In september 1976 werd de Noorderburg tussen de Zaandamse Oostzijde en Koog aan de Zaan gesloopt. De brug was niet geschikt voor grote schepen en verderop kwam de nieuwe Alexanderbrug. Vlak naast de brug in Koog lag de fietsenzaak van Meindert Moos (op de foto boven is nog een deel van ‘Gazelle Rijwielen’ te zien). Kees Malingré interviewde hem over de brug.
In 2024 bestaat Zaanstad 50 jaar. De afzonderlijke gemeenten Assendelft, Koog aan de Zaan, Krommenie, Westzaan, Wormerveer, Zaandijk en Zaandam hielden op te bestaan en gingen op in een gemeente met 125.000 inwoners (dat zijn er nu al 160.000). De Orkaan gaat elke week terug in de geschiedenis, beginnend in 1974 totdat we in december bij ‘2023’ zijn aangeland. Uit elk jaar halen we een gedenkwaardige gebeurtenis terug. We hebben al een klad-lijstje met de meeste jaren, maar suggesties (wat in welk jaar en waarom) zijn altijd welkom.
Vandaag: de sloop van de Noorderbrug
De Noorderbrug was er vooral voor fietsers en wandelaars, auto’s mochten niet over de brug. Het straatje er naartoe in de Koog bood ooit plaats aan veel horeca: Café Schoonzicht, Café Stam, restaurant Tijl Uilenspiegel, Italiaans restaurant Napoli en snackbar De Noorderbrug – op de hoek zit nu een toko. De Orkaan maakte ook al eens een fototijdreis met de brug als onderwerp. Aan de kant van Zaandam staat een kunstwerk dat de brug moet eren en gedenken. Dat er geen nieuwe Noorderbrug komt zoals Meindert Moos stelt, is echter niet geheel zeker. In plannen uit 2019 duikt er wel degelijk een nieuwe brug op.
Elke week een jaar uit de geschiedenis van 50 jaar Zaanstad.
- 1974: eerste gemeenteraad
- 1975: brand oude gemeentehuis Wormerveer
- 1976: Sloop Noorderbrug
Door redactie De Orkaan, video-interview door Kees Malingré. Foto’s uit gemeentearchief Zaanstad en HV Koog Zaandijk.
Zaanstad, de gemeente dus, bestaat 50 jaar maar in woon in Zaandam gemeente Zaanstad. Post komt niet aan of weken later als men als plaatsnaam Zaanstad vermeld ondanks de juiste postcode!!!
Mijn bed-overgrootvader is een van de initiatiefnemers geweest voor de bouw van de noorderbrug. De aanleiding was een betere bereikbaarheid van beide oevers voor lokale bewoners.
Ik heb leren kanoen bij Quo Vadis pal naast de noorderbrug en meegemaakt hoe hij gesloopt werd.
Al met al ben ik verbonden met deze brug. Helaas is het kunstwerk een, in mijn optiek, zielige poging om de brug te herdenken.
Er is een prachtig schilderij van de Noorderbrug gemaakt door Willem Jansen, het hangt in het Zaans museum op zaal!
Ach ja, die goede oude tijd. Ik zie mijzelf nog zo lopen achter de bagagedrager van juf haar fiets. Kleuterschool op de Koog. Iedere dag werden wij, de overkant bewoners, zo naar de overkant gebracht. De eerste moest de bagagedrager vasthouden en de rest moest aanhaken aan het kind voor je. Als een menselijke slang manoeuvreert juf aan kop de kinderschaar vakkundig naar de overkant op de toen zeer drukke Noorderbrug.
Sorry Rene, ik geloof dat ik net zo ongeveer heb herhaald wat jij al had geschreven.
Wij willen de afrit Oud-Koog alleen niet kwijt.
Dat wordt een interessante puzzel.
Een nieuwe brug voor fietsers en voetgangers zou welkom zijn. Zaanstad blijf suboptimaal qua Oost-Westverbindingen door Zaan en spoor, daar is dus ook wat mij betreft ook de meeste winst te halen als men het gebruik van de fiets meer wil stimuleren. Het stuk tussen Willem Alexander en Juliana is - op Juliana / Zaanbrug na - het langste stukje Zaan zonder fietsverbinding, terwijl het wel dichtbevolkt is aan beide kanten van de rivier, en ook dichtbevolkter wordt met diverse projecten. Met een brug zoals in de plannen uit 2019 zou een deel van de fietsers de gevaarlijke Leliestraat, Zuideinde of het slechte wegdek rond Haaldersbroek kunnen vermijden. Idealiter zou je de verbinding ook doortrekken tot over het spoor, wellicht is daar met het verdwijnen van afrit Oud Koog ruimte voor.
Ze zouden misschien bij het werk aan de brug in het het A8 viaduct een parallel fietspad kunnen maken van westerkoog tot kogerveld. Met afritten naar zwembad, provweg, Oud-Koog.