Blij met verbinding Noorderveenweg
Tot onze verbazing lazen wij het bericht van de kersverse nieuwe ‘actiegroep Noorderveenweg’, welke 1:1 is overgenomen door De Orkaan. Wat wij jammer vinden is dat niet even contact is gezocht met de al in 2015 opgerichte actiegroep ‘Laat Assendelft weer Dorp zijn’. Deze laatstgenoemde actiegroep praat namens meer dan 600 direct betrokken inwoners in Assendelft, die dagelijks de enorme overlast ervaren van de daadwerkelijke ‘mini-A8-A9’ namelijk via de Dorpsstraat in Assendelft. 10.000 motorvoertuig bewegingen per etmaal rijden (of staan stil) op deze DORPSWEG!
De actiegroep Noorderveenweg geeft een verkeerde veronderstelling van zaken en die willen wij graag laten horen.
De actiegroep Noorderveenweg is een vrij agressieve actiegroep met 1 doelstelling: geen verbindingsweg maken van de Noorderveenweg. In plaats van mee te denken over veiligheid proberen zij alleen te voorkomen dat het ver van hun achtertuinen wat drukker wordt. Door de suggestie te wekken dat de Noorderveenweg een racebaan wordt die vlak achter hun achtertuinen loopt. Wij hebben geprobeerd in goed gesprek te komen met deze actiegroep, maar een zeer venijnig: ‘wacht maar af, we gaan alles doen om dit tegen te houden’, was wat we van ze te horen kregen.
Hoe zit het dan wel?
De Noorderveenweg is nu al een brede weg met gescheiden fietspaden aan weerskanten en een sloot, op zijn minst (en vaak meer) op 60 meter van de achterkant van de tuinen van de huizen.
Ter vergelijking, op de Dorpsstraat en Communicatieweg loopt de weg 3 meter (en soms nog minder) van de voorkant van de huizen. Er is geen apart fietspad en fietsers gaan regelmatig noodgedwongen de stoep op, wat het voor wandelaars ook niet veiliger maakt.
Geen vergelijk lijkt ons. Het is dan ook pertinent niet juist dat ‘het probleem verplaatst wordt’.
De actiegroep ‘Laat Assendelft weer dorp zijn’ strijdt al jaren voor een betere ontsluiting van onder andere de grote woonwijk Saendelft die nu door de Dorpsstraat en Communicatieweg hun route vinden naar de A9. Zo’n grote woonwijk moet goed ontsloten worden en dat is nog steeds niet gebeurd. Onze actiegroep is jaren terug gestart met petities met handtekeningen, welke aangeboden zijn aan een wethouder in een vorig college. Verder heeft de actiegroep het probleem en varianten voor oplossingen aangeboden op de motiemarkt en ga zo maar door. En het is niet oud-Assendelft tegen Saendelft. Ook heel veel inwoners van Saendelft ondervinden de last van slechte ontsluitingen en steunen al jaren onze actiegroep.
Wij hebben ons zelf goed op de hoogte gehouden wat er in de gemeente gebeurt en gesproken met raadsleden en wethouders. Wij danken dan ook eenieder die naar ons heeft geluisterd, het probleem op de agenda heeft gezet en de hulp heeft geboden bij het zoeken naar een oplossing, inclusief financiën.
De beste oplossing is de aansluiting A8-A9, maar we weten ook dat die nog lang op zich laat wachten.
De Noorderveenweg via de Noorderweg ontsluiten op de Communicatieweg buiten de bebouwde kom zal het verkeer spreiden.
De Noorderveenweg is een rondweg die buitenom de wijk Saendelft loopt (zie kaart onder). In het bestemmingsplan staat al dat deze weg geschikt gemaakt wordt voor verbinding in 2026. Het enige wat er nu gebeurt is dat dat naar voren wordt gehaald en dat is mogelijk gemaakt doordat er geld beschikbaar is gekomen vanuit de Provincie NH en de Vervoersregio Amsterdam. Dit voorstel is door een meerderheid in de raad aangenomen en wordt netjes uitgewerkt.
Dat het niet veilig zou zijn op de Noorderweg is ook onzin, juist daarvoor is 4 miljoen extra gereserveerd voor de veiligheid en daarin kan iedereen nog zijn zegje doen. Het is helemaal niet al in ‘kannen en kruiken’ zoals de actiegroep Noorderveenweg stelt, eenieder heeft een brief gekregen waarin staat dat er inspraak is. Alle kaarten en voorstellen worden via bewonersbijeenkomsten gepresenteerd, een goed proces lijkt ons. En ook wij zijn voor inzet voor een veilige rotonde Dorpsstraat Noorderveenweg. Daar pleiten wij ook al jaren voor. Maar maatregelen kosten geld en dat is er nu!
Nog even terug naar 2018 toen wij de varianten voor een oplossing presenteerden aan de raad tijdens de motiemarkt. Het oorspronkelijke idee op de motiemarkt was om een aansluiting van de A8 A9 alvast te maken. Want ook die af/oprit komt er bij de A8-A9 zeggen wij tegen actiegroep Noorderveenweg. Ook in jullie verre achtertuin om het zo maar eens te zeggen. Wij zouden ook graag zien dat de tunnel (beoogd bij de A8-A9) alvast wordt aangelegd, maar we weten ook dat dat in deze fase niet te betalen is.
Het tegenhouden van de ontsluiting Noorderveenweg zou betekenen dat de Dorpsstraat en Communicatieweg nog jaren gebruikt gaat worden als ontsluiting. En de Dorpsstraat en Communicatieweg zijn daar een stuk minder geschikt voor als de Noorderveenweg. Waarbij er dus ook nog verschillende veiligheid (en verkeersremmende) maatregelen getroffen zullen worden.
Tot slot: wij snappen dat iedereen opkomt voor zijn eigen NIMBY. Maar wij willen wel kwijt dat als je in een nieuwe woonwijk gaat wonen het logisch is dat deze ontsloten moet worden. Je kunt redeneren: nu ik er eenmaal woon zal die ontsluiting mij een worst zijn, maar we zullen het als inwoners samen moeten doen. Wij hebben juist zo gepleit voor extra geld, om de verbinding zo veilig en goed mogelijk te maken, zodat er een goede oplossing is voor iedereen. En nogmaals tot de A8-A9 er is, want daar zijn we het over eens: dat is uiteindelijk de enige en beste oplossing.
Foto boven (De Orkaan): kruispunt Dorpsstraat – Communicatieweg. Onder: de kaart van het gebied met de Noorderveenweg (S154) die aansluit op de A8 maar alleen via een stuk Dorpsstraat te bereiken is voor dorgaand verkeer. Daaronder foto’s van de verkeerssituatie op de Dorpsstraat (Laat Assendelft weer Dorp zijn) en het bovenaanzicht van de drukke Noorderveenweg (actiegroep Noorderveenweg).
Wie in Zaanstad tegenwoordig nog steeds kiest voor méér asfalt, ten koste van schaarser wordende flora én fauna...moet toch écht véél beter gaan nadenken over écht milieuvriendelijke oplossingen. Iedereen stapt inmiddels alweer vrolijk in het vliegtuig en de auto...terwijl de combi-treinstellen hier elke 10 minuten welhaast léég (!) over de spoowegovergangen razen!!??
Dan ga je zeker nooit met de trein...leeg? Ze zitten ramvol!!!
Ja vind ik ook een mooie oplossing.
ik woon achter de communicatieweg en als je smorgens naar je werk moet kom je er gewoon niet tussen want je hebt voorrang op die weg want je komt van rechts en ze geven je het niet.
Is er veel te druk daar en die mensen die op de communicatie weg wonen wonen er niet prettig meer met al dat verkeer.
Volgens mij is er al 20 jaar maar 1 oplossing voor het probleem en dat is de A8-A9 doortrekken en bij de brug Zaandijk verbreden . Maar onze wetgeving vanuit Den Haag moet gewoon heel snel versoepelt worden. Deze oplossing is voor alle partijen beter in Assendelft en Krommenie tevens ook de gebruiker en hoe gek het ook klinkt het milieu. In 2021 besluiten in 2022 beginnen en in 2025 klaar!!!!
Stoppen met al dat gediscuseer en gezeur en gewoon doen.
Soms zijn problemen ook met handhaving op te lossen
Maximale snelheid 30Km
's Morgens verboden voor auto's tussen 05.30 en 08.30
's Middags verboden voor auto's tussen 16.30 en 18.30
Wat ze zouden moeten doen is de dorpsstraat tussen de rotonde met de noorderveenweg en het kruispunt met de communicatieweg alleen nog voor bestemmingsverkeer maken zodat er enkel noog hulpdiensten doorheen kunnen.
Die Noorderveenweg staat zo vol omdat deze wordt gebruikt door doorgaand verkeer wat eigenlijk over de provincialeweg N246 langs de Nauernasche Vaart moet rijden. Veel verkeer gaat vervolgens door Saendelft omdat je bij het station onder het spoor door kunt rijden en niet, zoals via de Dorpsstraat, voor de spoorwegovergang stil komt te staan. Veel verkeer van mensen die dus niet in Assendelft wonen, maar in bijv. Krommenie of Uitgeest.
Daarom geloof ik niet dat het op de Noorderveenweg veel drukker gaat worden als de aansluiting met de Communicatieweg er is.
Mijn sympathie heeft de actiegroep Noorderveenweg in elk geval niet, want iedereen wist van tevoren dat deze weg er zou komen en gebruikt gaat worden.
Het racen waar men het over heeft wordt overigens vrijwel alleen gedaan door dezelfde, klagende wijkbewoners. Bij voorkeur over de Parkrijklaan, dwars door de wijk heen. Ik kan de grijze Mercedessen en Nissan zo aanwijzen.
👍👍👍👍
Deze lezing is meer volledig en beter doordacht.
Die van de Noorderveenweg-groep is nogal eenzijdig en populistisch geschreven. Wat mij betreft is het nu aan de Gemeente om helder te gaan communiceren naar alle bewoners en betrokkenen.
de noorderweg zal 2x zo breed moeten worden om goed te functioneren. red men dat voor dat geld?