Als de Zaanbrug gesloopt wordt om plaats te maken voor een nieuw exemplaar, komt er een tijdelijk brug om gedurende sloop en nieuwbouw 1,5 jaar het verkeer tussen Wormer en Wormerveer te verwerken.
Aanvankelijk was die brug tussen Lassiestraat (Wormer) en Zaanweg (Wormerveer) gepland, maar onderzoek toonde aan dat zoiets onmogelijk was. De provincie bekeek het opnieuw en kwam tot de conclusie dat het daar toch gewoon kan.
De brug die alle autoverkeer, fietsers, voetgangers, OV en hulpdiensten moet kunnen verwerken, wordt in de zomer van 2022 gebouwd en blijft daar 1,5 jaar liggen. Dat is een jaar later dan gepland.
De Lassiestraat krijgt “grotendeels vrijliggende fietspaden”, in plaats van haaks parkeren komt er langsparkeren terwijl er ook parkeervakken en bomen zullen sneuvelen. De bushalte van de Nieuweweg wordt naar de Lassiestraat verplaatst.
Meer files
Omdat de noodbrug langzamer opent en sluit dan de oude Zaanbrug worden er meer files verwacht, ook bij de rotonde Unieplein en op de Zaanweg.
Over de grote problemen die een brug op die plaats oplevert volgens het verkeersonderzoek dat bij de plannen is opgesteld, staat geen woord in de brief aan de bewoners. Uit dat onderzoek werd duidelijk dat een brug grote verkeersproblemen (files, opstoppingen) zou betekenen zowel in Wormer als in Wormerveer. In Wormer zou de rotonde vastlopen als de brug open zou staan. Op de Zaanweg zouden files tot in de Dubbele Buurt komen te staan. In het onderzoek stond ook dat bij een tijdelijke brug de problemen nog groter zouden zijn dan bij een vaste brug omdat een tijdelijke brug langzamer open en dicht ging: een kans op een verkeersinfarct wordt groter.
Op 14 april gaat de Provincie Noord-Holland digitaal omwonenden en ondernemers informeren. Op 22 april is er een algemene informatieavond.
Informatievoorziening
Harrie van der Laan (POV), Jos Kerkhoven (DZ) en Peter van Haasen (PVV) gaan wethouder Slegers op 22 april over de zaak interpelleren. Ze storen zich aan de gebrekkige informatievoorziening waarbij een rapport over stikstof maanden geheim werd gehouden en de informatie over het onderzoek naar een alternatieve plek niet werd gedeeld. Ook de keuze voor de locatie bij Lassiestraat is niet aan de raad gestuurd. De partijen vragen waar het nieuwe toegezegd verkeersonderzoek is (waar dus uit zou moeten blijken dat de brug wel kan op deze plek).
Ook de gemeenteraad in Wormerland is niet ingelicht over deze nieuwe ontwikkelingen.
De partijen verbazen zich er ook over dat in het Zaans Mobiliteitsplan ingezet wordt op een brug in het verlengde van de Prinses Irene Brigadeweg naar de Papiermakerstraat in Wormer, een alternatief dat nu dus kennelijk is afgevallen.
Lees hier ons dossier over de Zaanbrug.
Boven en onder: de begin- en eindpunten van de noodbrug.
Breng de 'bootjes'-brug maar weer terug! Mijn dochter was er verzot op. Een brug gemaakt van bootjes. Dat vond ze zo uniek en ze ging er graag overheen.
Er lijkt inderdaad geen logische reden te zijn om het niet te doen.
Maar ja, overheden en logica.
Toen in Zaandam de Beatrix- en de Wilhelminabrug werden vernieuwd lag er een pontonbrug voor (brom/ snor)fietsers en voetgangers in de Voorzaan en moest het autoverkeer of over de Uilbrug of over de Bernhardbrug.
De situatie tussen Wormerveer en Wormer is iets anders maar ook hier zou men gebruik kunnen maken van een pontonbrug voor alleen langzaam verkeer.
Het autoverkeer zou dan gebruik kunnen maken van de Clausbrug.
Er is een paar jaar geleden discussie geweest waar de nieuwe Zaanbrug moest komen en één van de opties was die te bouwen in het verlengde van de Lassiestraat.
Dit plan ketste toen af omdat fietsers en voetgangers teveel moesten omrijden of omlopen.
Nu laat men anderhalf jaar deze mensen een omweg maken terwijl als men had gekozen voor een pontonbrug deze vrijwel naast de oude brug gelegd had kunnen worden.
Doodziek wordt je van de politiek gedraai over wat wel en niet kan. De brug die men voorsteld wordt een groot probleem met de afwikkeling van het enorme verkeer wat weer los komt als de corona over is. De luchtvervuilig is te erg als het verkeer over de Claus brug gaat maar goed genoeg voor de inwoners van Wormerveer. Een alternatief, een brug in het verlengde van de Prinses Irene Brigadeweg (PIB weg) wordt niet overwogen zelfs niet genoemd. Dat een bedrijf belangrijker is dan de belangen van de burgers en zaken van Wormerveer is tekend voor de houding van de politiek in deze! Het keer op keer uitstelen is ook tekend voor de situatie voor een nieuwe Zaanbrug, die geen enkel bestaand probleem oplost maar alleen maar groter maakt.