Soms… heel soms… zijn persberichten zo mooi dat we ze één op één plaatsten. Het Honig Breet weet al jaren het verhaal van de familie Breet op een prachtige manier te vertellen in het huis in Zaandijk. Wie zijn wij dan nog om aan dit bericht te schaven?
Zaandijk, 4 juli jl.: Tijdens een snikhete zaterdag laten zes figuranten in historische replica-kostuums zich van hun beste kant zien in het Honig Breethuis. De reden: opnames voor de documentaire “C & J HONIG BREET – 3 Generaties Zaans Papier”, die deze herfst gepresenteerd moet worden.
Initiatiefnemer Pier van Leeuwen, gedreven bestuurslid van dit sfeervolle woonhuismuseum, dirigeert de figuranten op tactische maar resolute wijze voor het oog van de camera. De figuranten – leden van de kostuumvereniging “De Zaansche Kaper” – kruipen voor de gelegenheid in de huid van de voormalige bewoners van het historische pand aan de Lagedijk 80.
Zo gebruikt Cornelis Breet (met driekantensteek) en zijn echtgenote Groetje Klaas Nen (in oud-Zaans kostuum) in de 18e eeuwse keuken een ontbijtje alvorens zij zich opmaken voor een bezoek aan papiermolen De Veenboer. Jacob Breet en Grietje Jans de Jager (beiden in Frans Empire kostuum uit de tijd van Napoleon) wisselen in de Zaankamer ervaringen uit. Aansluitend worden ze gadegeslagen vanaf de Zaan, terwijl ze op de balustrade van hun nieuwe luchthuis op de uitkijk staan.
De derde en laatste generatie Breet, bestaande uit Jan Breet en zijn echtgenote Maartje, keuvelen er op los in de prachtige behangselkamer. Ook zien we hoe Breet jr. in 1851 aan zijn secretaire een brief schrijft. Er wordt op dat moment gecorrespondeerd met, Joh. Enschede & Zn, de drukker van het eerste Nederlandse papiergeld, waarvoor de firma Honig Breet het papier leverde. Zo vertelt iedere generatie een eigen verhaal.
Twee dagen na de figuratie-opnames vormt het Gemeentearchief Zaanstad het decor van interviews met deskundigen zoals archiefmedewerkster Geke van de Kamp en onderzoekster Barbara Orbell. Zij duiken in de bewaard gebleven documenten van het papierbedrijf C & J HONIG BREET, dat tussen 1770 en 1879 een voortzetting vormde van het witpapierbedrijf, dat in 1673 gesticht was door Jacob Cz. Honigh met papiermolen “De Vergulde Bijkorf”.
Er moeten nog twee draaidagen volgen voor opnames in onder meer het Molenmuseum en het Zaans Museum. Tomas Stolk van productiebedrijf Feniks tekent voor de cameraregie en de montage. Stolk en Van Leeuwen leerden elkaar jaren geleden kennen op de museumopleiding. Stolk volgde aansluitend een opleiding aan de Filmacademie. In 1999 richtte Van Leeuwen het voormalige Zaans Historisch Museum in als het huidige Honig Breethuis.
Deze herfst moet aan de inrichting een nieuwe loot tot bloei komen in de vorm van een vaste presentatie over het papierbedrijf van de familie Breet. De laatste ontwikkelingen zijn te volgen op de Facebookpagina van het Honig Breethuis.