De 380 parkeerplekken (of 430?) voor 710 woningen die gebouwd gaan worden aan de Houthavenkade in Zaandam zijn volgens Zaanstad meer dan genoeg.
Iedereen kan op het eigen terrein parkeren, de omringende buurten (Het Eiland, Russische Buurt en Havenbuurt) gaan geen overlast ondervinden.
Dat blijkt uit antwoorden op ‘artikel 51’-vragen van Marianne de Boer van Lokaal Zaans over mogelijke parkeerproblemen in de omringende wijken van de Houthavenkade.
In de ‘directe omgeving’ wordt wel betaald parkeren ingevoerd volgens het bestemmingsplan, maar “toekomstige bewoners komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning voor de openbare ruimte.”
Het aantal parkeerplekken is 380 volgens het bestemmingsplan, maar 430 volgens de website van het project waar ook Zaanstad voor verantwoordelijk is.
B&W stelt “dat er voldoende onderbouwing over het autobezit is gegeven. Voor het project Houthavenkade is een uitgebreid verkeerskundig onderzoek uitgevoerd.”
Dat onderzoek gaat uit van een parkeerbehoefte van tussen de 0,3 (sociale woningbouw) en 0,7 (koop en vrije huur) voor het project wat neerkomt op ruim 400 plekken. Dan komen er nog 70 plekken voor bezoekers bij en bijna 20 voor winkels, bedrijven en horeca. Maar dat wordt in de praktijk lager volgens Zaanstad omdat niet iedereen op dezelfde tijd parkeert, het OV dichtbij is en autodelen tot een lagere parkeervraag zal leiden: 25 procent minder aldus Zaanstad. De onderbouwing van die laatste berekening ontbreekt overigens. Onder de streep zijn er 380 parkeerplekken nodig.
De Boer verwijst ook naar een artikel op De Orkaan waaruit blijkt dat in Zaanstad het autobezit niet minder dan 50 procent is (zoals verwacht wordt bij de Houthavenkade) maar dat 96 van de 100 huishoudens een auto heeft. Niet op de Houthavenkade volgens het college:
“Het college is van mening dat op basis van de uitkomsten van het rapport over het verkeerskundig onderzoek behorende bij het bestemmingsplan Houthavenkade er na realisering van de woningbouw er voldoende parkeerplaatsen zijn.”
Hieronder: de berekening van de parkeervraag, ook te vinden in de bijlagen van het bestemmingsplan (p. 788 van 824).
Iedereen ziet toch aankomen dat dit project 1 grote probleem put gaat worden. Zaanstad bouwt eerst, en gaat vervolgens zveel extra miljoenen aan oplossingen bedennken omdat het toch niet werkt uiteindelijk zoals men het rooskleurig bedenkt!!!! (zie de distributie centra`s die gebouwd zijn,, en ineens komen ze erachter dat er 1000 extra vrachtwagens per uur over de Thorbeckeweg moeten...)Kijk je kan tientallen miljoenen aan een Thorbeckeweg uitgeven??? Maar het heeft geen fuck zin omdat het toch altijd vast staat rond de Coentunnel en omstreken hier. De parkeervisie van Zaanstad is ronduit belachelijk en bespottelijk te noemen.. Kijk eens naar al die asielzoekers in de oude haven met een dikke auto die ze overal neer zetten en dagen soms weken later ophalen voor je deur.... Er is zoveel mis met de visie van Zaanstad.. En niemand staat daar op in het gemeentehuis... Dan weten we wel wat voor type projectontwikkelaar deze allejezus grote problemenbuurt gaat bouwen.. Ja kijk maar eens goed rond naar alle raadsleden. Op een zeer sarcastische toon ; Chapeau gemeente Zaanstad.
Een verdiepinkje meer aan parkeergarages bouwen ONDER de te bouwen woningen zou al een boel parkeerellende oplossen.
Toch heerlijk dat men zich zo druk maakt over parkeren van 1 of meerdere auto's terwijl er een woningtekort is van 300.000.
De een sluit het ander niet uit. Bouwen bouwen bouwen, zonder visie en duidelijke aanpak op de woningcrisis, zal niet helpen.
Er is een parkeernota die bij iedere nieuwbouwproject van af wordt geweken. Het is niet gek dat omwonenden zorgen maken over de bereikbaarheid van hun woning en leefomgeving. Vroeger toen er minder auto’s waren, werden deze gebieden gezien als gebieden met grote parkeerdruk en nu opeens kent de gemeente geen parkeerdruk meer.
Woningtekort van 300.000 klopt overigens ook niet. Er zijn genoeg woningen, er zijn geen betaalbare, passende woningen. En zoals het naar uitziet zal gemeente Zaanstad, college en raad daar ook geen verandering in brengen. Waarom zouden de omwonenden dan genoegen nemen met parkeerdrukte terwijl Zaandam door onze volksvertegenwoordigers in de uitverkoop wordt gezet?
De gemeente laat onderzoek doen waarvan de uitkomst moet zijn: iets wat de gemeente welgevallig is. En als tijdens het onderzoek blijkt dat er iets anders uit dreigt te komen, nou: dan verander je toch gewoon de onderliggende veronderstellingen! Kortom: waarschijnlijk flutonderzoek dat alleen wordt gebruikt om een beslissing door te drammen.
Zaaneiland. Zaterdagmorgen 8 uur ,16 oktober nu al staat de straat Justpier / Syltpier vol geparkeerd met derden zullen we maar zeggen die in de stad werken of naar de markt en stad gaan / jachthaven , of de 2e auto geparkeerd hebben voor langere tijd omdat ze geen 2e parkeer vergunning hebben op hun woon bestemming , deze Trent groeit alleen maar , uit niets is te merken dat autobezit afneemt
Heerlijk deze theoretische mensen…men rijdt geen auto, de hele wereld gaat met openbaar vervoer of op de fiets of met een deelauto, kom op mensen wordt toch een wakker, het lijkt wel de May Weggen theorie, er zijn geen wegen nodig in Nederland. Dit is toch allang achterhaald. Bewoners gaan met de auto, zeker na deze corona tijd. Elke jongere ging met de bus of op de fiets. Nu niet meer, iedereen heeft een rijbewijs nu en rijdt auto en 1 Auto per woning? Men woont samen trouwt, krijgt kinderen….haha de toekomst….meer auto’s….0,3 en 0,5….denk het nog eens over, heerlijke theoretische bedenkers……ga is naar de echte wereld van vandaag kijken in de praktijk!
In de ideale wereld van de gemeente Zaanstad hebben huiseigenaren geen auto. Ik kijk in de straat waar ik woon, oud Zuid, en daar zijn vaak 2 auto's per huishouden plus nog een bedrijfsbus/bedrijfsauto. Daarnaast wordt aan eigenaren van motoren gevraagd om de motoren zo veel mogelijk op 1 plek te zetten, zodat de eigenaren van een of meerdere heilige koeien hun auto in de straat kunnen zetten. Omgerekend dus 2,4 auto per gezin. Dat g eft toch te s nken gemeente Zaanstad.
Het is bijzonder om te lezen dat de gemeente voorstander is van een tweedeling in de samenleving als het gaat om het parkeren.
Kennelijk mogen mensen met een koopwoning of in de vrije sector horen tweemaal zoveel auto's bezitten (0,7 (koop en vrije huur). Voor de sociale huurwoningen is dit 1 auto op drie woningen en voor koop/vrije sector 2 keer zoveel.
Hiermee is duidelijk dat de gemeente mensen met meer geld de voorkeur geeft, terwijl diezelfde gemeente het maar al te graag heeft over gelijke kansen en evenredigheid. Of mogen huurders van een sociale woningen geen auto bezitten? Mocht dat zo zijn, kom er dan gewoon voor uit!
Nu de huren van een sociale huurwoningen in de afgelopen jaar flink zijn gestegen, komt er voor die huurders ook nog eens een parkeervergunning bij die elk jaar weer opnieuw gekocht dient te worden.
Het totaal aantal parkeerplaatsen is gebaseerd op aannames rond autogebruik, en die zullen ongetwijfeld gebaseerd zijn op onderzoek. Daar blijkt dan uit dat bewoners van sociale woningen gemiddeld minder auto's hebben dan van koopwoningen.
Bijzondere opvatting om er dan van te maken dat men een tweedeling in de samenleving wil creëren en voorkeur geeft aan mensen met meer geld...
Neemt niet weg dat het totale aantal parkeerplaatsen mij aan de lage kant lijkt en de aannames waarschijnlijk incorrect zijn.
Het zijn weer bijzondere berekeningen die niet aansluiten op de werkelijkheid. Als voorbeeld- Op het eiland ligt het autobezit op 1,4 auto per woning. Redenen: De oude gedachten man werkt en vrouw zit thuis bij de kinderen gaat allang niet meer op. Koopwoningen zijn door de grote vraag gigantisch in prijs gestegen waardoor een huis kopen op 1 salaris eigenlijk niet meer mogelijk is. En ook de huurprijzen zijn zo hoog dat het al snel niet meer te doen is op één inkomen. Maar men kan toch ook met het OV, die ligt dichtbij is dan de reactie. Dat klopt je kunt met het OV, maar dan ben je nog niet op de plaats van bestemming. Ligt je eindbestemming ook zo dichtbij het OV? En dan hebben we het nog maar niet over het OV zelf. Stap maar eens in de trein vanuit Bv Utrecht - naar Zaandam rond 16:30-17:00. Propvol dus bepaald geen feest. En zo kan ik nog wat redenen bedenken waarom men toch een tweede auto neemt.
Ik vraag mij wel eens het volgende af:
Worden alle bedrijfswagentjes en busjes meegeteld???
Als ik hier in de wijk kijk dan is het schrikbarend veel.
En de grotere bussen worden op twee parkeerplekken gezet, staan over het voetpad heen (voetgangers moeten maar de weg op) of staan in het plantsoen.
Wie weet of deze voertuigen meegeteld worden bij het bepalen van het aantal beschikbare parkeerplaatsen.
Zo niet, dan is alles wat de Gemeente bepaald bij voorbaat kansloos.