De e-bike is niet alleen populair maar ook omstreden. Op straat word je regelmatig ingehaald door deze razendsnelle tweewielers die gebruik maken van elektrische ondersteuning.
Recent gebeurden minstens twee ernstige ongevallen met elektrische fietsen in de Zaanstreek. De zoon van volkszanger Wolter Kroes was betrokken bij een botsing tussen twee fatbikes en een scooter, en een vrouw op een elektrische fiets raakte zwaargewond nadat ze geen voorrang kreeg van een automobiliste.
Om beter te begrijpen wat een e-bike is en wat de gevaren zijn beantwoordt De Orkaan zeven veelgestelde vragen.
1. Wat zijn elektrische fietsen?
Elektrische fietsen, ook wel e-bikes genoemd, zijn fietsen die worden aangedreven door een elektrische trapondersteuning. De meeste elektrische fietsen hebben verschillende niveaus, waardoor de een sneller gaat dan de ander. Ze worden steeds populairder als een gezond alternatief voor de auto, brommer en scooter. Vroeger waren het vooral oudere mensen die op e-bikes fietsten, maar tegenwoordig is het een ‘hype’ onder jongeren. Jongeren moeten heel wat uurtjes werken (of hun ouder(s) lief aankijken), om zo’n fiets te kopen: een goede elektrische fiets kost tussen de € 1.200 en € 2.500.
2. Wat is het verschil tussen een e-bike en fatbike?
De e-bike is de overkoepelende naam voor alle soorten elektrische fietsen, waaronder ook de e-bakfiets en de fatbike. Een e-bakfiets is een elektrische bakfiets met een grote bak aan de voorkant of achterkant, waarin vaak kinderen, dieren of spullen worden vervoerd. Een fatbike heeft extra dikke (vette!) banden, waardoor het mogelijk is om op moeilijk begaanbaar terrein te fietsen. Hoewel dit type fiets oorspronkelijk voor avontuurlijke en extreme tochten werd gebruikt, zie je er steeds meer jongeren (en zelfs kinderen) in de stad op fietsen.
3. Welke regels gelden voor e-bikes?
Met een e-bike moet je dezelfde regels volgen als met een gewone fiets. Je hoeft geen rijbewijs te hebben en ook geen verzekering af te sluiten. Er is geen minimumleeftijd en je hoeft geen helm te dragen. Je moet wel op het fietspad of het fiets-/bromfietspad rijden en er is geen kenteken nodig. En je mag niet harder dan 25 km/uur. Het invoeren van de helmplicht voor snorfietsers draagt waarschijnlijk bij aan de gestegen populariteit van de fatbikes.
4. Waarom word je vaak voorbijgescheurd door een fatbike?
Deze bovenstaande regels gelden ook voor een fatbike. Maar toch word je vaak voorbijgescheurd door een fatbike. Dat kan toch niet?
Het antwoord is simpel: dat kan wel. Er zit normaal gesproken een begrenzer op een e-bike waardoor je ‘maar’ 25 km/uur kan. Maar net als bij de opgevoerde scootertjes kan je deze begrenzer gemakkelijk laten weghalen waardoor je veel harder kan rijden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) waarschuwt de verkopers van de fatbikes. Alleen fatbikes die voldoen aan de eisen voor rijden op de openbare weg, namelijk een typegoedkeuring of een maximale snelheid van 25 kilometer per uur en een maximaal vermogen van 250 Watt, mogen worden verkocht. Verkopers die deze regels aan hun laars lappen, lopen het risico om een dwangsom opgelegd te krijgen.
Maar of alle verkopers zich daaraan houden is de vraag. Bovendien kan je achteraf je fatbike opvoeren met spullen die je online koopt.
Bovendien zijn nogal wat fatbikes (illegaal) voorzien van een gashendel. Dan hoeft je niet te trappen. Als je dat doet is het ook geen elektrische fiets meer maar dus een snorfiets en dan moet je een helm op een kenteken hebben. Je mag niet met een fatbike met gashendel op de openbare weg rijden zonder kentekenplaat en WA-verzekering.
5. Wat is het verschil tussen een e-bike en speed-pedelec?
Een speed-pedelec is een snelle e-bike die onder bepaalde voorwaarden maximaal 45 km/uur kan rijden.
Het belangrijkste verschil tussen een e-bike en een speed-pedelec is de maximale snelheid en de daarbij behorende wetgeving. Een e-bike heeft een maximale snelheid van 25 km/uur en wordt beschouwd als een normale fiets. Het dragen van een helm is niet verplicht. Een speed-pedelec daarentegen heeft een maximale snelheid van 45 km/uur en valt daarom onder de categorie bromfietsen. Hierdoor is het dragen van een helm wel verplicht en moet de bestuurder in het bezit zijn van een rijbewijs en een kenteken voor de speed-pedelec.
6. Hoe populair zijn e-bikes?
Bijna 3 op de 10 Nederlanders rijdt op een elektrische fiets, blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Vooral 65-plussers en vrouwen zijn fan van de e-bike. Van de ondervraagden maakt zo’n 23% alleen gebruik van e-bikes, terwijl 6% afwisselt tussen een e-bike en een normale fiets. Slechts 0.5% van de Nederlanders maakt gebruik van een speed pedelec.
7. Hoe gevaarlijk zijn e-bikes?
Paul Broer, de uitvoerend portefeuillehouder Verkeer bij de politie, pleit voor prioriteit van verkeersveiligheid in 2023 vanwege de toename van het aantal verkeersslachtoffers in 2022. Het is belangrijk dat fietsers zich bewust zijn van hun snelheid, vooral als ze op een snelle e-bike rijden, zoals een speed-pedelec. Voorlopige analyses tonen aan dat er een toename is van het aantal ongevallen met e-bikes, vooral onder mensen ouder dan vijftig jaar. In Zaanstad waren in 2021 202 fietsers betrokken bij een ongeluk, 53 raakten gewond (1 op de 4). Van de 35 e-bikers raakten er 15 gewond (1 op de 2,3).
Fietsen met 40km per uur met hun mobiel in hand veroorzaken ze ongeluk met andere voertuigen en zeggen ze ‘ik had voorrang ‘….
Ik durf niet meer zelf op stoep met mijn kindje lopen.. elektrische fietsen, scooters, steps etc.etc moet gewoon binnen bepaalde plekken verboden worden.
Ik vind 25km per uur ook snel bij bepaalde plekken..
Fietser spelen met hun leven en ook nog van anderen…
Het is ook erg lastig om goede info te vinden als je een nieuwe e-bike zoekt. Zou graag een e-fatbike gaan rijden vanwege makkelijk op stappen en steady gevoel & voeten aan de grond: heb interesse in de ENGWE L20 maar ik lees herhaaldelijk dat een fatbike geen gashendel mag hebben. De L20 heeft dat wel, de verkoper zegt dat het mag omdat het alleen voor de opstart is... snap er niks meer van... :(
tja van het weekeinde op de westzijde werd ik inderdaad rechts ingehaald door een oudere e biker die als een razende roeland zonder op of om te kijken er tussendoor moest. Heb hem maar iets bemoedigends toegeroepen..
ik zat overigens ook op de fiets en reed dus netjes aan de rechterkant van de weg.
ook de E-step is niet toegestaan deze zijn er ook met gashendel. en dat mag niet !
het mag wel als je af en toe mee step.
Fatbikes mogen niet op de openbare weg(overgrote deel) ze zijn niet verzekerd als er een ongeluk gebeurt.
De schade kan flink oplopen. Domme onverantwoorde ouders. .
Ik neem aan dat u met openbare weg de rijbaan bedoelt ?
Dat mag inderdaad niet maar op het fietspad dus wel...is ook openbare weg.
Grappig de regels voor langzaam verkeer waren in mijn jeugd wel duidelijk, 30 km binnen de bebouwde kom en 40 km erbuiten. Dat gold voor de fiets en de fiets met hulpmotor. Nu de bromfiets deels naar de weg verbannen is, mag deze daar 45 km.
Neem je verantwoordelijkheid en houdt je aan de snelheid. Natuurlijk reed ik met mijn brommer weleens 70, gaf ook agent me weleens een bekeuring als die mij betrapte, maar deed dit wel op plaatsen waar de weg even leeg was. Dus verantwoordelijkheid, als je jezelf dood wilt rijden als racefietsers, fatbicker of wie dan ook, gewoon met 70 over de westzijde of waar dan ook, gewoon doen. Vergeet niet een omaatje mee te nemen, want dat scoort extra punten.
Een E-bike mag niet sneller dan 27 km,dat mocht een snor brommer/scooter ook niet.
Door de helm plicht in te voeren in plaats van handhaven op opvoeren,
stappen veel mensen over op een fatbike. Waar je vroeger 16 jaar moest zijn om op een snor brommer/scooter te mogen rijden, kan je nu gewoon als je bv 12 jaar bent
op een fatbike rijden, zonder helm. Zijn we dus lekker mee opgeschoten.
Handhaving kost te veel waarschijnlijk.
In de auto doen ze dat ook vaak, misschien jij ook. Maar niet iedereen met een fatbike doet dit, niet iedereen onder een kam scheren Piet.
Foutje in het artikel: de maximale snelheid van een ebike is niet 25 km/u. Dat is de snelheid waarbij de elektrische trapondersteuning erbij ophoudt. Bij een speedpedelec is dat 45 km/u.
Je mag als fietser best harder dan 25 km/u, maar dan moet je wel harder trappen.
Hier is de informatie van de overheid:
"De elektrische fiets biedt trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur. De speedpedelec (wettelijk een bromfiets) biedt trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur."
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike
En een stukje van de fietsersbond over snelheden op het fietspad:
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe-dwing-maximumsnelheid-op-fietspad-af/
Ook mag een fat- of ebike een motorvermogen hebben van max 250 watt. Op internet worden fatbikes aangeboden met 750 watt en gashendel.
Kun je gewoon in het buitenland bestellen. Handhaving is een groot probleem in ons land. Naxde helmplicht voor snorscoiters zul je steeds meer van dit soort illegale fatbikes gaan zien. Zonder helm, hoge snelheden, onverzekerd etc.
Helemaal hot de fiets met ondersteuning (E- of Fatbike, mij om het even), een mooie uitvinding waar we alle pijlen op kunnen richten. Ze zijn duur, voor ouderen, meer valgevaar/ongelukken, rijden te hard.
Echter vergeten we in deze discussie nog een veel belangrijkere en gevaarlijkere fietsersgroep namelijk de "race rossers" op hun racefietsen. Ze hebben (denken ze) altijd en overal voorrang, rossen je met hoge snelheid voorbij, zijn gepikeerd als je niet snel genoeg voor ze uitwijkt en hebben 💩 aan alles.
Maar goed het gaat in dit bericht over de elektrische fiets dus laten we niet afdwalen...
ik heb een fatbike gekocht standaard 750 watt maar ook met handgas hoewel ik die alleen gebruik bij wegrijden omdat ik. copd heb de rest fiets ik met ondersteuning ben 63 en wel wat gewend. maar laten keuren ok maar hoor dat het niet mogelijk is met 750 watt. En nu
Een fatbike met 750 watt is illegaal en U rijdt dus ook onverzekerd rond. 250 watt is het maximum voor een legaal in Nederland gekochte fatbike. In het instellingen menu is er meestal een code in te voeren waarmee dat kan worden ingesteld.
Typisch weer Nederland. in andere EU landen mag 750 watt wel maar in Nederland moet men de burger weer betuttelen met minder vermogen. iedereen in Nederland kan gewoon een 750 watt fatbike uit bv Polen laten komen zonder dat dit gecontroleerd word. want de grenzen staan wagenwijd open. lekker krom weer!
750 wat hebben de meesten fietsen als je ze op voert en of 750 wat ok klopt de oplossing is simpel in de fiets computer bij mij is hét simpel voer 1801 menu 2 snelheid 99 naar 25km en van 15 amper naar 5 amper of 10 wat je zelf wil en je fiets is weer origineel 250 wat opvoeren kan je alles en gas hendel eraf
En dan is daar ook nog de e-step, helemaal verboden op de openbare weg.
Nou, er vliegen er wat rond op de trottoirs bestuurd door kinderen en.....volwassenen met als resultaat ?
Vanmiddag man op E step zwaargewond door aanrijding met twee auto's in Assendelft.
Tja, dan moet je maar normaal doen zou ik zeggen.
Automobilisten in dit geval evengoed in ieder geval voor de helft aansprakelijk zoals bij fietsers ?
In Frankrijk is de boete op het opvoeren van elektrische fietsen 30.000€, dan moet je uiteraard nog wel handhaven en dat gebeurt in NL te weinig, ook (of liever gezegd, zeker) in 30km gebieden. Bovendien kunnen veel motoren worden uitgelezen door de fabrikanten (zoals Bosch, zij kunnen dus op afstand eea waarnemen) en vervalt in principe de garantie als je loopt te rommelen.
Gisteravond langs de vaartdijk in Assendelft een fatbike met dik 45 km per uur (reed er met de auto achter) zonder helm en dan ook nog in een hand een mobieltje waar hij constant op keek. Levensgevaarlijk .
Ik begrijp dat zo'n fiets aangeschaft wordt ter ondersteuning van de stramme botten, dat t dan net allemaal wat soepeler fietst. Maar waarom zou een gepensioneerde vliegensvlug van A naar B willen? Wat is de noodzaak?.Waarom die haast? Hoef je eindelijk niet meer op tijd op je werk te zijn, moet er kennelijk toch een doel behaald worden,dus raas je als een malle over s Heren wegen. Iedere week fiets ik op mn opoefiets vanuit Krommenie naar Zaandam, vanaf de eerste meters op het fietspad halen ze me in, een enkeling laat nog een fietsbel rinkelen ter waarschuwing : 'maak plaats, want ik heb ongelofelijke haast'. Ondertussen geniet ik van het groen, de lentelucht, de eenden en de kuikentjes in de sloten naast de fietspaden.Details die de snelle fietser ontgaan.
Ik begrijp al helemaal niet dat ouders hun kinderen op een e- bike laten rijden, behalve als er iets mis is met de gezondheid van het kind.
Maar ik begrijp wel meer niet. Zal de leeftijd zijn.
Nee, je gaat niet vliegensvlug op een e-bike. En het is ook handig als je blijft trappen, onlangs sprak ik weer iemand die denkt dat je gas kunt geven op een e-bike en dus niet beweegt. Een e-bike heeft diverse standen, je kunt afhankelijk van terrein of gebiek een aangename ondersteuning kiezen. Je kunt de trapondersteuning ook uit zetten, dat doe ik meestal in de stad. Ben ik onderweg naar de kust, dan zet ik 'm bij ferme tegenwind in de hoogste stand, maar dit komt eigenlijk zelden voor. Ik ben ontzettend blij met mijn e-bike, die niet harder gaat dan 25 km per uur. 'Hard rijden' doe ik op fietspaden met lange rechte stukken en genoeg ruimte. Fijne dag verder iedereen en veel fietsplezier!
Welkom in de nieuwe wereld
ook wij rijden al jaren op een e-bike. Fijn dat we op die manier nog kunnen fietsen.
ja de kans op vallen is groter dan vroeger daar ben ik me van bewust. Het alternatief is achter de geranium blijven zitten. mag ik veronderstellen dat 90% van de seniorfietsers onder een gemiddelde van 20 kmh blijft?
als er bijna geen handhaving is zullen ze de fietsen op blijven voeren, maar ja, daar is bijna geen geld voor. Dan maar de boetes flink omhoog, misschien dat dat als afschrikking werkt voor als ze wel eens kunnen handhaven.
En nieuwe wetgeving voor fietsers zou ook niet slecht zijn, zoals bijvoorbeeld 15 km/u in de bebouwde kom en wedstrijdfietsen niet op de openbare weg, een formule 1 auto mag ook niet op de openbare weg, waarom een wedstrijdfiets dan wel?
De fatbike is de nieuwe snorscooter. Ze zijn volop te koop tussen €1200,- en €2600,- In Assendelft, zie je ze bij bosjes rijden over de dorpsstraat. en inderdaad levensgevraalijk is het. Kennelijk heeft de jeugd geld, om deze e-bikes te kunnen kopen. Of hebben hun oiuders dit geld om aan hun kroost te besteden.
Daarnaast zijn fatbikes kinderlijk eenvoudig op te voeren, d.m.v. een app. Ze rijden dan met gemak 45 t/m 50 km/u. En ja dan gebeuren er ongelukken met (onnodige) zeer dure doktersrekeningen.
Streng handhaven, hoge straffen bij illegaal gebruik en niet verzekerd zijn bij ongevallen en daardoor hard geraakt worden in de portemonnaie is de enige remedie, om de (minderjarige) jeugd en hun ouders tot inkeer te krijgen.
alle Electrische fietsen met een middenmotor of achterwiel motor zijn op te voeren gewoon de instellingen in de fietscomputer aanpassen of een stukje elektronica inbouwen in de motor of helemaal simpel de trapsensor verplaatsen zodat de computer van slag raakt ( bij een middenmotor)