Vandaag is het precies een jaar geleden dat de fietspaden op de Wilhelminabrug werden afgesloten met hekken en borden. Fietsers rijden nu al een jaar over de rijbaan.
De nieuwe brug ging open op 20 mei 2020. Vanaf de eerste dag gebeurden er ongelukken met fietsers en brommers op de brug.
In de richting Burcht moesten fietsers een scherpe bocht naar rechts maken naar een fietspad dat met een verhoogde rand van het wegdek voor auto’s was gescheiden. In de richting Dam eindigde het fietspad abrupt en kwamen fietsers en auto’s op dezelfde rijstrook. Ook aan die kant was een betonnen rand op de brug tussen auto’s en fietsers.
Al snel na de eerste klachten liet Zaanstad een gele streep aan de zuidkant aanbrengen en plaatste waarschuwingsborden. Ook stonden er verkeersregelaars op de brug. Daarna kwamen de hekken en de roadblocks.
Hieronder: een filmpje van de feestrit die De Orkaan vandaag maakte, en daaronder de situatie op 20 mei, de gele strepen en de hekken en borden die de 30e mei 2020 zijn aangebracht. De foto boven werd gemaakt door Bas Sommeijer.
Hier ons dossier over de Wilhelminabrug.
In ieder geval één PLUSPUNT: het gemeentebestuur van Zaandorp, doet exact wat er van haar verwacht werd, VERTRAGINGSTACTIEK, eindelijk voor het eerst een plusje na hun verkiezing. Reden voor zaans gebak of poffertjes bij Willem!!!
Het gedoe over die fietspaden is sowieso gezeur. Gewoon niet naast elkaar fietsen en uit je ogen kijken. Als iedereen tegelijk door de open boom wil tja.......
wat heerlijk zn fietsbrug/straat waar auto,s te gast zijn. Zie de mogelijkheid tot veranderen. Wat een prachtige fietsstraat kan het worden
Helemaal mee eens; ei van columbus! Waarom er een apart fietspad moet zijn op deze autoluwe brug is me sowieso een raadsel.
Waarom niet het fietspad met een ruime bocht voor het zaantheater richting de sluis dan is het gewoon een recht pad!? Niks geen slinger
Misschien ben ik te simpel, maar wat was eigenlijk het nut van die verhoging van de fietspaden?
Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij is die verhoging bedacht om te voorkomen dat fietsers zich bij geopende brug opstellen tussen slagboom en wachtende automobilisten. Die moesten dan even wachten met optrekken. Maar dat leidde eigenlijk nooit tot problemen, omdat fietsers al vertrekken voordat de slagbomen weer helemaal geopend zijn.
De verhoging was dus *niet* voor veiligheid of comfort van fietsers (integendeel, zoals is gebleken), maar om automobilisten te faciliteren.
In Amsterdam is voor dat fenomeen de "frietzak" uitgevonden, niet alleen voor verkeerspleinen, ook bij bruggen:
https://decorrespondent.nl/7196/over-de-frietzak-de-banaan-en-andere-nieuwe-smaken-fietspad/756638351700-f291c16d
Wat kun je verwachten van een gemeente die meer aandacht besteedt aan potsierlijke lantaarnpaaltjes met gefiguurzaagde walvisjes en gaslichtkapjes met led verlichting.
'We're idiots babe, It's a wonder we can even feed ourselves' (ome Bob, 80).
Armoedig zootje bij de brug, er staan ook nog steeds metalen hekken bij de sluiskanten, ook niet over nagedacht blijkbaar
Over die hekken al contact gehad met Zaanstad. Reactie was; de sluizen zijn van de provincie en de hekken zijn van Heras....
Niet echt een reden voor een feestje, wij van de PVV nemen wethouder bruggen, Gerard Slegers regelmatig onder vuur over het trage proces.
Iedere keer krijgen we een antwoord dat de oplossing nabij is, maar het duurt maar en het duurt maar.
Hij zou nu een rapport op zijn bureau hebben liggen met oplossingen, en gaat ons (de gemeenteraad) een keuze voor leggen. . . . . . . . . ooit!
Dat rapport van Goudappel Coffeng ligt al twee maanden op het bureau van de wethouder, het staat niet op de lijst 193 geheime stukken die Zaanstad onlangs publiceerde en is ook onvindbaar op het Raadsinformatiesysteem. Tijd voor openbaarmaking dachten wij zo...
De uitspraken in zo'n rapport willen nog niet zeggen dat de gemeente die ter harte neemt. Als het Zaanstad uitkomt dan volgt men de adviezen op en anders verdwijnt het (dure) rapport in een diepe la én uit het geheugen van Zaanstad en diens volksvertegenwoordigers.
De heer Segers is nog steeds de weg van C naar B aan het zoeken. Misschien dat er vrijwilligers zijn die hem willen laten zien hoe dat gaat? Anders blijven we in de problemen komen met deze man.
Als hij gewoon naar het advies van de Fietsersbond had geluisterd, zou dit al lang zijn opgelost...