Morgen, 11 maart, gaat een delegatie van de raad het fietsparkeren inspecteren in Zaandam. Niet op de fiets… maar lopend.
Waarbij ze de belangrijkste vraag omzeilen: “waar zet ik mijn fiets neer?”
De enige plek waar je dichtbij het station, veilig, overdekt (en gratis) kan fietsparkeren in Zaandam is de afgesloten fietsenstalling van de gemeente zelf.
Gewone stervelingen hebben andere problemen. De Orkaan zet er 7 op een rijtje. Tips voor de niet-fietsende raadsleden die “vanwege de grootte van de groep een verkort programma” volgen. Teveel deelnemers? Of juist niet?
1. Weesfietsen en wrakken.
Het fietsparkeren zou al een stuk eenvoudiger zijn als fietswrakken en fietsen die overduidelijk al weken, maanden of jaren ergens staan, opgeruimd zouden worden. Dus niet een sticker erop plakken en vervolgens hopen dat de eigenaar ze weghaalt. Die heeft zich namelijk al weken, maanden of jaren niks van zijn eigendom aangetrokken.
2. Kwaliteit van de dubbele stallingen
Ga niet alleen in Zaanstad kijken maar bijvoorbeeld ook bij het Muiderpoortstation in Amsterdam of bij de nieuwe stallingen in Utrecht. De dubbele stallingen (dus in twee verdiepingen) zijn in Zaandam (bij voorbeeld bij Noordsche Bos) van uitgesproken waardeloze kwaliteit. Ze zijn bijna niet uit de rails te krijgen, ze zijn verroest, en als ze eindelijk loslaten krijg je ze tegen je hoofd. Daarom worden ze ook bijna niet gebruikt. (De foto van de gesloopte brommer is ook bij Noordsche Bos genomen, de stalling is niet alleen slecht onderhouden maar ook slecht bereikbaar.)
3. De Dam
Dat is dus geen fietsparkeerplek. Maak daar een eind aan. Zorg dat de stalling bij de Nicolaasstraat wordt ontdaan van weesfietsen en wrakken, zorg voor nieuwe plekken bij de sluis, op de Rozengracht, bij de Zilverpadsteeg en op de Beatrixbrug.
4. Maak een tijdelijke fietsplek van het terrein bij De Zweed
Een leeg terrein waar ooit het cultuurhuis moet komen. Zet daar fietsenrekken neer. Fluitje van een cent. Doen! Nu!
5. Verplaats stalling aan Korte Hogendijk naar De Zweed en/of knap het op.
Naar deze stalling – voor iedereen die dichtbij trein wil parkeren – kijkt niemand meer om. Rekken zijn uit de grond gerukt, staan scheef, veel fietshouders zijn kapot, het wemelt van de weesfietsen en wrakken.
6. Maak een stalling van de Rozenhof
Of kijk ergens anders, desnoods onder de grond. In Zwolle, Den Bosch, Groningen en Utrecht is dat redelijk goed tot prima opgelost. Maak een systeem waarbij je de eerste dag gratis parkeert en daarna pas moet betalen.
7. Heb oog voor bijzondere fietsen
Waar zete ik mijn mamafiets, mijn bakfiets, mijn e-bike, mijn fatboy, mijn vouwtandem en mijn transportrek-fiets? De fietswereld is veranderd, de stalling in Zaandam niet. Begin in de Vinkenstraat.
Hoeveel raadsleden gaan er eigenlijk mee? Tijdens de verkiezingscampagne waren de kandidaten bijna niet van de fiets af te slaan.
Je kunt je fietsparkeren bij het fietsen pakhuis een prachtig project. Het is gratis. Ook kun je er een band laten vervangen enz. En je loopt zo langs de winkel de Tuinen de gedempte gracht op, dichterbij kan niet.
Morgen, 11 maart, gaat een delegatie van de raad het fietsparkeren inspecteren in Zaandam. Niet op de fiets… maar lopend.
"Waarbij ze de belangrijkste vraag omzeilen: “waar zet ik mijn fiets neer?”
Beetje vooringenomen deze keer. Omdat we bij Toost op de Dam het werkbezoek zouden afsluiten had ik mijn fiets (vooraf) tegenover het Zaantheater in het fietsenrek geplaatst. Opvallend was dat van de brug tot aan het politiebureau de rekken bijna leeg waren. Toch was de Dam weer redelijk bezet met scooters en fietsen.
Het is dus ook een beetje een psychologisch vraagstuk. We gaan fietsen omdat het gezond en duurzaam is maar 100 mtr. lopen van een fietsparkeerplek naar bestemming is niet vanzelfsprekend.
Hoe lossen we dat op?
De meeste mensen fietsen niet omdat het gezond en duurzaam is maar omdat het makkelijk, snel en goedkoop is (en voor velen het enige vervoersmiddel). En waarom willen we allemaal in het centrum parkeren en niet vlakbij het centrum? Het is te vermoeiend om na zo'n fietstocht ook nog ver te moeten lopen:).
Ben erg tevreden met het fietsen pakhuis. Alleen de openingstijden zijn beperkt. Bv bij bioscoop bezoek. Er is ruimte voor alle soorten fietsen en behulpzame medewerkers
Ik ben het helemaal eens met Okx. Dus gemeente nog meer van deze pakhuizen (al dan niet ondergronds) op druk bezochte plaatsen lijkt mij een duidelijke aanwinst.
De Fietsersbond zal al deze ideeën en verzoeken overdragen aan de raadsleden d.m.v een pamflet.
De ouderwetse rekken, waarbij je het voorwiel van je fiets als het ware klem zet, zijn niet meer van deze tijd. Er zijn zoveel verschillende wiel- en bandmaten dat dit nooit voor iedereen gaat werken. Zo hebben we te maken met E-bikes (zwaar en te lang, dus extra kans op beschadiging van het voorwiel), citybikes (extra dikke banden) fietskratten en fietstassen (extra breed)... noem maar op! Fiets aan het stuur ophangen gaat ook niet voor iedereen werken omdat heel veel fietsen tegenwoordig een verstelbaar en kwesbaar aluminium stuur hebben Het bekende fietsnietje lijkt dan ideaal, maar er zijn inmiddels ook modernere alternatieven; kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit plaatje: http://thumbs.dreamstime.com/x/fietsenrek-zwart-wit-31917704.jpg Ik wens de raadsleden veel wijsheid...
Vanuit Zaandam-oost is de fietsparkeerplaats aan de Noordsche bos onhandig. De aanrijroute via de Vinkenstraat zorgt bijv al voor 2 extra stoplichten die je niet hebt als je je fiets naast de c&a parkeert. Daarnaast levert deze parkeerplek qua loopafstand richting station of gemeentehuis ook geen enkel voordeel op.
Kijk ook eens naar de kop van de Gedempte Gracht, het wemelt hier ook van de fietsen. Op de stoep bij het casino en Bristol kunnen ook heel wat rekken worden geplaatst.
jammer dat ik morgen niet in de buurt ben maar, zou graag met die leden praten er is veel te verbeteren. en daar heeft de gemeente een miljoen voor gereserveerd toch?
Ik heb maar 1 verzoek, bij nieuwe fietsenrekken graag niet klemmen aan het wiel. Kromme wielen van het geweld aan je voorwiel. Kies fietsenstallingen waar je je fiets aan het stuur vasthangt of waar je de framebuis gebruikt.