Weet je nog? Zaanstad lanceerde begin 2018 het ambitieuze plan om 16 grote woningbouwprojecten te versnellen. Totaal ging het om zo’n 5.400 woningen. Elk project zou vervolgens binnen drie jaar van start gaan.
Daarna werd nog drie keer een rijkssubsidie voor een ‘bouwimpuls’ binnengehaald. Het ging om 1.900 woningen in Zaanstad-Noord (12 projecten), 4.700 in Zaandam centrum (20 projecten) en 1.700 in Kogerveld (5 projecten). En daarbij kwamen plannen voor 10.000 woningen in de Achtersluispolder (inmiddels teruggeschroefd tot 2.500).
In deze serie #ZaanstadBouwt onderzoekt De Orkaan de status van de woningbouwprojecten. Moet het bestemmingsplan nog worden goedgekeurd, is de omgevingsvergunning verleend, is de bouw al gestart, zijn de woningen al opgeleverd of is het project slechts gebleven bij een ‘Zaanse droom’. De Orkaan zoekt het voor je uit.
Vandaag: de Houthavenkade – de sloop van de oude bebouwing is begonnen.
Wat? Waar? Wanneer
Aan de Houthavenkade in Zaandam wordt een nieuwbouwproject van 710 woningen gerealiseerd. Het woonprogramma zal bestaan uit 30 procent sociale huurwoningen (maximale huurprijs €720,42), 20 procent middeldure woningen (maximale huurprijs € 971) en 50 procent van de woningen in de vrije sector. Het ontwerp van architectenbureau VAN AKEN is geïnspireerd op de historie van de haven en de interactie met het water.
Het project ligt in de driehoek tussen de Provincialeweg, Houthavenkade en Hogendijk. De toegangsweg naar het eiland loopt langs de wijk, evenals de fietsroute naar de Hogendijk.
Volgens Zaanstad is het:
“een ‘vergeten’ stukje van het stadscentrum, gelegen aan de Provincialeweg ten zuiden van het Inverdan- gebied. Het project realiseert meer dan 700 nieuwe woningen rond een nieuw aan te leggen insteekhaven. Met de ontwikkeling van deze plek krijgt de zuidelijke entree van Zaandam Centrum een nieuw gezicht.”
Huidige status project
Momenteel is de sloop van de panden op het oude bedrijfsterrein aan de Houthavenkade begonnen. Bentvelzen en Jacobs (houthandel) is verhuisd naar Velzen-Noord. Autoschade Van Oudenaren en Suzuki-Jonker steken de Provincialeweg over, op het voormalige terrein van de Zaanse Betonmortel Centrale (ZBC) en BMN Bouwmaterialen is de bouw van het nieuwe onderkomen van beide bedrijven al in volle gang. Equans (de nieuwe naam van Engie Services) gaat verhuizen naar Hoogtij.
Verwachting
Na afronding van de sloop van het oude bedrijfsterrein gaat de volgende fase in: de (ruw)bouw. Volgens de planning zal dit beginnen in april. De oplevering van de woningen zal in fasen plaatsvinden in 2024, 2025 en 2026. De verwachting is dat de bouw in 2026 helemaal klaar zal zijn. Tot die tijd kunnen nieuwsgierige Zaankanters die in de buurt zijn van de Houthavenkade de voortgang van de bouw in de gaten houden.
Weet iemand waarom de bouw activiteiten stil liggen?
Over het project Houthavenkade; weet iemand of er wel archeologisch onderzoek gedaan wordt? Omdat de kans aanwezig is dat op dit terrein nog overblijfselen zijn van oude scheepswerven.
Ja, volgens de website http://houthavenkade.nl wel. Ik heb even een mailtje naar ontwikkelaar Ten Brinke gestuurd, ook met vraag of er een cultuurhistorische verkenning is gedaan en wat de plannen zijn met de witte huisjes (is een apart plangebied).
Ja, ik heb de site even bekeken. We hopen er maar het beste van...
Maar wat mij dan bezorgd doet zijn is het bericht over het plaatsen van de metalen damwanden. Deze worden namelijk aan de rand van de sloot in de grond gedreven (met veel kracht), als daar nog resten van scheepswerven zijn, dan gaan deze damwanden er dwars doorheen!
ik hoop dat ze dan ook rekening weer houden met parkeren van de auto's !!!
(in koog aan de zaan (zuideinde) hoor ik veel mensen praten over parkeerproblemen als alle woningen daat klaar zijn. verder gaat oud koog deels op de schop (fundering en isolatie enz.) door parteon. Hoor van veel mensen dat ze niet meer terug willen naar oude buurt. (dit ook door de parkeerproblemen die er gaan komen)
ben bang dat ze alleen weer aan bouwen en woning oplossingen denken maar verder alles op elkaar bouwen en parkeren ???
Sterker nog, ik daar in de omgeving. er zijn nu gigantische parkeerproblemen, laat staan als inderdaad straks alle woningen bewoont gaan worden. Alsof straks iedereen plotsklaps met de trein of OV gaat. Hierin de straat net twee nieuwe jonge stelletjes komen te wonen: 1 x auto/busje van de zaak en 1 x eigen auto per woning. Het klinkt leuk hoor, iedereen met het Openbaar Vervoer maar in de praktijk blijken de Jong volwassenen net als ieder ander voor het gemak te kiezen. Snel met de auto naar je bestemming.
Dus als straks iedere woning gezellig bewoont is en iedere nieuwkomer in de buurt heeft 1 à 2 auto' s dan kunnen wij onze ook op. De buurt is dan ook helemaal niet geschikt voor al die appartementjes en flatjes.
En als ze er wel komen dan doen wij op papier net alsof iedereen fietst !! Of op de trein stapt, of met de bus gaat, of thuiswerkt. Maar dat is natuurlijk niet zo, net bewijs staat letterlijk op straat.....
Bang zijn voor de boze wolf, de auto in dit geval Ga er niet wonen als je je blik niet voot de deur kan zetten..
fijn voor de fietsende mede mens. Die heeft dan meer mogelijkheid om zich er te vestigen.
Dat mensen met een auto 'dan maar ergens anders moeten gaan wonen' zou een goede leus zijn in een gemeente waar keus genoeg is, maar die is er natuurlijk helemaal niet. Je bent al blij als je iets kan kopen of huren.
We weten precies hoeveel parkeerplaatsen daar komen: 380 voor voor 710 woningen (bewoners krijgen geen parkeervergunning voor elders in de buurt). Aan de overkant komt de Catharina (103 appartementen, 28 parkeerplekken) en Figaro (100 woningen, 0 parkeerplekken). Op het Zaaneiland komt een woontoren (120 woningen, 54 parkeerplekken). Voor de jachthaven zijn plannen voor enkele tientallen woningen (0 parkeerplekken) en er zijn een kleine projecten in de buurt (0 parkeerplekken). Totaal: 1.100 woningen en 460 parkeerplekken. Zaanstad verwacht geen probleem. Wij wel: gemiddeld is er meer dan één auto per huishouden in Zaanstad (2022: 98 particuliere auto's per 100 huishoudens, zonder lease-auto's en bedrijfsauto's).
Iedereen kan op z'n vingers natellen dat er natuurlijk wel problemen komen en dat ondanks de beloftes ook in omringende buurten betaald parkeren wordt ingevoerd.
Er zijn dan dus wèl genoeg stallingsplaatsen voor de tenminste 2-3 fietsen per huishouding ... (stadsfiets, boodschappenfiets, recreatiefiets, kinderfiettsjes e-bikes)?
+Plus+ de elektrische scootmobiels (met stekkeraansluitingen), de brede bakfietsen, de en ... voor de bezoekers, die dus niet met de auto kunnen komen?
Niet dat die allemaal "het dak op" moeten.
Voor de houthavenkade had ik op de valreep nog een motie ingediend om de kleine sociale huurhutjes van buitenruimte te voorzien, een balkonnetje. Die is aangenomen, goed opletten dat die wordt uitgevoerd. De projectontwikkelaar had daar niet in voorzien.
Zolang Exter aan de overkant zit wordt het weinig genieten op je balkonnetje
Ik mis de Zaanse Helden bij de woningbouwprojecten.