Binnen een week na de opening in mei 2020 werden de fietspaden van de Wilhelminabrug in Zaandam afgesloten. De schuine betonranden en scherpe bochten zorgden voor talrijke valpartijen.
Waarschuwingsborden, hekken, verkeersregelaars en roadblocks dwongen de fietsers nu naar de rijbaan. Tot deze week: de roadblocks zijn opzij geschoven.
Zaanstad zegde eind vorig jaar al toe om in het eerste kwartaal van 2021 “meer duidelijkheid te geven over eventuele structurele aanpassingen”. Wat uiteraard niet hetzelfde is als ‘structurele aanpassingen’ aanbrengen.
De oplossing is even geniaal als eenvoudig: gewoon de brug terugbrengen naar de situatie van mei 2020 (dus met bochtje en betonranden).
De foto boven maakten we zelf, de foto hieronder is van Sjoerd Beekes en wie alles wil weten over valpartijen, hekken, waarschuwingsborden, verkeersregelaars en roadblocks kan hier klikken.
Het eten vanavond was wat smakeloos. Ik heb beloofd om 'meer duidelijkheid te geven over eventuele structurele aanpassingen' morgen.
Aan de oostkant van de Wilhelminabrug is, onzichtbaar op de foto's, een zogenaamd "puntstuk" aangebracht op het oorspronkelijke fietspad: zo'n groot wit vlak waar je niet overheen mag rijden. Dat betekent dat je, roadblocks of niet, als fietser niet op dat deel van het fietspad kunt komen.
Het lijken de corona-maatregelen wel...
Morgen worden de barrières gelukkig weer teruggeplaatst.
Sonja Puhl Diele..... de barrières zijn dus mooi niet teruggeplaatst de volgende dag......
En dan hebben ze nog een maand om "meer duidelijkheid te geven over eventuele structurele aanpassingen”. We wachten af...
Nergens een bord te zien dat je daar moet fietsen, dus kies zelf waar je fietst.
En vergeet niet al de zwartgelakte regels in de beleidsstukken als je om nadere informatie vraagt.
Er zit zo een raar slingertje in het fietspad bij het theater voor de brug. Als dat er uitgehaald kan worden scheelt het enorm in de verwarring met fietsen.
Verkeersongevallen ontstaan uit onverwachte en verwarrende situaties. Dus geen slingers, hekken, betonranden, paaltjes, sluizen of puntstukken op het fietspad. Die slinger is één ding, maar je hebt nog steeds te maken met het veel te smalle fietspad en die betonrand. Natuurlijk hebben verkeersdeelnemers een eigen verantwoordelijkheid, maar moeilijker maken dan nodig is maakt het niet veiliger.
Opletten op andere verkeersdeelnemers is bij grote drukte al lastig, als je dan ook nog allerhande verkeersmeubilair moet ontwijken werk je ongevallen juist in de hand. Je kan dan, zoals de projectleider in het NHD van 2-1-2021, wel stug volhouden dat het de fout van fietsers is ("moeten ze maar uitkijken"), maar als de oorzaken van de ongevallen niet worden weggenomen zullen er mensen blijven vallen.
Mee eens, dat zou toch moeten kunnen?
Op heel veel plaatsen is dat redelijk snel realiseren maar of dat hier ook zo is????
Als het aan de gemeente Zaanstad ligt, zou het me niet verbazen dat het nog een jaar duurt voordat er iets verandert...