Betonrandjes kunnen voor fietsers en voetgangers een behoorlijke obstakel vormen. Bij de Wilhelminabrug zorgen ze al ruim een jaar voor en afgesloten fietspad.
Deze ferme jongen is net aangelegd bij de Hogendijk in Zaandam. Vroeger lag daar een verlaagde stoeprand omdat het een doorgaande fietsroute vanaf en naar het Zaaneiland is.
De Fietsersbond viel – figuurlijk dan – over deze rand, ook omdat daar al snel na de aanleg – letterlijk – iemand over gevallen was. Vooral vanaf de Hogendijk is het een lastige rand, vooral bij een glad wegdek.
De Fietsersbond meldde het geval bij d gemeente, en die gaat er wat aan doen: weer terugbrengen naar de oude situatie.
Regelmatig fiets ik langs de Zaanweg ter hoogte van de Saenkanter liggen gevaarlijke obstakels op de weg en is er geen normale doorgang voor fietsers. Hier zou de fiets bond ook mee bezig zijn maar ik hoor er nooit wat van. Maar zeer val gevaarlijk.
Daar sluit ik mij bij aan. Voor de fietsers is er slechts een smalle goot tussen de stoeprand en die verhogingen waar je als fietser niet overheen kan. Het is helemaal link als je vanaf de Stationsstraat richting Marktstraat fietst want daar is een parkeerhaven naast het obstakel. Ik heb al een keer gehad dat iemand zijn auto niet helemaal binnen de lijntjes had geparkeerd waardoor er praktisch geen ruimte meer overbleef.
GOED werk fietsersbond! En nu snel weg met die rand.
Het is te gek voor woorden, wel een schuine op-/afrit voor auto’s, maar verder niet voor de andere weggebruikers op wielen, zoals rolstoelers, kinderwagens, skaters etc.
Wij gaan vanaf nu op de weg, op de hogendijk, wandelen met onze dochter in haar rolstoel. Als we al de stoep opkunnen, dan wordt de doorgang al snel geblokkeerd door auto’s die ver over de lijn van het parkeervak staan.
Ik snap het probleem niet,er zijn in heel Zaanstad stoepranden.Van af mijn jeugd weet ik niet beter.Nu begint iedereen over een stoeprand. Hoewel de huidige stoepranden schuin weg lopen dus een stuk veiliger zijn.Hoewel er bij de brug toch anders had gekend.
Hallo Ger, de grote voordelen (?) van de schuine stoepranden hebben ook een paar kleine nadelen. Veel auto's worden nu maar verder op het gras geparkeerd, die staan toch al op dat niveau! Lijkt mij geheel logisch, want als je in de rijrichting parkeert, ga je door jouw enkels omdat je precies op de schuine kant stapt! Verder het overzicht op kruisingen voor de fietsers minder omdat de auto's nu hoger staan. Maar ook voor de auto's is er een nadeel. De schokbrekers krijgen bij elke keer parkeren extra belasting omdat steeds één wiel de hele belasting moet opvangen!
Geen problemen mee? Als je uit de richting van de Dam komt, en dan linksaf de brug richting eiland fietst is het geen probleem, als je de rand haaks op fietst.
Als je van de andere kant komt wil ik zien dat je rijdend langs de schuine kant, met een volgeladen fiets, met 1 hand aan je stuur (je moet immers je hand uitsteken) zonder botbreuken rechtsaf kan slaan.
De Fietsersbond weer.....zucht.
Die dingen liggen overal waar er parkeervakken op de stoep zijn gemaakt. Geen problemen mee. Zelfs fijner voor je volgeladen fiets om op en af te rijden.
Misschien is deze situatie, op de hogendijk anders, maar het lijkt niet op die zoals op de bruggen.
Leren ze nou echt niets hier in Zaanstad 😡 weer dubbel werk. Kost niks gelukkig.