1 april

Behalve de Nee/Nee-stickers tegen alle drukwerk, de Ja/Nee-sticker om alleen reclamefolders te weigeren en de Ja/Ja-stickers voor liefhebbers van veel post, introduceert Zaanstad ook een speciale sticker tegen huis-aan-huisbladen.

Wethouder Breunnesse (GroenLinks) zegt dat 99 procent van de inhoud uit reclame en sluikreclame bestaat waarmee het feitelijk onder ongewenste reclame valt, “met de sticker hopen we de hoeveelheid papier die ongebruikt wordt weggegooid met 23,5 procent te verminderen.”

Een mooi stapje op weg naar duurzaamheid aldus de wethouder, “bovendien, de toekomst van informatievoorziening is digitaal, net als stinkende diesels gaan we een eind maken aan deze overlast.”

Bij uitgever Rodi is weinig begrip voor het plan:

“elke dag je mail openen en de persberichten 1:1 in de krant plakken zien wij als waardevol werk en daarmee bieden we een groep mensen een zinvolle dagbesteding. Bovendien zien wij dat redactioneel bewerken als censuur: waarom zouden wij het beter weten dan de opstellers van de persberichten?”

De deur uitgaan voor nieuws is onzin volgens één van de medewerkers:

“onze bezorgers gaan elke week al de deur uit, dus als we ook de redactie op pad sturen lijkt ons dat wel wat overdreven.”

Een proef op de Hogendijk in Zaandam (foto onder) toonde aan dat 87,5 procent van de deelnemers blij was geen huis-aan-huisblad te ontvangen. Breunesse toont zich opgetogen over die uitslag: “hadden we dat maar bij de Tweede Kamerverkiezingen gehad, dan zat mijn partij er nu warmpjes bij…”