De gemeente Zaanstad het het COA hebben het voormalige UWV-gebouw Saendenborch aangewezen als opvangplaats voor 500 asielzoekers.
Het centrum zal 10 jaar in bedrijf blijven aldus een brief van de gemeente aan de bewoners.
Naar verwachting zal het azc op zijn vroegst medio 2017 in gebruik genomen kunnen worden.
Het gebouw staat op de hoek van het Rustenburg en de Stationsstraat.
Op woensdag 6 juli is er een bijeenkomst voor de buurtbewoners in de Oostzijderkerk vanaf 19:00. Ook de burgemeester zal aanwezig zijn op deze avond.
Zaanstad zette vandaag dit filmpje met Faber over de opvang online.
Discussie gesloten.
Belgische
vluchtelingen
In 1914 telde Nederland zes miljoen inwoners. Daar
kwamen, toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, een
miljoen Belgische vluchtelingen bij. Ons land was
daar in het geheel niet op voorbereid: een verhouding
van 1 op 6. Een ooggetuige beschrijft begin oktober
1914 in de De Telegraaf hoe honderdduizend
Belgische vluchtelingen Bergen op Zoom - een stadje
van slechts zestienduizend inwoners - overspoelden.
‘Eén defilé van voetgangers, wagens, karren,
rijtuigen, kinderwagens, kruiwagens - al wat wielen
had - met blinden, zieken, lammen, kinderen, ouderen
en huisraad schoof voorbij. Kinderen werden langs de
weg geboren. Soldaten liepen te huilen.’
Het is een eeuw geleden, we zijn het bijna vergeten.
Onze tijd is er echter naar deze geschiedenis weer in
herinnering te roepen. Ik deed dat in een bijeenkomst
van de Stichting Welzijn Ouderen. Een oudere dame
vulde aan: “Mijn grootmoeder heeft nog zo’n vluchtelingenkind
gezoogd.”
Klaas Touwen
Overgenomen uit "PAX Vieren"
Appels en peren.
Die Belgische vluchtelingen namen niet de islam met zich mee.
Dat is 1 van de grote verschillen die maakt dat het appels met peren zijn.
Goh Herman , ik denk
Ook Waneer Daar 500 belgen of duitsers hadden gaan wonen Er niet Zo Een weerstand zou zijn, maar het is gewoon een feit dat sommige culturen elkaars normen en waarden niet respecteren. Denk dat de Nederlanderlandse vluchtelingen toen niet zo een moeite hadden zich aan te passen. En ga nu niet komen met van de wereldverbeteraars praatjes .
In elk land waar we deze mensen opvangen is er gezeur met hun opvattingen over onze normen en waarde, zijn anders denkenden vaak in hun ogen de mindere . Ik heb zelf een paar oorlogen van dicht bij moeten zien en begreip heel goed dat mensen vluchten maar dat betekent niet dat je je eigen onderdanen maar moet vergeten en ze moet laten stikken en opzadelen met dingen waar ze geen zin in hebben . En al helemaal niet dingem roepen als ze hebben het al
Zo zwaar, erg hoor dan kan je niet meer in je auto rijden. Het is ook zwaar 10'jaar te moeten leven in een wijk waar je je niet meer veilig voelt of prettig voelt.
Pas waneer je je eigen volk laat zien dat ze niet minder zijn, en
Dat er naar ze geluisterd word , hun problemen ziet als serieus , dan krijg je misschien acceptatie en steun voor opvang .
En dan moet je er 500 bij elkaar gaan zetten? Nee dan maar meer kosten en verspreiden, ik
Ik heb niets tegen het opvangen van vluchtelingen in Zaanstad, maar 500 op een locatie vind ik belachelijk.
Midden in het centrum, belachelijk, dit is de doodsteek voor het stadshart "Inverdan"
Waarom niet verdeeld over alle 7 gemeente van Zaanstad, of wil de gemeente de vluchtelingen concentreren i.v.m. eventuele calamiteiten, geen concentratiekamp dus maar een concentratiegebouw.
Het is bewezen dat kleinere opvang beter geaccepteerd wordt door de bevolking, waarom blijven gemeentes dan deze grote opvanglocaties door de strot van hun inwoners duwen.
Maar het kan Burgemeester Geke Faber natuurlijk niet schelen zij vertrekt toch na de zomer
Je doet net of de burgemeesteres dat zelf heeft geregeld? Maar zij is in deze slechts de woordvoerder van het college. Ja dat je van de oppositie bent is dan jammer.
Maar goedgemaakt , jij draagt alle kosten die die andere 6 locaties meer kosten dan het nu op het oog zijnde pand kost. Want anders ben je niets beter dan anderen die onze overheden van over de balk smijten betichten.
Sterker nog, het was de gemeenteraad die er unaniem bij het college op heeft aangedrongen snel een locatie voor een AZC te vinden.
Goh boon, als je geen zin heb in 500 vluchtelingen in je buurt omdat de verhoudingen dan helemaal weg zijn en je geen trek heb om contant groepjes overal te zien hangen ben je dan meteen een racist?
Volgens mij komen mensen gewoon op voor hun mening , en mag je ook gewoon geen trek erin hebben toch?
Beetje kort door de bocht , wel mooie dure woorden gebruik je hoor
Goh het gaat weer over vluchtelingen en de xenofoben komen weer onder hun zerk weg. Slappe verhalen over opvang in de regio , de kampen zitten daar nog steeds barstens vol, maar toen het nog kon mocht daar van diezelfde jankers geen geld heen. Hetzelfde geldt voor steun aan de Grieken en Italianen , nee die zoeken het zelf maar uit tot de stop eruit viel en die jankers ze plots in Noord en Oost €Uropa kregen. Gauw Frau Merkel de schuld geven maar die kon door het gedrag eerder van die racisten ook niets meer. Want laten we wel zijn had Frau Merkel haar Bundeswehr op onschuldige vluchtenden laten schieten dan was ieder incl. die xenofoben over haar heen gevallen en gewezen dat ze terug was in de jaren dertig. En ja daarom laat mevr. Hennis ook niet schieten al willen die xenofoben dat heel graag, alleen dat zullen ze dan wel zelf moeten doen want ik denk niet dat er draagvlak is voor nieuwe politionle acties in de Mediterane.
Je bent direct een xenofoob, een janker en een racist zodra je tegen de komst van vluchtelingen bent. Geweldig Boon en Hans Kuyper. Niet de vluchteling is het probleem, masr mensen zoals jullie. Die het liefst "je bent welkom in ons land" zingen naar zogenaamde vluchtelingen. Die hun kop in het zand steken voor de problemen die deze "vluchtelingen" met zich mee brengen. Hoe zit het trouwens met de winkeliers die in sommige gemeenten afgekocht worden door het COA omdat "vluchtelingen" stelen bij deze winkeliers? En dit is maar een voorbeeld. Ga maar lekker ontkennen en bagataliseren. De waarheid achterhaald jullie keer op keer.......nou dag hoor.
Barend , het gaat er om dat "we" en ja daar hoor jij ook bij , niets wilden doen aan de brandhaard Syrie. Toen de Turken werden overlopen gilden "we" geen cent voor die Turken. Idem toen de Grieken en al eerder de Italianen overstroomd werden door vluchtenden.
Zoals eerder geschreven dan had je ze dood moeten schieten voor ze €Uropa binnen waren gekropen. Maar ja dan moet je dat wel zelf doen..
Wacht ff. Diezelfde vluchtelingen hadden dus ook een vinger in de pap als het gaat om de oorlog in Syrië, althans als ik jouw beredenering mag geloven dat "ook ik" er niets aan die oorlog wilde doen! Dus zo onschuldig zijn al die vluchtelingen niet, hè Boon. Goeiedag. Boon.
Wie zegt dat we Ze dood hadden Moet schieten ? Wie zegt dat mijnheer Barend ook Geen geld wou geven aan de turken?
U weet Wel heel veel he?! Mijnheer boon
Hans Google ? Ik kan wel 1000 pagina's vinden op Google die het andere beweren...
Ha, daar zijn de door het COA afgekochte winkeliers weer! Nu is het wachten op de koikarpers, de geweigerde voedselpakketten, het spugen in damesgezichten en al die andere mediaverhalen van toch alweer wat maanden terug.
Typ eens 'hoaxwijzer' of 'hoaxmelding' in uw zoekbalk en u zult verbaasd staan van de inktzwarte, diepe krochten van het internet die u daar geopenbaard zullen worden.
Overigens heb ik de woorden 'janker', 'xenofoob' of 'racist' nooit gebruikt. En dat zal ik ook nu niet doen.
Ik houd het liever bij argumenten en een beetje humor, als dat gepast is. Dus wie weet, als het straks allemaal gewoon weer enorm mee blijkt te vallen, kunnen we er samen om lachen dat we ons toch weer zó hebben opgewonden.
Lekker bagataliseren Hans. Lekker links populistisch doen en blijven ontkennen, want stel je voor dat de waarheid ZOALS oa KEULEN (weet je nog?) bekend worden.
Oh Hans, Keulen was zeker een leugen? Hahaha. Zeg dat ff tegen die vrouwen die lastig gevallen zijn daar.
Heeft u de sites al gegoogeld?
Heel veel lege fabrieks- en kantoorpanden aan de Zaan krijgen nu een woonbestemming. Waarom wordt er niet voor die locaties gekozen?
Jarenlang wordt er gediscussieerd over leegstaande kantoorpanden en verlaten industrieterreinen en "opeens" is het oude UWV kantoor het enige gebouw wat de gemeente kon vinden... En is Zaanstad niet groter dan alleen Zaandam?
Ik denk dat we met z'n allen een proteststem moeten laten horen !
Kijk naar al die gemeenten die uiteindelijk toch hebben afgezien van zo'n onzalig idee. Onvoorstelbaar 500 man, midden in het centrum en dat voor de eerste komende 10 jaar. Dat betekent 10 jaar enorme overlast!
Het is net als de krakers in Amsterdam ..... zij kraken nooit gebouwen in Zuidoost en omgeving. Zij willen graag gratis wonen in de binnenstad. De leegstaand industrieterreinen lijken mij ook meer geschikt voor zo een massale opvang.
Dit is niet een keuze van de vluchtelingen. Als die mochten kiezen, waren ze hoogstwaarschijnlijk in hun eigen stad en dicht bij hun familie en vrienden gebleven.
Overigens beperken krakers zich in geen geval tot de binnenstad, in Amsterdam niet en in de Zaanstreek al helemaal niet.
Leegstaande industrieterreinen zijn geen gemeente-eigendom en de vastgoedmannen staan niet te springen om hun lucratieve stukjes grond voor tien jaar uit de markt te halen. We mogen blij zijn dat de eigenaar van het UWV-gebouw daar wél toe bereid was.
Bovendien draagt het permanent verblijven op een leeg industrieterrein, ver van de bewoonde wereld, niet bij tot integratie. En voor de honderden Zaanse vrijwilligers zou het ook een naargeestig werkterrein zijn.
Tjeemig, meneer Kuyper, heb ik vandaag al eens gezegd dat ik het soms hartgrondig met u eens ben?
Zeldzaam domme opmerking over Molukkers, Barend. Als je daar al niets over weet, terwijl ze nu zo'n zestig jaar in Nederland zijn, hoe kun je dan iets zinnigs zeggen over bevolkingsgroepen die hier nog veel korter zijn?
Wat een zweverig geneuzel Hans. Die Molukkers zijn trouwens wél goed geïntegreerd , in tegenstelling tot jouw islam vriendjes. Weet je, ook van mijn verdiende belastingcenten worden de vluchtelingen opgevangen en krijgen ze straks gratis geld. Dan mag ik daar zeker wel een mening over hebben en in 2017 zal ik deze ook ten uiting brengen bij de verkiezingen.
Sabine zegt:
29 juni 2016 om 23:12
Sorry, maar ik heb helemaal
Genoeg van die linkse mislukte multiculturele samenleving waar u zo dol op bent….u bent misschien verschrikkelijk rijk maar het gros van de Nederlanders moet zich de kolere werken , betalen zich helemaal scheel aan die mooie nieuwe culturen , en andere linkse hobbies en houden geen cent over eind van de maand. als ik zo graag verrijkt wil worden met een andere cultuur boek ik een ticket naar een ver oord, maar helaas kan dat steeds minder makkelijk met al dat uit knijpen wat hier gebeurt in Nederland…
Helaas zal het AZC er wel Komen, En moet de buurt het slikken.
------
Ik krijg bijna tranen in mijn ogen van zoveel ellende als wat u is aangedaan...
Stel je voor dat je niet meer 3 keer per jaar op vakantie kan gaan of dat je kinderen niet meer naar een goede school kunnen vanwege al die linkse hobbies, laat staan dat je geen stinkende bolide kan rijden om op je werk te komen.
Nee het is echt het einde van de wereld al die linkse hobbies die het verpesten om het er nog eens goed van te nemen, daar ben ik het hardgrondig mee eens!
Gelukkig heeft de eigenaar van Saendenborch het beter begrepen
Die doet tenminste nog wat aan vrij ondernemerschap en verdient er tenminste wat aan, in plaats van te lopen zeuren over wat hij allemaal zou kunnen mislopen ;)
Sorry, maar ik heb helemaal
Genoeg van die linkse mislukte multiculturele samenleving waar u zo dol op bent....u bent misschien verschrikkelijk rijk maar het gros van de Nederlanders moet zich de kolere werken , betalen zich helemaal scheel aan die mooie nieuwe culturen , en andere linkse hobbies en houden geen cent over eind van de maand. als ik zo graag verrijkt wil worden met een andere cultuur boek ik een ticket naar een ver oord, maar helaas kan dat steeds minder makkelijk met al dat uit knijpen wat hier gebeurt in Nederland...
Helaas zal het AZC er wel Komen, En moet de buurt het slikken.
Ik hoor u Alleen Maar over de vluchtelingen en nu over de vrijwilligers praten, het blijkt wel dat u het heel erg graag wilt.
Maar waneer word er gekeken naar wat de bewoners zelf willen? De mensen die hard werken en gekozen hebben om in die straten te wonen, en nu opeens geconfronteerd worden met iets waar zij ook niet om gevraagd hebben.
En ja de vluchtelingen hebben er niet voor gekozen maar ik denk dat als je moet vluchten voor een kogel je het niet zo erg vind om veilig ergens buiten de stad onderdak te krijgen. En bedoelt u nu dat de werk sfeer voor een vrijwilliger belangrijker is dan het woongenot van de betalende buurt bewoners ?
Ik zou willen dat geen mens op de wereld meer hoeft te vluchten. Helaas zwerven er op dit moment 65 miljoen rond, op zoek naar een veilige plek. Daarvan komt een verschrikkelijk klein deel naar het rijke Nederland, en daarvan dan 500 naar het centrum van Zaandam.
Dat zijn de verhoudingen.
De ervaring leert dat, hoeveel er ook intern kan misgaan, overlast voor omwonenden nauwelijks voorkomt. Vraag het de Assendelvers, de buren aan de Vincent van Goghweg, de omwonenden van het In 't Veldpark. Er gebeurt niet meer dan in een reguliere wijk met 500 mensen.
Als je daar over nadenkt, als je je realiseert wat deze mensen hebben meegemaakt, is dat eigenlijk ongelooflijk.
We weten dat veel van deze mensen in Nederland zullen blijven. Waar kunnen ze zich beter voorbereiden op een nieuwe toekomst denkt u, midden in een levendige stad of ergens op een verouderd industrieterrein, weggestopt en onzichtbaar omdat wij bang zijn voor de waarde van onze koopwoning?
Toen de Duitse joden in de jaren dertig onze grens over kwamen, stuurden wij de meesten terug omdat we geen ruzie met Hitler wilden. Wie wel werd toegelaten, werd ondergebracht in kampen, ver weg van de bewoning op de Drentse hei, Bijvoorbeeld in hetzelfde Kamp Westerbork waar de Duitsers later dankbaar gebruik van hebben genaakt en waar we nog weer later, uiterst gastvrij, de Molukkers in onderbrachten die in Indonesië ons land hadden gediend - wat je verder van die vreselijke oorlog ook mag vinden.
Zo gingen wij, nog maar heel kort geleden, met ontheemden om. En iK mag hopen dat we als volk, als land, als ménsen, een stukje verder zijn dan toen.
Leest u alstublieft het persbericht nog even door, en een aantal van de reacties hierboven. U heeft het volste recht uw proteststem te laten horen. Maar u vindt mij daarbij niet aan uw zijde.
Tjongejonge. Wat een achterlijk beleid. Dat wordt een en al narigheid op zo'n druk stuk.
Hoe kan je dit verkopen naar de winkeliers en de bewoners. Ik kan me voorstellen dat er verzet tegen komt. Er zijn zat betere plaatsen buiten het centrum. Genoeg lege gebouwen.
Ik zou er niet willen wonen. In de Stationstraat. Ook de dure appartementen aan de Hermitage zullen in waarde kelderen.
Het probleem is dat al die leegstaande gebouwen geen eigendom zijn van de gemeente. Dan ben je dus afhankelijk van de medewerking van particuliere eigenaren - of de gemeente zou moeten gaan kraken.
Zoals Zaanstad in het persbericht schreef is ook gekeken naar bouwlocaties die wel van de overheid zijn, maar die zijn om verschillende redenen afgevallen - vooral ook omdat nieuwbouw voor een periode van maar tien jaar behoorlijk duur is.
Het oude UWV-gebouw is snel beschikbaar, de eigenaar werkt mee, de ligging is uitstekend voor zowel de bewoners (veel voorzieningen vlak in de buurt) als de talloze vrijwilligers die er aan de slag gaan.
U kunt zelf lezen in de reacties hierboven wat een fijne buurt het is. Mede daardoor zullen de huizenprijzen zeker niet dalen. En als dat wél gebeurt, is dat niet te wijten aan de asielzoekers maar aan het feit dat sommige Nederlanders blijkbaar niet naast een AZC willen wonen. Zo creëren ze in zeker mate hun eigen probleem.
Maar dat is op zich wel weer menselijk.
Wat een negativisme van Theo. Asielzoekers zullen geen of heel weinig auto's hebben dus parkeeroverlast??? Ervaring met de opvang in het In 't Veldpark leert dat van overlast door dronkenschap en of drugs geen sprake is. Ben trots dat gemeente Zaanstad zo positief reageert op het verzoek van het COA. Als de benedenetage verblifsruimte blijft, kunnen daar de taallessen door de vrijwilligers van de Noorderkerk herstart worden.
Vraag me af waar u zelf woont? Ik neem aan niet met uitzicht op het betreffende gebouw? Ik ben het met Theo eens, en vele buren met mij.... Heerlijk al die positieve mensen hoor!!!
En ik geloof dat Theo met zwaar belast bedoelt de drukte met verkeer en winkelend publiek , is wat anders als de balans in de buurt ... Corrigeer mij als ik het verkeerd heb Theo
Maar ik hoop dat ook ik sne weg kan hier...
Niet erg doordacht, zal mooi staan als je het nieuwe centrum inloopt 500 gelukzoekers voor je. Nekslag voor Inverdan en de winkeliers die het al moeilijk genoeg hebben. Is dit het afscheidscadeau van Geke die stopt per 1 oktober als burgemeester van Zaanstad?
nou inderdaad , snel de buurt opzadelen met dit probleem en de benen nemen. 500 is gewoon veel te veel
Onze burgemeester heeft nooit de benen genomen. Ook niet toen er een noodopvang werd ingericht in haar eigen wijk. Toen stond ze welsprekend en kalm de buurt te woord in een afgeladen Noorderkerk.
Als er wat meer burgemeesters met de ruggengraat van Geke Faber in onze regio waren, hoefde Zaanstad misschien minder vluchtelingen op te vangen.
Als onze regering wat meer ruggengraat had hadden we ze helemaal niet hier opgevangen maar in de regio....het was fijn wonen ja, maar met 500 mensen op zo een toch al druk stukje Zaandam is voor mij de lol er snel af... Ook ik wil niet naast een AZC wonen!
En net alsof er ooit geluisterd word naar de burger , de plannen zijn klaar en zo snel mogelijk worden ze doorgedrukt let maar op.
Er wordt wel degelijk geluisterd naar de burger. Soms zelfs iets te veel, als je de straattaal in de Tweede Kamer soms hoort.
Maar in sommige situaties, in noodgevallen, kan de democratie pas achteraf werken, omdat er simpelweg geen tijd is om met iedereen te overleggen. Wel wordt de gemeenteraad voortdurend van ontwikkelingen op de hoogte gehouden. En de hele gemeenteraad, laat ik dat met nadruk stellen, de héél gemeenteraad wilde dat het college met spoed op zoek ging naar een locatie voor een AZC.
Dan is het fijn om een burgemeester met ruggengraat te hebben.
Goh altijd fijn dat er ook gedacht word aan het woongenot van de huidige bewoners .... Zou ik hier gaan wonen als er een azc zou zitten??? Nope ... Nu krijg ik het gewoon opgedrongen
Wat een waanzin.... 500 mensen in een al zwaar belast stukje Zaandam plaatsen, er is nu al genoeg overlast van dronken mensen in het weekend, geen parkeer plek te vinden en straks nog even 500 nieuwe buren, dit was een van de fijnste buurten oa door de etnische samenstelling die er was.... Mooi in balans en nu word dit even door onze strot geduwd .... Vraag me af wie ik verantwoordelijk mag stellen v de waarde vermindering van mijn woning ? Wie garandeerd ons dat er niet van die fijne testosteron bommen tussen zitten? Kotsmisselijk word je van dit land.... Meest geschikte lokatie??????
Beste gemeente: willen jullie aub mijn huis kopen?
Dus uw 'al zwaar belast stukje Zaandam' was 'mooi in balans' , 'een van de fijnste buurten' met 'overlast van dronken mensen in het weekend' - nou ja, een levendig stukje stad dus, een wijk van grote contrasten!
Misschien moet u eens gaan praten met mensen die weten hoe het is om naast een AZC te wonen. De Assendelvers bijvoorbeeld, of de bewoners van de Vincent van Goghweg. Of, iets verder weg, de Alkmaarders die hoegenaamd niets te klagen hebben.
Zelfs de noodopvang in het In 't Veldpark heeft niet of nauwelijks voor overlast voor de buurt gezorgd, terwijl de omstandigheden daar toch veel slechter waren dan ze straks bij u in de buurt zullen zijn.
U maakt zich onnodig zorgen. Voor parkeeroverlast vanwege de vluchtelingen hoeft u bijvoorbeeld niet bang te zijn - dat begrijpt u natuurlijk ook wel.
Een woord als 'testosteronbom' is een belediging aan allen die toevallig met dat hormoon geboren zijn, inclusief u zelf.
U woont fijn. Daar ben ik blij om. Gun dan alstublieft een ander ook een heel klein stukje van dat geluk. Gedeelde vreugd is dubbele vreugd, zei mijn wijze oma altijd.
ik heb zelf in een AZC gewerkt mijnheer ... Wat er onder het tapijt geschoven werd daar was v mij de rede om er weg te gaan .... Dus kom niet aan met die onzin... Ik zeg ook niet dat er geen opvang mag komen maar niet zo massaal en niet op deze plaats..
Ik zou zeggen deelt u zich lkkr suf, ik deel helemaal niks meer ... Ik verhuis met alle liefde zodra ze daar intrekken, zo ver mogelijk weg ... Ik heb er niet voor gekozen ... Zou er nooit voor kiezen om met mijn gezin naast een AZC te wonen, nu moet ik op de vlucht?
Dit soort opmerking lees ik veel op de sociale media. Mensen die 'er meer van weten' komen met de mededeling 'dat er veel onder het tapijt geschoven wordt'. Helaas komen ze, als je ernaar vraagt, nooit met concrete voorbeelden. Meestal blijft het bij 'Dat is toch algemeen bekend / Dat hoef ik jou niet aan je neus te hangen / Zoek dat zelf maar op als je het zo graag wilt weten'. Ik zou het echt enorm op prijs stellen als u ons wat meer over uw tijd in een AZC zou willen vertellen. Al was het alleen maar om op basis van feiten met elkaar te kunnen duscussiëren.
Via een vrijwilligersorganisatie werd een kennis ingezet bij een AZC Centrum. Zij is 58 jaar. Op de fiets toog zij zo'n 30 min fietsen er naar toe. Daar aangekomen werd ze gewoon weggekeken!
En ze kon weer gaan!
Wat n sof! En die komen daar handen te kort?
Er klopt niets van. Er is ruzie met de leiding en onderling. Vaak is er wat aan de hand 112 meldingen. Gaat t COA nu eens openheid van zaken geven hoe het er aan toe gaat daar?
Erik...
Ik had het over het AZC waar Ik werkzaam was. Deze lag ver van de "bewoonde wereld " de vecht partijen vonden nu plaats op of net buiten de AZC , als het hier net buiten het pand plaats vind is het op
Mijn stoep.
En tuurlijk draait ook dit weer om geld maar zodra de burger bang is voor zijn of haar geld dan mag er niets gezegd worden.
In reaktie op Theo
"Theo zegt:
29 juni 2016 om 19:35
De enige rede waarom er weinig gezeur was met omwonende was omdat het des betreffende AZC ver weg was van de bewoonde wereld , op een oud militair terrein.
Maar er kwamen dagelijks klachten van winkel diefstal binnen.
Het centrum en de grote groep is gewoon het probleem."
Theo,
Het opvang kamp in het Veldpark was niet ver weg van de bewoonde wereld en ook het opvang kamp op het Hembrugterrein lag nu niet echt aan het einde van de wereld....
Verder ben ik het wel met je eens dat 500 mensen in zo een klein gebouw bij mij de vraag doet rijzen, wat verdient zo een pand eigenaar nu eigenlijk met deze opvang?
Ik heb wel eens gehoord dat de opvang 10 euro per dag oplevert en dat is, als je maar genoeg mensen samenpakt in een klein gebouw, toch 5000 euro per dag...
Nu ga ik even rekenen
10 euro per dag, maal 500, maal 365 dagen per jaar, maal 10 jaar
En dat voor een gebouw wat toch maar mooi niks staat te doen
Dit gebouw kraken is goedkoper lijkt mij
@ de Orkaan
Ik zou graag direct wil regaeren op het laatste bericht van Theo maar op een of andere manier is dat niet mogelijk, na een paar reakties op een enkel bericht kan er niet meer gereageerd worden
De enige rede waarom er weinig gezeur was met omwonende was omdat het des betreffende AZC ver weg was van de bewoonde wereld , op een oud militair terrein.
Maar er kwamen dagelijks klachten van winkel diefstal binnen.
Het centrum en de grote groep is gewoon het probleem.
Dank voor dit verhaal. Ik ben blij dat u helder antwoord geeft. Wel begrijp ik eruit dat de misstanden die u hebt geconstateerd bínnen het AZC plaatshadden, en tussen de bewoners onderling. Dat is in het In 't Veldpark ook een aantal keer voorgekomen. Ik zal dat zeker niet bagatelliseren, maar overlast voor de buurtbewoners levert het nauwelijks op.
U hebt trouwens gelijk wat mijn achtergrond betreft. Ik werk niet voor de gemeente, maar ben steunfractielid van ROSA. Vanuit het Stadhuis, waar ik meerdere keren per week ben, heb ik mooi zicht op het nieuwe AZC. En in mijn buurt, de Rosmolenwijk, heb ik het afgelopen halfjaar 500 vluchtelingen als nieuwe buurtgenoten gehad. Zonder een centje pijn.
Maar ja, ik ben zo links als een deur, dus ik zie veranderingen graag als kansen en ik geloof in de mens. Elke mens.
Ik heb gewerkt als hoofd technische dienst en in de BHV organisatie .
De intimidatie en agressie die ik daar gezien heb was schokkend.
En niet aankomen met dat deze mensen een trauma hadden, want naar hun eigen mensen toe waren ze heel relaxed, steek partijen, massa vechtpartijen en aanrandingen gebeurden daar vaker dan in het nieuws naar voren komt.
Het probleem is niet zo zeer maar vooral de cultuur waar deze mensen vandaan komen.
Ik ben zelf letterlijk gevlucht van de vluchtelingen , zou er eentje iets hebben aangedaan als ik daar langer zou blijven, ook ik ben geboren met dat hormoon maar heb me nooit zo ondankbaar en onbeschoft gedragen als wat ik daar gezien heb.
Uit uw antwoorden op andere stukjes hier krijg ik het vermoeden dat u of voor de gemeente werkt of voor een heerlijke linkse partij want u ziet het als een enorm mooi en verrijkend iets in de buurt. Of woont u lekker ver van de lokatie af?