In december 2019 stopte Zaanstad met WhatsApp omdat de voorwaarden voor het gebruik door organisaties zo waren aangepast dat ‘zakelijk’ gebruik onmogelijk was.
Maar vanaf vandaag kunnen burgers weer appen met de gemeente via 06 – 10 43 46 93.
(Gelukkig heeft Zaanstad niet gister al de nieuwe dienst weer ingevoerd, toen lag Whatsapp, net als Facebook en Instagram er uren uit.)
De berichten worden op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur beantwoord, het streven van Zaanstad is ze binnen een kwartier te beantwoorden. Wethouder Dienstverlening, Rita Noordzij, zegt in het persbericht van Zaanstad:
“Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners op verschillende en laagdrempelige manieren in contact kunnen komen met de gemeente. Berichten versturen via WhatsApp hoort daarbij en zorgt voor gemak.”
Zaanstad stopte in 2019 op advies van de VNG met Whatsapp. In januari 2021 kon de VNG al melden dat WhatsApp haar beleid had aangepast en gemeenten via Whatsapp for Business weer konden communiceren. We hebben aan Zaanstad gevaagd waarom ze nu pas de dienst weer gaan gebruiken. Dat heeft vooral te maken met de bezetting volgens de gemeente. Die is nu zodanig dat alle vragen tijdig afgehandeld kunnen worden.
Via WhatsApp worden volgens Zaanstad geen vragen beantwoord waar privacygevoelige informatie voor nodig is. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens of een Burgerservicenummer. Voor het antwoord op dat soort vragen kunnen inwoners bellen naar 14 075 of online een formulier invullen.
Voor meldingen in de openbare ruimte zoals afval, kapotte lantaarnpalen of losse stoeptegels kunnen inwoners online een melding doen via de webapplicatie Slim Melden.
Misschien moest er nog een risicoafweging worden gemaakt en aandacht worden besteed aan archivering?