Wat deed je in je stad als die brede sloten de economische ontwikkeling in de weg stonden? Precies: dempen die zooi! Dat was wat er in 1858 gebeurde: het eerste deel van de sloot (van Geldlozepad tot Zilverpad) werd gedempt. Een aantal jaren later volgde het resterende deel. De ‘Gedempte Gracht’ werd een belangrijke winkelstraat en verkeersverbinding tussen Westzijde en Provincialeweg.
Ruim 150 jaar later – in 2011 – gebeurde precies het omgekeerde, de gracht werd weer uitgegraven en héringericht. Wat echter bleef is de naamgeving: de Gedempte Gracht.
Door het dempen van de sloten ontstond er een brede straat, die zich ontwikkelde tot winkelgebied. Aanvankelijk doordat er wekelijks een grote markt gehouden werd en later doordat er steeds meer winkels kwamen.
Ook werd op de Gedempte Gracht periodiek een veemarkt gehouden terwijl ook de kermis daar een plek vond. Toen in de jaren rond 1930 de Provincialeweg werd aangelegd, ontstond de noodzaak om betere verbindingen te creëren met de binnenstad. Tot dan waren er diverse bruggetjes en paden die (snel)verkeer onmogelijk maakten.
Met het verplaatsen van het NS-station (1983) werd weer een grote stap gezet in de ontwikkeling van de Gedempte Gracht. Die verplaatsing betekende dat het station niet langer uitkeek op de Stationsstraat, maar op de Gedempte Gracht. Er kwam een voetgangersbrug richting het centrum en winkelcentrum het Trefpunt. Ook was er een grote parkeergarage op de kop van de Gedempte Gracht.
En toen kwam ‘Inverdan’. Toen de Den Uylbrug (1990) klaar was, werd de Gedempte Gracht het domein van voetgangers. Op de plaats van de voormalige sloot waren inmiddels paviljoens verschenen om het winkelaanbod te verbreden. Een echt succes werd dat niet. In 2007 verdwenen winkelcentrum het Trefpunt en de parkeergarage. In 2011 sneuvelden de paviljoens.
In rap tempo werd het Inverdan. Het Inntel hotel (Zaanse huisjes), een stadhuis in ‘Zaanse’ kleuren en veel groene geveltjes op de Gedempte Gracht. Op de plaats van de parkeergarage verrees een torenflat met winkels eronder en parkeergarage in de kelder. De voetgangersbrug werd vervangen door een ‘traverse’ met winkeltjes en… de gracht werd weer uitgegraven.
Door Kees Malingré. Foto’s : Gemeentearchief (verzameling Honig, S. Bakker Jz., Jonckhart Fotografie, Wim de Jong) en particuliere verzameling.
Met regelmaat een jaar uit de geschiedenis van 50 jaar Zaanstad.
- 1974: Eerste gemeenteraad
- 1975: Brand oude gemeentehuis Wormerveer
- 1976: Sloop Noorderbrug
- 1977: Kabelgat gesloopt
- 1978: einde Zaandijkerbad
- 1979: Arie Lems burgemeester
- 1980: The Ex
- 1981:
- 1982
- 1983: Watertoren verkocht
- 1984
- 1985: Eerste Dam-tot-Damloop
- 1986: monsterzege PvdA
- 1987:
- 1988: Zaanoeverproject
- 1989: Metropool
- 1990: ZVV en ZFC worden Hellas Sport
- 1991: Wormerland niet naar Zaanstad
- 1992: Typhoon en Zaanlander worden Dagblad Zaanstreek
- 1993: Brand Wastora
- 1994: Opening Sultan Ahmet Moskee
- 1995
- 1996
- 1996
- 1997: Poppodium Drieluik verhuist naar De Kade
- 1998: Opening Zaans Museum
- 1999
- 2000
- 2001: Referendum Vijfhoekpark
- 2002
- 2003: Het einde van Eurometaal
- 2004
- 2005
- 2006: Nieuwe Bernhardbrug
- 2007: Het Jonge Schaap
- 2008
- 2009: Nieuwe plek voor Groote Weiver
- 2010
- 2011: Water in de Gracht
- 2012
- 2013: IKEA komt naar Zaandam
- 2013
- 2014
- 2015
- 2016
- 2017: ZMC
- 2018
- 2019
- 2020
- 2021
- 2022
- 2023: Nieuw systeem woningtoewijzing
In 2024 bestaat Zaanstad 50 jaar. De afzonderlijke gemeenten Assendelft, Koog aan de Zaan, Krommenie, Westzaan, Wormerveer, Zaandijk en Zaandam hielden op te bestaan en gingen op in een gemeente met 125.000 inwoners (dat zijn er nu al 160.000). De Orkaan blikt terug in de geschiedenis. Uit elk jaar halen we een gedenkwaardige gebeurtenis terug. We hebben al een klad-lijstje met de meeste jaren, maar suggesties (wat in welk jaar en waarom) zijn altijd welkom.
Vraag: waar is precies de foto uit 1963 genomen, die met de verkeersborden? Ik puzzel me suf...
Volgens het archief: "Kruising Gedempte Gracht - Provincialeweg. Rechts pakhuis aan het Zaagselpad en links Gedempte Gracht no. 116, rechts no. 147." Je ziet links de Maartenkerk en rechts de Oostzijderkerk. Dit stukje Gedempte Gracht is nu Hermitage, het Zaagselpad is verdwenen. Een aanwijzing is 'rechts no. 147'. Het hoogste nummer op de Gedempte Gracht is nu C&A (nr. 107). Het bord Amsterdam rechts gaat naar de Hempont. Het is hier te vinden.
Ik moet zeggen dat het feit dat er voor zowel Oost- als Westzaan naar dezelfde kant gewezen wordt, bijdraagt aan de onduidelijkheid.
Herstel: mijn moeder werd aan het Sluispad geboren, niet in 19O4, maar in 1909,
Mijn naam is Martin Affourtit, Mijn moeder was in 1909 geboren aan het Sluispad: Antje Hartog. Als kind ging ik vaak met haar vanuit Heiloo op familiebezoek. Vanaf station Zaandam naar de Krugerstraat en de Burcht. De oude Gedempte gracht vond ik altijd een vreselijk eind lopen. Deze fotoserie vind ik dus een kostbare herinnering.
10 jaar geleden hadden wij een reünie van de lagere school aan het Kattegat. De Sweelinck school. We kregen toen een toelichting over het Project "Inverdan". Wat is in het Zaans "Inverdan"?. Een huisje wat naar achteren staat. Wij kregen een goede inkijk in het project. Toch jammer is het dat een aantal bepalende winkelketens uit die omgeving zijn verdwenen. Maar Zaanstad heeft toch een wel heel duur project mooi gerealiseerd. Daar kunnen andere steden en gemeenten een voorbeeld aan nemen.