De raad van Zaanstad trapt vanavond af met het geheim verklaren van vijf stukken. Stukken die stuk voor stuk over nogal pikante zaken gaan.
Dit zijn ze:
- Geheime bijlage bij RIB over de Zaanferry
- Geheim deel verslag raadsvergadering d.d. 5 juli 2021
- Geheime bijlagen bij RIB Vaststellingsovereenkomst d.d. 6 augustus 2021 over Ornina
- 2 Geheime bijlagen bij Actualisatie IHP Primair onderwijs 21.2
- Geheime bijlage bij Circulair Textiel Participatie en Lening T2T
Vanavond live meekijken kan vanaf 19.00 uur.
Zaanferry
Rederij Lee, de exploitant van de Zaanferry – de boot die tussen Amsterdam, Zaandam, Zaanse Schans en Wormerveer vaart – wil ermee stoppen. Het kan niet uit, er komen te weinig mensen met de boot en Lee wil het contract beëindigen. De boot wordt met € 150.000 per jaar door Zaanstad gesubsidieerd. Dat het niet uit kan komt niet door corona:
“Lee geeft aan dat het dekken van de kosten überhaupt een probleem is en dat zij ook vóór corona jaarlijks geld heeft moeten toeleggen.”
Zaanstad verwacht niet dat een andere rederij het gaat overnemen voor hetzelfde bedrag, en moet dus de subsidie fors verhogen. Wat geheim is zijn de ‘financiële gegevens van de huidige vervoerder’ en dat gaat dus ook over hoeveel kaartjes er zijn verkocht. Dat is voor de besluitvorming van belang, raadsleden mogen het wel weten, maar anderen niet. Waarom niet? Het kan toch niet zo zijn dat we niet mogen weten hoeveel subsidie per passagier er wordt gegeven? Bij de vorige aanbieder mocht dat wel: in de periode tot 2017 was het € 16,50 per kaartje (is dat minder geworden? Meer?)
Bestuurscultuur
Hier wordt een verslag van een geheime raadsvergadering geheim gehouden. Die ging over geheime stukken, onderzoeken en hoe de raad dat ging aanpakken. De Orkaan heeft wel een inschatting van die geheime vergadering gemaakt.
Foto boven: D66-raadslid Rob Karst heeft de geheime rapporten voor z’n neus (maar niet opengeslagen, hij is voorzichtiger dan andere D66-bewindslieden), de foto maakten wij vlak voordat de geheime vergadering begon.
Scholen
In dit geval gaat het zelfs om “2 Geheime bijlagen bij Actualisatie IHP Primair onderwijs 21.2”, het gaat om de Financiële bijlage 2021/19952 en de Risico-Inventarisatie. Va één dossier kunnen ons in ieder geval voorstellen dat het geld gaat kosten: de afhandeling van de juridische procedure tussen Zaan Primair en de bouwer van de nieuwe Overtuinen-school van Et Buut en Westerkim.
Vodden
Zaanstad wordt aandeelhouder (voor € 200.000) bij innovatieve kleding-recycler T2T en leent het bedrijf ook nog eens € 200.000. Het businessplan van het Wormerveerse bedrijf blijft geheim.
Ornina
Hoeveel schadevergoeding krijgt de eigenaar van restaurant Ornina (foto onder)? Dat mogen we dus niet weten.
Triest dat één van de leukste activiteiten die Zaanstad te bieden heeft gaat verdwijnen, de Zaanferry vaart tussen Zaandam/Amsterdam en Zaandam/Zaanse Schans. Ik wil niet zeggen dat wij (mijn vrouw en ik) wekelijks zo'n relaxed tripje maken maar wel bijna elke week (meestal naar Amsterdam). Soms stappen wij af, maar vaak blijven we gezellig zitten en varen heerlijk heen en weer, lekker onthaasten, de omgeving met alle activiteiten voorbij zien trekken en tot rust komen onder het genot van een kopje koffie, fris of wijn :-)
Voor de kosten hoef je het niet te laten 5 euro enkele reis en 7,50 retour, de fiets kan ook mee, dus bv. met de boot naar Amsterdam en met de fiets terug of in A'dam rondfietsen en een boot later terug nemen.
Jammer dat de subsidieverstrekker/Gemeente niet ook meer aandacht/bekendheid aan deze leuke activiteit geeft en daarmee het bestaansrecht vergroot.
De Zaanferry mag niet verdwijnen!!
Zaan Ferry is een leuk initiatief met te weinig bekendheid. Ik heb altijd met plezier gebruik van gemaakt: even wat anders dan met de trein, auto of fiets naar Amsterdam.
En jammer dat het als een hobbyproject wordt gezien. Het is goed dat de gemeente ruimte biedt aan verschillende initiatieven die bedrijvigheid aantrekt en de economie versterkt. En soms falen projecten: hoort erbij.
Die ferry is waarschijnlijk een politiek hobbyproject. En nu moet er verantwoording over afgelegd worden en dan wordt het in de doofpot gedaan volgens mij.
Zou de wet openbaar bestuur hier niet kunnen gelden, dat staat boven de Raad
Als bewoner van een Zaanoever verbaas ik me al een paar jaar over de Zaanferry. Hij vaart altijd leeg naar de Zaanbocht en terug. ook meen ik me te herinneren dat Gemeente Zaanstad een flinke startsubsidie heeft gegeven omdat de boot elektrisch zou gaan varen, echter, ik heb de boot alleen maar zien varen met een rokende en stinkende dieselmotor. subsidie voor een dergelijke ondernemer is weggegooid geld.
Voor de Zaanferry bestaat ee geen behoefte dat is wel duidelijk. Waarom deze ondernemer hier subsidie voor krijgt begrijp ik echt niet. Veel geld gaat erin zitten en weinig belangstelling of toeristen. Wat zoekt een toerist behalve de Zaanse Schans nog méér in Zaanstad? Zo interessant is het verder niet. En als je in Amsterdam je hotel heb dan heeft Amsterdam genoeg te bieden.
Even over de Zaanferry... De ferry is veel te onzichtbaar. Op de Zaanse Schans wordt vaak gevraagd waar je kan opstappen, waar je kaartjes kan krijgen, hoe laat hij vaart.
Waar staat een duidelijk bord met tijdsschema?
Zo krijg je geen klanten.
Waarschijnlijk zal het antwoord van de gemeenteraad zijn dat uw vragen niet beantwoord kunnen worden aangezien ze geheim zijn.
De gemeenteraad is een groep van gekozen volksvertegenwoordigers binnen een gemeente. Dus je vertegenwoordigt het "volk" maar je probeert zoveel mogelijk geheim voor het "volk" te houden???? Vreemd