Het Oostzaanse college van B&W heeft een brief verstuurd aan de gemeenteraad over de ‘’langdurige stremming’’ van De Haal. De waterleidingen onder de weg zullen worden vervangen. Maar liefst 75 weken lang is hierdoor geen doorgaand autoverkeer mogelijk. De werkzaamheden zullen beginnen op 28 oktober van dit jaar. Fietsers en voetgangers kunnen wel passeren. Ook zullen bewoners bij hun huis kunnen komen tijdens de werkzaamheden.
Volgens het college is de bestaande waterleiding oud en zeer breuk- en storingsgevoelig. In 2026 is het de bedoeling dat De Haal nieuw asfalt krijgt, maar voordat dit mogelijk is moet De Haal een waterleiding krijgen die ‘’verkeersbestendig’’ is. Volgens het college is de werkruimte beperkt, waardoor het nodig is om de weg voor autoverkeer af te sluiten. Omdat het hier gaat om een stremming ‘’gedurende zeer lange tijd’’ zal er morgen een verkeersbesluit worden gepubliceerd.
Ingrijpende maatregel
Het college noemt de werkzaamheden ‘’een best ingrijpende maatregel’’, en daarom zal er 11 september een bewonersavond worden georganiseerd in het gemeentehuis. De avond wordt georganiseerd door drinkwaterbedrijf PWN, dat het project gaat uitvoeren. ‘’Binnenkort’’ zullen bewoners hierover een brief ontvangen van PWN.
In deze brief, die online al te lezen is, geeft PWN aan dat de huidige leiding aan de zijkant van de weg ligt en op sommige plekken onder de voortuinen. De leiding (twee kilometer lang) zal in zijn geheel worden verwijderd. Hierna wordt de nieuwe leiding in het midden van de weg gelegd, zodat PWN er in de toekomst ‘’makkelijker’’ bij kan.
De werkzaamheden beginnen bij huisnummer veertig en schuiven steeds verder op richting Den Ilp. Het werk bestaat uit achttien fases, waarin wordt gewerkt in werkvakken van tachtig meter per keer. Het doorgaande verkeer naar Den Ilp en Purmerend zal worden omgeleid via Landsmeer (onder het kaartje tikken we door).
Bruin water
De stremming van het verkeer is niet het enige wat de bewoners zullen merken van de werkzaamheden. Zo zal het water ‘’één of meerdere keren’’ worden afgesloten. PWN brengt de bewoners hiervan op de hoogte per mail of sms. Ook kan de waterdruk ‘’af en toe’’ lager zijn dan gewend en kan er bruin water uit de kraan komen. Volgens PWN is het bruine water niet schadelijk voor de gezondheid.
Door: Rick Nieborg. Info: Raadsbericht Oostzaan (incl. kaartje) & bewonersbrief PWN. Foto: Merel Kan
Idealiter worden deze werkzaamheden afgestemd met KPN of Delta, zodat direct het leggen van glasvezel wordt gedaan. De afgelopen jaren waren de hoge kosten door de complexiteit van aanleggen het probleem, maar met dit soort werkzaamheden kan dat goed gecombineerd worden.
is toch mooi voor de klanten in denilp en Landsmeer die kan ik dan 75 weken niet in de spits weg brengen
Van de wal in de parallelle sloot lijkt mij een prima optie....
Zoals zovele malen is er weer totaal geen communicatie tussen verschillende instanties . Men gaat de waterleiding in het midden van de weg leggen en vervolgens asfalteren. Dan denk ik , ben ik nou gek of begrijpen zij het niet . laat hem lekker aan de zijkanten liggen , bij problemen hoeft de weg dan niet open .
geen kattenpis 75 weken afsluiting van een weg voor een waterleiding weg te halen en dan de weg open te breken voor een nieuwe waterleiding terwijl de omlijsting sne of autowegen ookal stremmingen opgeven door diverse werkzaamheden zoals de A7 richting Purmerend en monteel de werkzaamheden bij de zeenurger tunnel Oostzaan dreigt geïsoleerd te worden voor woon/werkverkeer slechte communicatie tov andere werkzaamheden in de regio